Elektronisk tändning

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Anders Kungälv
UppKomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jun 2019, 09:31
Mina motorcyklar: 850 T3 California -80
Triumph Trident -74 (Rob North)

Elektronisk tändning

Inlägg av Anders Kungälv »

Hej på er!
Jag tänkte byta till elektronisk tändning på min Guzzi (T3 California). Jag har positiva erfarenheter av det från andra hojar jag haft (Gammel Traja, Harley).
Jag tänkte kolla med er här inne, vilka erfarenheter ni har av olika system. Det finns ju några att välja mellan. Newtronic Piranha, Sachse, Dyna och Lucas Rita (finns kanske inte kvar?)
Har erfarenhet av Dyna som var väldigt pålitlig och gav bra prestanda, men de verkar vara lite lurigt att få tag i.
Hoppas på många bra tips och erfarenheter :D
850 T3 California
Triumph Trident Rob North
Jnjo
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 apr 2020, 20:02
Mina motorcyklar: V11 Scura

Re: Elektronisk tändning

Inlägg av Jnjo »

Tjena,

Jag stoppade in en Dyna 3 i min LM3. (Dubbeltändning + 949cc)
Tror inte jag rört den på 10 år, den bara leverar. :)

De går ju att hitta om du letar utanför gränsen.
T.ex. : https://www.ebay.de/itm/Guzzi-Motorrad- ... SwlZNe1DIv

/J
klinkhammer
Guzzifantast
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83
Ort: 08

Re: Elektronisk tändning

Inlägg av klinkhammer »

Jag har monterat Sachse på tre hojar. Fungerat klockrent och enkla att montera. Dessutom slipper man fördelaren och det blir inte alls lika trångt under tanken.

Ställa tändningen går på en minut. Ena kolven i TDC, vrid på ”givarskivan” tills en diod slocknar, dra en låsskruv. Klart! Jag har dock bara gjort det vid monteringen -har aldrig behövt justera.

Nu finns också en modell som innehåller laddrelä och likriktare. Lite dyrare dock men man kan ju ta bort
en hel del av kabelhärvan.
Anders Kungälv
UppKomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jun 2019, 09:31
Mina motorcyklar: 850 T3 California -80
Triumph Trident -74 (Rob North)

Re: Elektronisk tändning

Inlägg av Anders Kungälv »

Tack för svar. Sachse lät ju intressant speciellt med tanke på att jag kan bli av med likriktare/relä. Det är trångt som det är redan Bak i cutsen,eftersom jag bygger om till racer.
Dyna har jag ju erfarenhet av från mina år med Harley och de funkar fantastiskt bra. Dessutom lätt att ”bygga tillbaka” om något mot förmodan skulle gå sönder.

Jag får klura lite till på hur jag ska göra😊
850 T3 California
Triumph Trident Rob North
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Elektronisk tändning

Inlägg av DeThomaso »

Jag köpte i år en hel tändsats, från Silent Hektik i Tyskland, till min V65 Lario. Styrenheten är programmerbar i ett flertal lägen för att passa olika tändkurvor. Titta in på deras hemsida om du känner för det. Sök på namnet bara. 414 Euro kostade mitt kalas men då ingick allt från tändhattar till styrenheten.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
klinkhammer
Guzzifantast
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83
Ort: 08

Re: Elektronisk tändning

Inlägg av klinkhammer »

En möjlig nackdel med Silent Hektik är att det är ett wasted spark system med bara en sensor och fyra givare. Det betyder att det kommer en gnista var 180 grader, varav en i insugsfasen för höger cylinder, innan insugsventilen stängt. Tydligen har hojar brunnit ner pga detta. https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=94496.0

Sachse är också ett wasted spark system men har två sensorer vilket innebär att det kommer bara en extra gnista var 360 grader dvs i avgasfasen, då det inte är ett problem.

Jag hade tidigare Silent Hektik på min (iofs rejält trimmade) LM3 och fick helt galna baktändningar. Tidigare ägaren berättade att han skjutit loss förgasarna…

Bra läsning med lite utförligare förklaring;
http://www.thisoldtractor.com/guzzitech ... ircuit.htm
Skriv svar