Sida 1 av 1

Oljämn motortemp.

Postat: 15 jun 2020, 21:07
av AndersGuzzi
Le mans 1000 -88 blir ca. 10 grader varmare på höger cylinder(105-115grader), man märker även att avgassystemet är varmare på höger sida.
Varvar man stillastående och håller handen vid utloppet till avgassystemet så kan man inte hålla handen kvar på höger sida men vänster går bra.
Förgasare intällda, blandning och synkning.

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 15 jun 2020, 21:23
av Roze
Hej!
Jag hade samma problem på min hoj.
Justerade in ventilspelet, det var något snålt på min högersidan.
Ökade till 0.20/0.25 in/ut. Justerade båda sidorna.
Nu blir dom varma jämt och fint.

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 16 jun 2020, 07:36
av AndersGuzzi
Tack för tipset, heta avgaser går ut förbi avgasventilen. Skall kolla det i dag.

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 19 jun 2020, 12:06
av AndersGuzzi
Jag har justerat ventilerne nu, dom stod 10-15 som jag medvetet ställt dom så efter tips om det. Men nu står dom 20-25 och fast jag kört en längre runda så blir höger cylinder och avgassystem varmare, och även avgaserna på höger sida.
Kompressionstestet var bra 11,8 bar höger och vänster.
Undra om det kan ha att göra med sot som är kvar sen den gick fett, bytat munstycke till orginal..

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 19 jun 2020, 23:07
av bluebike
kanske läge att balansera förgasarna?

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 01 jul 2020, 20:58
av AndersGuzzi
Dom är balanserade och justerade, rengorda justerat flottörhöjden. Nya stift, justerade ventiler, kompprov var bra 11,8 bar.

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 02 jul 2020, 10:32
av Jnjo
Kollat tändningen?

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 02 jul 2020, 19:46
av bluebike
det är inte så dumt att du fått i olika munstycken när du höll på och bytte,

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 06 jul 2020, 08:59
av AndersGuzzi
Tändningen är rätt och munstykena är lika !

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 17 sep 2020, 15:41
av AndersGuzzi
Nu har ja även kollat med en cylinderläckagetester, ventilerna var helt täta där var lite läckage kolvringar men klart godkänt.
Nu återstår tändning och förgasare, tändningen är Lukas brytarlöst från 80 talet, brukar där vara problem med dessa ?
Tändtidpunkten står rätt även högtändningstidpunkten.
Har kört nu i sommar och tändstiften ser bra ut rätt färg och inga avlagringar.

När man startar motorn kall och gasar så kommer varma avgaser ur höger avgasrör och svala ur vänster avgasrör.
Denna skilnaden är även sen på varm motor.
Kan det vara att den går för kallt på vänster cylinder?

Re: Oljämn motortemp.

Postat: 28 okt 2020, 00:01
av kalleguzzi
Choke är okej ?