fram eller bak

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

fram eller bak

Inlägg av bluebike »

funderar på ett utvändigt oljefilter,dels för ett enklare filterbyte,men också för att få nåt lite bättre kylning.finns ju en del varianter att välja på,så frågan är om man ska ha det framåt? sitter det inte lite mer illa till för grussprut?det som jag tittat på är den som är V Deep oilpan, tror jag den heter. Hojen är en Ev. Är det nån som har erfarenhet av utvändigt filter? Med vänlig hälsning Stefan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: fram eller bak

Inlägg av Raz »

Jag har ingen förstahandserfarenhet men de som säljs verkar ju fungera som de skall. Personligen skulle jag absolut ha filtret bakåt om inte något avgassystem eller dylikt helt förhindrar det. Som du säger blir det ju mer känsligt framåt men dessutom lär det ju se ganska fugly ut att ha det framåt.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: fram eller bak

Inlägg av bluebike »

jo,jag vet att det kanske vinner nåt skönhetspris med filteret fram,men jag har inte hittat nån annan sump med filteret bakåt,bara mellanringar,och eftersom Ev`n av senare modell som min redan har en djupare sump utan mellanring blir den ännu djupare med en sådan.Så antingen får jag ta smällen att ha en sump som blir väldigt djup med filteret bak,eller ha det fram. lite pest eller kolera.
blgmans3
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 maj 2010, 11:58
Mina motorcyklar: Le Mans III 1983
1200 Sport 2007

Re: fram eller bak

Inlägg av blgmans3 »

Hej,
Stein-Dinse har den här med filtret under.
oilpan G&G, oil filter outside, silver
Product no.: 300060800
Weight: 3,73 kg
Delivery time 1-3 working days Delivery time 1-3 working days **
399,00 €
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: fram eller bak

Inlägg av bluebike »

har tittat lite på den med filteret undertill också,är helt klart ett alternativ även om min tanke om "luftkylt" filter försvinner lite,sen verkar det vara så att alla utom sumpen med filteret fram har kvar silen inne i,så då kan man undra vad ett utvändigt filter har för finess,om man ändå ska plocka ner sumpen för att rengöra. Så det lutar nog åt ett filter fram om ingen avråder bestämt för att väggruset blästrar hål på det. En annan undran som jag har är varför man kan köra en bil 1500 mil mellan oljebyte som har samma olja,filter och motorkonstuktion som guzzi
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: fram eller bak

Inlägg av Guzzikjelle »

Provade på en hoj med frammonterat utan promlem inga hål o bättre kylning. Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar