Kromsläpp i cylindrar.

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

62ekberg
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 dec 2020, 07:55
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Special -71
Suzuki VZ 800 -99

Kromsläpp i cylindrar.

Inlägg av 62ekberg »

Hej alla på detta forum.
Jag har köpt en V7 Special -71 som behöver mycket kärlek (vilket den ska få i ett och ett halvt år sen ska den tamejfan rulla igen på min 60 års dag) jag kan ju inte köra japanskt resten av livet.
Den har varit avställd de senaste 20 åren och är någon gång ombyggd till något café racer stuk.
Jag har börjat plocka ner motorn för genomgång och cylindrarna har kromsläpp.
Det verkar vara svårt att hitta nya cylindrar eller vettiga begagnade så min fråga till er är nikasil behandling ett vettigt alternativ?

Tack på förhand
Lars-Åke
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Inlägg av bluebike »

Hade en Gt 850 california 74a som kromet släppte i cylindrarna,skickade upp dom till stigs motormekaniska och dom borrade ur och stoppade stålfoder i,nu var detta för 25 år sedan, men gick det då så går det nu
62ekberg
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 dec 2020, 07:55
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Special -71
Suzuki VZ 800 -99

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Inlägg av 62ekberg »

Tack för tipset!
Jag ska kolla upp priser på ett sådant arbete nikasilbehandlingen kostar väl närmare 2500:- per cylinder.

Lars-Åke
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Inlägg av bluebike »

vet inte om det är sant, men nikasilcylindrar är känsliga för förgasartrattar, motorn drar i sig för mycket damm och smuts
som sliter på nikasilet, det är därför som ökenracers har stålfoder som tål mer, men om det stämmer har jag som sagt ingen aning om, men det låter logiskt
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Inlägg av bluebike »

nu kanske minnet sviker,men frestas inte att borra till 1000 cc,för om jag kommer i håg rätt så på brorsans 73a hade dom gjort det och avståndet mellan cylindervägg och stötstångstunnel är annorlunda på dom gamla motorerna,vilket innebär att toppackningen passar inte,och någon 1000 cc packning med det gamla måttet finns inte, den läckte konstant. Det är så jag kommer i håg deti alla fall
62ekberg
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 dec 2020, 07:55
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Special -71
Suzuki VZ 800 -99

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Inlägg av 62ekberg »

Jag är tacksam för allt ni vill dela med er av då detta är min första Italienska motorcykel och det är mycket jobb med den.
Jag kommer inte att försöka återställa den till orginal skick utan fortsätter med det café racer stuk som den har idag.

Lars-Åke
Skriv svar