Sida 1 av 1

Hackande California

Postat: 28 maj 2019, 18:31
av Krister
Hej. Helt plötsligt började min California II -87 hacka och misstända efter att ha kört ca 10 mil. Det känns mest vid konstant fart eller gaspådrag men på tomgång går motorn bra. Har aldrig tidigare stött på det här problemet.
Har börjat med att kontrollera tändinställning och brytaravstånd men allt ser bra ut. Tändspolarna är provade hos en elfirma och ger bra gnista. Alla elkontakter på spolarna är rengjorda. Tändkablar är testade. Kontrollerat och rengjort kontakten (vid strålkastare) till stoppknappen på styret. Förgasare är också rengjorda.
Det känns som jag börjar tappa gnistan nu, om uttrycket tillåts..
Tacksam för alla tips som kan lösa problemet.

Re: Hackande California

Postat: 28 maj 2019, 20:07
av Rolf Halvorsen
Kontroller om kondensatorene på fordelaren er ok. Ta dem av og mål om motstanden er uendelig.
Kondensatorer som er defekte har målbar motstand.

Defekte kondensatorer vil føre til dårlig gange ved varm motor.

Re: Hackande California

Postat: 29 maj 2019, 08:46
av Krister
Tack för tipset. Lossade kablarna till kondensatorerna men lät dom sitta kvar på fördelaren. Det är oändligt motstånd förutom på högsta mätområde 2000k ohm när det syns ett lägre motstånd under några tiondels sekunder precis när jag ansluter kablarna på mätinstrumentet. Är det kondensatorns uppladdning som ger det resultatet? Samma resultat får jag om jag mäter på ett par nya kondensatorer som jag har i reserv.
Glömde nämna i första inlägget att felet uppstod vid varm motor men finns också kvar vid kall motor.

Re: Hackande California

Postat: 29 maj 2019, 20:03
av bluebike
överslag i tändhattarna kanske

Re: Hackande California

Postat: 30 maj 2019, 13:36
av Janne G
Hmm, jag slänger in en fundering om bensinen. Kan den ha fått kondensvatten i tanken under vintern?
Jag har själv råkat ut för det och kurerade misständningarna med en skvätt hederlig karburatorsprit!

Re: Hackande California

Postat: 30 maj 2019, 20:18
av Krister
Tack för tipsen, Gusse och bluebike.
Faktum är att jag hade tankat en stund tidigare, så när jag kom hem tappades all bensin av (skruvade lös kranarna så allt rann av och kollade så att det inte fanns skräp i kranarnas filter) och fyllde på med ny bensin. Även förgasarna tömdes och rengjordes men inget hjälpte.
Tändkablarna är kontrollerade men jag gör nya imorgon och så får vi se..

Re: Hackande California

Postat: 31 maj 2019, 07:14
av bluebike
Hade för en massa år sen en Gt 850 California som strulade på ett sätt som jag aldrig varit med om varken förr eller senare, kunde vara ute och köra,och helt plötsligt så hackade den till ett par gånger,för att sen gå normalt igen,och i bland stannade den bara utan nån förvarning, och det var inget man kunde ta på,ex när det regnade,eller vred på styret,varm eller kall motor,det bara hände när den kände för det. det visade sig efter ett par säsongers sökande att det var tändningslåset,när nyckeln vibrerade så hamnade den i bland i ett läge där den klippte tändningen.och när den stannade så rullade man in till kanten slog av tändningen och undrade vad som hänt,då hade jag ju ändrat nyckelns läge och felet var borta utan att jag visste det.Mycket sades som inte lämpar sig för tryck när jag väl kom på felet.De en kanske inte det på din,men dra lite i nyckeln och se vad som händer. Med vänlig hälsning Stefan

Re: Hackande California

Postat: 31 maj 2019, 13:20
av Krister
Jag tror jag hittat felet! Bytte först brytarspets på vänster cylinder och sedan på höger cylinder. Efter sista bytet försvann hackandet. Har kört ca: 3 mil utan ett enda "hack" så jag hoppas det är OK nu.
Kan ju verka självklart så här i efterhand men har haft olika cyklar med brytartändning i många år men aldrig råkat ut för att det blir överslag i en brytarspets som är helt ny (gått ca: 40 mil) ! Jag kanske bara haft tur tidigare..
Tack alla för era tips och intresse.

Re: Hackande California

Postat: 04 jun 2019, 21:31
av kalleguzzi
Hej Krister!

Jag har haft brytarspets som klämde på axeln om motorn var varmt.

Hälsningar
kalle

(California II, T3-Sidovagn)