Sida 1 av 1

Kromsläpp i cylindrar.

Postat: 25 dec 2020, 20:18
av 62ekberg
Hej alla på detta forum.
Jag har köpt en V7 Special -71 som behöver mycket kärlek (vilket den ska få i ett och ett halvt år sen ska den tamejfan rulla igen på min 60 års dag) jag kan ju inte köra japanskt resten av livet.
Den har varit avställd de senaste 20 åren och är någon gång ombyggd till något café racer stuk.
Jag har börjat plocka ner motorn för genomgång och cylindrarna har kromsläpp.
Det verkar vara svårt att hitta nya cylindrar eller vettiga begagnade så min fråga till er är nikasil behandling ett vettigt alternativ?

Tack på förhand
Lars-Åke

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Postat: 27 dec 2020, 19:24
av bluebike
Hade en Gt 850 california 74a som kromet släppte i cylindrarna,skickade upp dom till stigs motormekaniska och dom borrade ur och stoppade stålfoder i,nu var detta för 25 år sedan, men gick det då så går det nu

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Postat: 28 dec 2020, 06:44
av 62ekberg
Tack för tipset!
Jag ska kolla upp priser på ett sådant arbete nikasilbehandlingen kostar väl närmare 2500:- per cylinder.

Lars-Åke

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Postat: 28 dec 2020, 10:57
av bluebike
vet inte om det är sant, men nikasilcylindrar är känsliga för förgasartrattar, motorn drar i sig för mycket damm och smuts
som sliter på nikasilet, det är därför som ökenracers har stålfoder som tål mer, men om det stämmer har jag som sagt ingen aning om, men det låter logiskt

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Postat: 28 dec 2020, 14:51
av bluebike
nu kanske minnet sviker,men frestas inte att borra till 1000 cc,för om jag kommer i håg rätt så på brorsans 73a hade dom gjort det och avståndet mellan cylindervägg och stötstångstunnel är annorlunda på dom gamla motorerna,vilket innebär att toppackningen passar inte,och någon 1000 cc packning med det gamla måttet finns inte, den läckte konstant. Det är så jag kommer i håg deti alla fall

Re: Kromsläpp i cylindrar.

Postat: 28 dec 2020, 17:03
av 62ekberg
Jag är tacksam för allt ni vill dela med er av då detta är min första Italienska motorcykel och det är mycket jobb med den.
Jag kommer inte att försöka återställa den till orginal skick utan fortsätter med det café racer stuk som den har idag.

Lars-Åke