Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Tektuk
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r

Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Tektuk »

Hejsan gott folk

Jag har en Åke Jonssontrimmad 750 (inkl. växellåda) som stått i en bit över 20 år. Det går runt men skulle förstås behöva en ganska omfattande genomgång. Jag har snackat med Janne på Italiabike men karln är ju populär och att få tid där är som att hitta en dålig lunch på Piemontesiska landsbygden.
Är det någon här som har tips på bra motorbyggare som kan ta sig an en svettigt trimmad gammal rova? Projektet är fram för allt att ta Åkes gamla ambition om 100 literhästar på sisådär 970 kubik och göra den så skottsäker det går. Det skulle vara fint att kunna använda originalspisen i S3an när den kommer tillbaka till fornstor glans så småningom.

Horst
Stockholm
Lasse.
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Lasse. »

Hej Tektuk
Jag kan varmt rekommendera Ultra Motor AB i Södertälje.
Firman har kunnig personal med stor erfarenhet och kompetens på motorer för bl.a. motorsport.
Dessutom är firman trevlig att ha och göra med.
Fick hjälpa av Ultra Motor med renovering av topparna och vevaxelbalansering till min Quota 1100 motor för ett antal år sedan.

// Lasse
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Hei fra Norge

Bedrifter har mye høyere kostnader for deg enn om du finner noen private som kan ta jobben.

(En renovert girkasse er nå på vei fra meg til Stockholm.)

Rolf
Tektuk
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Tektuk »

Rolf Halvorsen skrev:Hei fra Norge

Bedrifter har mye høyere kostnader for deg enn om du finner noen private som kan ta jobben.

(En renovert girkasse er nå på vei fra meg til Stockholm.)

Rolf

Hej Rolf

Är det möjligen en växellåda till en 850GT? :wink:
Det jag skulle vilja ha hjälp med är ganska omfattande, jag behöver egentligen ha både motor, växellåda och tändning (byta till elektronisk) genomgånget och funktionsvärderat. Om paketet inte verkar vettigt behöver det byggas till bra ordning. Min oro är i huvudsak en smula övertrim för gata. I övrigt är det en ordentlig renovering som behövs.
Är det något du skulle vilja hjälpa mig med?

Allt gott
Horst
Horst
Tektuk
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Tektuk »

Lasse. skrev:Hej Tektuk
Jag kan varmt rekommendera Ultra Motor AB i Södertälje.
Firman har kunnig personal med stor erfarenhet och kompetens på motorer för bl.a. motorsport.
Dessutom är firman trevlig att ha och göra med.
Fick hjälpa av Ultra Motor med renovering av topparna och vevaxelbalansering till min Quota 1100 motor för ett antal år sedan.

// Lasse

Tack för tipset Lasse, jag ska kontakta Ultra och höra med dem.

Allt gott
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Hei Horst

Når du setter høge krav - så betyr det automatisk høge kostnader, men dette er du vel klar over.

Girkassen for 850GT er en 5-trinns kasse. Jeg har renovert i nærheten av 150 slike kasser - med godt resultat. Har egen testbenk for sluttkontroll.

Jeg er pensjonist og kan gjøre alle ting du spør etter. Men av praktiske årsaker er det enklest for meg å ta på meg renovering av clutch, girkasse, svingarm (med universalledd), mellomaksling og kardang.

Det som gjenstår da er selve motoren. Se om du finner en i Sveige som kan ta den jobben.

Jeg har levert mange renoverte girkasser til Sverige, så om du spør på forumet om min kvalitetsnivå - så får du forhåpentlig svar.

Du kan kontakte meg på telefon +47 95020006 eller rolf.halvorsen@mail.com

Rolf
Tektuk
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Tektuk »

Rolf Halvorsen skrev:Hei Horst

Når du setter høge krav - så betyr det automatisk høge kostnader, men dette er du vel klar over.

Girkassen for 850GT er en 5-trinns kasse. Jeg har renovert i nærheten av 150 slike kasser - med godt resultat. Har egen testbenk for sluttkontroll.

Jeg er pensjonist og kan gjøre alle ting du spør etter. Men av praktiske årsaker er det enklest for meg å ta på meg renovering av clutch, girkasse, svingarm (med universalledd), mellomaksling og kardang.

Det som gjenstår da er selve motoren. Se om du finner en i Sveige som kan ta den jobben.

Jeg har levert mange renoverte girkasser til Sverige, så om du spør på forumet om min kvalitetsnivå - så får du forhåpentlig svar.

Du kan kontakte meg på telefon +47 95020006 eller rolf.halvorsen@mail.com

Rolf
Hej igen Rolf tack för info!

Jodå jag är fullt medveten om att det är ett arbete som kommer att kosta men det får det vara värt. Alternativet är egentligen att köpa en motor från HMB och det skulle både kännas lite tråkigt och sannolikt bli ännu dyrare (förhoppningsvis).

Anledningen att jag frågade om det var en GT-låda som var på väg till stockholm var att jag tror min klubbkamrat var och besökte dig med sin växellåda för någon månad sedan.
Jag har absolut hört talas om dina arbeten och dejtat hört har bara varit gott.

Jag förstår att du helst håller det till att hantera drivlina efter utgående axel, det är absolut ändå högst relevant för mig även om det förstås skulle vara skönt att kunna lämna hela arbetet till en och samma verkstad.

Jag kontaktar dig inom kort på mail så tar vi det vidare där.

Allt gott
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Dersom du ikke finner noen i Sverige som vil - eller kan - renovere motoren din, så kan vi snakke sammen om den og.

Alle mine renoveringer er 100% demontering - rengjøring - inspeksjoner - nye deler der jeg mener at det behøves.

Jeg samtaler med kunden om han vil ha fine overflater, i så fall kan jeg tilby våtglassblåsning og kulepolering. Da blir aluminiums-overflaten veldig blank og fin - og skitt er lett å vaske bort.

Rolf
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Raz »

Rolf Halvorsen skrev:i så fall kan jeg tilby våtglassblåsning og kulepolering.
Hej Rolf!

Vad är våtglassblåsning på svenska tro? Är det glasblästring, eller kanske kolsyreblästring? Jag lyckades inte googla fram det.

Raz
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Våtglassblåsning = Aqua clean blasting = Blåser med trykkluft + vatten + glassperler
Tektuk
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r

Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering

Inlägg av Tektuk »

Rolf Halvorsen skrev:Våtglassblåsning = Aqua clean blasting = Blåser med trykkluft + vatten + glassperler
Låter som det många kallar vattenpolering här. Sett en hel del ruskigt fina exempel.
Rolf, jag kontaktar dig i helgen.

Allt gott!
Skriv svar