Kopplings/svänghjulsbute på LM1

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Halle
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jun 2023, 17:21
Mina motorcyklar: MG Le Mans 1
BMW F700GS

Kopplings/svänghjulsbute på LM1

Inlägg av Halle »

Hejsan,

Jag renoverar min gamla LM1, som har stått stilla ett antal år, håller just nu på med koppling och växellåda. Tidigare gånger har jag bytt lameller, lamellcentrum och mellanskivan pga slitna splines i lamellcentrumet men den här gången måste jag byta allt inkl svänghjulet för det har slitits steg i dess splines.
Guzzi verkar inte tillverka LM1 svänghjul (3,34kg) längre och det som Stein-Dinse erbjuder väger 4,25kg ! Man vill ju hellre ha ett lättare än ett tyngre svänghjul på en Guzzi. Därför har jag funderat på en single-lamellkoppling från RAM (som inte har splines i svänghjulet, tror den är konstruerad mer som en traditionell bilkoppling med en ringfirmad bladfjäder), den är dessutom lite lättare än originalet. Fast nu har jag läst i både amerikanska och tyska Guzziforum att det kan vara problem med RAM-kopplingen, på så sätt friktionsbeläggen kan slitas ut snabbt (äldre modeller) och/eller stålskivan slits på nyare med sintrade belägg. Frågar man leverantörer så känner de inte till detta.
Undrar om någon i det här forumet har erfarenhet eller kunskap om RAM-kopplingen?

Ett annat möjligt alternativ verkar vara att ett svänghjul från V11/Griso/Breva skulle passa på LM1. Vet ej dess vikt.
Är det någon som har kunskap om det?

Tacksam för all info.
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Kopplings/svänghjulsbute på LM1

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej kan du inte ta det tyngre och låta någon kunig med svarv lätta det? Har låtit göra det på en T5 men det är många år sedan och jag har inte dom kontakterna nu då vi flyttat från tockholm till Östergötland. Har du pratat med Biscaya motor? Dom har kunskap på detta. Guzzikjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar