Bränslepump går konstant

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av bluebike »

kollade runt lite,tydligen är det vevakelgivaren som styr när pumpen ska gå,är inte den ok så blir det tydligen hur som helst,visserligen var det på ett volvoforum som jag läste detta,men tror nog att det funkar ganska lika på alla fordon.Det kostar inget att kolla upp det
Mvh Stefan
towj
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2016, 00:34

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av towj »

Vevaxelgivaren, är det samma som kamaxelgivaren på den här motorn?

Jag hittar ingen vevaxelgivare på sprängskisserna.

Om man mäter kamaxelgivaren, som har tre pinnar så mäter den 680 ohm mellan pinne 1 och 2 men enligt manualen så ska den mätas mellan pinne 1 och 3, eller?
kamaxelgivare.jpg
(65.64 KiB) Inte nerladdad ännu
towj
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2016, 00:34

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av towj »

Hittade svaret själv...
även om den har tre stift så är det bara två som används, det är bara två som går upp till styrboxen, och där mäter jag ju givetvis 680 ohm.
Guzziologen
Guzzifantast
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 jan 2010, 20:56
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100 Sport -97
Moto Guzzi Stelvio NTX -16

Tidigare hojar:
Montesa Cota 123 -81
Moto Guzzi Stornello 125 (160) -72
Moto Guzzi V50 Monza -84
Moto Guzzi Le Mans 850 III -82
Ort: JÄRNA

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av Guzziologen »

Hej!

Nu ser jag att du mätt fram manöverspänning till reläet, men har du provat att byta reläet?

Då reläkontakter som "driver" höga strömmar kan bränna fast och inte släppa trots att manöverspänningen är borta, och därmed kan pumpen i detta fall gå hela tiden.

Bara en tanke.

Mvh Perra
towj
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2016, 00:34

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av towj »

Tack för tanken.

Jag har både bytt reläet och mätt att det släpper som det ska när det blir spänningslöst.

Dock spelar det inten roll då styrspänningen ifrån boxen ligger aktiv hela tiden, så länge den gör det så kommer ju reläet ligga draget.
Det är styrspänningen ifrån boxen som är problemet.
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av kalleguzzi »

Hej towj!

Snurrar pumpen om du tar bort ECU'n?

I so fall har du kabelfelet mellan ECU'n och relais.

Lycka till!
kalle
towj
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2016, 00:34

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av towj »

Återkoppling!

Jag tycker själv att det är trevligt att man meddelar lösningen när man startar trådar, så jag ska inte vara sämre!

Problemet var ECU som tagit skada av av kabelbranden och de kortslutningar som då skapades.

Efter roddande i det befintliga elsystemet där kablar byttes ut, kablar som inte användes togs bort och en del gamla synder ifrån tidigare ägare rensades ur så har jag nu en kabelhärva som troligtvis är mycket bättre än ny.
Jag beställde en ECU ifrån Australien som jag lödde ihop och monterade in i den gamla kapslingen för ECU.

Den nya ECU går att programmera via Bluetooth och en app i mobiltelefonen, så jag kan byta mappar och ställa individuella parametrar när jag är ute och kör (när jag står stilla :)).

I dag går hojen bra och det berömda effekthacket mitt i registret är som bortblåst!
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Bränslepump går konstant

Inlägg av kalleguzzi »

Tack för lösningen!

Hälsningar:
kalle
Skriv svar