Svårt med service, hjälp mig felsöka

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

janneman
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2007, 12:42
Ort: uppsala
Kontakt:

Svårt med service, hjälp mig felsöka

Inlägg av janneman »

Hej ! Trivs jättebra med att åka min California -03, men. Service förekommer ju knappt. Problem 2006 innebar bl.a att uppsala-åf
gick i kk och guzzicenter ej tog emot kunder. Slutligen hamnade jag
i Arboga hos mkt trevliga Italia bike center. sprucken slang i insprutningen byttes i nov sedan startade den. Men, nyss framtagen
vill den knappt gå, verkar strula igen och det är 30 mil tor Arboga.
Vad gör man ? Någon som kan ordna felsökningsschema och berätta
lite om hur man går tillväga. Det är nog enda sättet för mig, annars
blir det nog att krypa till korset och byta märke. Tacksam för lite
tips åtminstone. hälsningar Janne i Uppsala
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Hej du kan skicka mej ett mejl och beskriva felet mer ingående.

jag är van vid min strulande Guzzi min är viserligen en 02 men jag kanske kan vara lite till hjälp.

Min började inte gå riktigt förrän efter 3000 mil
Tänkte själv byta flera gånger men nu behåller jag den som byggprojekt.

Björn i Växjö
janneman
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2007, 12:42
Ort: uppsala
Kontakt:

fortsättning driftsproblem

Inlägg av janneman »

fortsättning på felsökning. Har nu kollat att soppapumpen trycker iväg
soppan från tanken. stiften är nya och gnista finns. Driften är nu så här:
start full gas, drar i startmotorn, släpper gasen startar då till. Kan sen
hållas igång om man blixtsnabbt kör full gas, släpper full gas släpper
då hackar den och hostar lite men vill allra helst somna igen. Och stiften
sotar. Har ingen kunskap om insprutningsförgasarna och vet inte riktigt hus jag skall gå vidare. Kan ju var givarfel el. ngt ?Tacksam för tips.


ps. många som kollar på olika inlägg men 0 svar på de flesta.
Vore ju kul om folk får några inläggssvar.
janne
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 mar 2007, 20:32

svårstartad

Inlägg av janne »

skulle tro att det är givarefel eller tryckgivarefel (hade en kompis vars california betedde sig som din får alldeles för mycket soppa där var det tryckregulatorn som var kass,men du skall nog inte rota för mycket om du inte mycket duktig på bränsleinsprutningar ,man kan behöva ha nya komponenter att testa med det är ej säkert att en felsökning ger någonting .tyvärr är du nog tvungen att besöka arboga igen.

guzzihälsn jan-olof
motoguzzi87
Guzziåkare
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 mar 2007, 13:25
Mina motorcyklar: MG Le Mans IV -87
fd:
Honda CX500E
CB900F, F2
CB1100R
Ort: Linköping

svårstartad

Inlägg av motoguzzi87 »

skulle tippa på att felet ligger runt nån givare, men för att testa ut det måste det till nån som kan systemet. Om du inte vill åka till arborga så hör med guzzicenter. Vet inte om sula är kunnig omkring insprutningsystem.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: svårstartad

Inlägg av Raz »

janne skrev:du skall nog inte rota för mycket om du inte mycket duktig på bränsleinsprutningar ,man kan behöva ha nya komponenter att testa med det är ej säkert att en felsökning ger någonting .tyvärr är du nog tvungen att besöka arboga igen.
guzzihälsn jan-olof
Man ska inte ha för stor respekt för insprutningssystem. Personligen tycker jag en förgasare är mycket mer svart magi men jag har aldrig sett någon ge samma kommentar till någon som tänker pilla i sin förgasare.

Du har ett antal givare: lufttryck, lufttemp, oljetemp, trottelläge (TPS) och en lägessensor som indikerar i vilket läge motorn befinner sig.
Tempgivarna och TPS kan lätt mätas upp med vilken multimeter som helst:
- Tempgivarna kan du betrakta (och mäta) som vanliga resistorer. De ska ligga på ca. 3,7 kohm vid 20 grader C. Sjunker med stigande temp. Fundera inte så mycket över exakta värden utan kolla i första hand efter kortslutning eller avbrott.
- TPS-sensorn är en helt vanlig potentiometer (variabel resistor). Även här gäller att kolla efter i första hand avbrott/kortslutning, mellan två av ledarna skall det vara en konstant resistans oavsett läge, och mellan någon av dessa två och den tredje ska resistansen variera när man vrider på gasen. Den här givaren skall, förutom att fungera, även vara korrekt justerad så att den ger 150 mV vid tomgång. Det är mycket möjligt att det är här ditt problem ligger. Att kontrollera/justera detta är lättare än att byta bromsklossar och det finns mängder med instruktioner på Internet. Eller i servicehandboken som du hittar på http://www.thisoldtractor.com/gtbender/ ... op_manuals

Kommentaren att det ej är säkert att en felsökning ger någonting... ja... om jag säger så här: om man INTE felsöker så ÄR det säkert att det inte ger något. Var inte rädd för tempsensorer, de är inte farligare än blinkerslampor.

Om jag bara får tillbaka min topp som är inlämnad för borttagning av avbruten pinnbult (DET är tydligen svårt för första instansen gav upp och skickade den vidare) så kan jag svänga förbi och hjälpa dig.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Hej Raz
En liten rättelse självklart med respekt av vad du skrivit.
TPS värdet är 150 mv.minimivärde vid helt stängda spjäll.
På tomgång så ligger värdet i originalskick på 300-350 mv.
Men kan med fördel ökas till 550-600 mv.
(Motorn blir självklart något mer högtänd men det ligger inom toleransen)

Vill man ligga mer inom toleransen för tändningen så finns det en TPS givare för Harley D. Denna givare har en annan kurva som sänker tändning och bränsle från c:a 4000/m varv men ger fortfarande samma värde som original TPS från stängda spjäll till 4000 varv/m
Givaren fungerar bra till Guzzin för vanligt landsvägsåka.



Allt detta för att slippa eventuella "förgasarsmällar" och dippar som vissa Guzzi är utrustat med från fabriken som de flesta moderna snålställda hojjar idag.

I kombination med Iridiumtändstift får man en motor som fungerar toppen

MVH Björn Som gärna diskuterar detta ämne.
Senast redigerad av 2 Racerstone, redigerad totalt 7 gång.
janneman
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2007, 12:42
Ort: uppsala
Kontakt:

Kul med intresse

Inlägg av janneman »

Man får tacka för inläggen som kommit. Det blir ju faktiskt roligare ju
mer man kan om sin hoj. Lite skruva är alltid kul. Får hoppas att det blir
skruva så den går igång efter påsk. Annars får jag väl sparka igång
veteran-Vespan. Ha en bra påsk !
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Hej Raz
En liten rättelse självklart med respekt av vad du skrivit.
TPS värdet är 150 mv.minimivärde vid helt stängda spjäll.
På tomgång så ligger värdet i originalskick på 300-350 mv.
Men kan med fördel ökas till 550-600 mv.
(Motorn blir självklart något mer högtänd men det ligger inom toleransen)

Vill man ligga mer inom toleransen för tändningen så finns det en TPS givare för Harley D. Denna givare har en annan kurva som sänker tändning och bränsle från c:a 4000/m varv men ger fortfarande samma värde som original TPS från stängda spjäll till 4000 varv/m
Givaren fungerar bra till Guzzin för vanligt landsvägsåka.



Allt detta för att slippa eventuella "förgasarsmällar" och dippar som vissa Guzzi är utrustat med från fabriken som de flesta moderna snålställda hojjar idag.

I kombination med Iridiumtändstift får man en motor som fungerar toppen

MVH Björn Som gärna diskuterar detta ämne.
Du har rätt, jag ville bara hålla ned informationsmängden lite eftersom min grundpoäng var att det här inte är så krångligt :) och detaljerna står ju i verkstadshandboken. Men det är ju ett gratis sätt att kunna justera lite utan att köpa en PCIII. Ställer man upp grundvärdet så tror ju datorn att spjället är mer öppet än vad det är, och följdaktligen får man fetare blandning. Och ändrad tändning kanske, men den är starkare knuten till varv än gaspådrag tror jag.
På min hoj satt det en 16M ECU och då har man en CO-justering (i praktiken blandningsskruv) som gjorde UNDERVERK med min hoj. Den var alldeles för snålt ställd och gick uselt. Ställde ventiler och synkade trottelhusen men inget hjälpte. Så provade jag att justera CO-skruven (som inte är en skruv utan en potentiometer i ECU:n) ett åttondels varv motsols från mittenläget den stod i och sedan gick hojen som en dröm. Skillnaden var verkligen otrolig, det var från att jag tänkte sälja hojen till att jag aldrig någonsin kommer att göra mig av med den.

Nu har jag en My16M från http://www.jefferies-au.org/MyECU/ mest för att jag tycker det är roligt att hålla på och fippla. Den är riktigt bra men jag hade nog inte köpt den om jag provat CO-justeringen i tid.

Iridiumstift har jag tänkt prova, kul att höra att de här bra!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Själv har jag en 15m dator på min hoj utan möjlighet till blandningsjustering därav lite "fibblande" från min sida med tps justeringen.
Det är kul när man får sakerna att fungera utan att betala 4000.- för en PcIII
Har nu ersatt originalluftrenaren med ett par små koniska KN kopior för 150:- styck.
Trodde först att motorn skulle gå alldeles för snålt.
Men nu fungerar det mycket bra och stiften håller en ljus kaffebrun färg.
Kör med originalljuddämpare för tillfället.
Skall kolla på hemsidan från Jefferies vad 15my kan vara för något.

Jag rekomenderar verkligen iridiumstiften till din hoj.
De är lite för dyra i Sverige ännu Jag köpte mina från England.
Mycket snabb leverans direkt hem i brevlådan
http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/index.htm
janneman
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2007, 12:42
Ort: uppsala
Kontakt:

slanghaveri x 2

Inlägg av janneman »

Jaha, det var en slang som spruckit igen. Jag borde ha kopplat på
en manometer och kollat trycket på soppan. När trycket byggdes
upp så gjorde spricka i en slang att det blev för lågt och motorn
inte ville gå. Tråkigt bara att inte verkstan bytte alla slangar förra
besöket.

Lärdom: Kolla slangarna, se till att det är en kvalitet som klarar
att vara sänkt i bensin. Kolla alltid trycket med manometer. En
stråle räcker inte, trycket måste vara det rätta. Sist men inte minst.
Det här har kostat mig nästan 1,5 säsong och ett antal tusenlappar.
Det beror på obefintlig service i Sverige. Tråkigt men sant. Har nu laddat verkstadsböcker från internet, tack för det tipset !
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: slanghaveri x 2

Inlägg av Raz »

janneman skrev:Jaha, det var en slang som spruckit igen. Jag borde ha kopplat på
en manometer och kollat trycket på soppan. När trycket byggdes
upp så gjorde spricka i en slang att det blev för lågt och motorn
inte ville gå. Tråkigt bara att inte verkstan bytte alla slangar förra
besöket.

Lärdom: Kolla slangarna, se till att det är en kvalitet som klarar
att vara sänkt i bensin. Kolla alltid trycket med manometer. En
stråle räcker inte, trycket måste vara det rätta. Sist men inte minst.
Det här har kostat mig nästan 1,5 säsong och ett antal tusenlappar.
Det beror på obefintlig service i Sverige. Tråkigt men sant. Har nu laddat verkstadsböcker från internet, tack för det tipset !
Skönt för dig! Tyvärr är det kanske så att för tillfället i Sverige ska man undvika Guzzi om man inte vill (alla kan!) meka själv. För min egen del har jag inga problem med det, jag lämnar bara bort sånt jag vet att jag inte kan lära mig och framför allt sånt som kräver specialverktyg. Verkstadshandbok och reservdelslista är guld värt. Internet är värt ännu mer, jag vet inte hur folk klarade sig innan. Man kan på några timmar få expertsvar på nästan vilken fråga som helst på de internationella forumen (källkritik är dock lika viktigt som alltid). Och man kan nosa fram reservdelar som är svåra att få tag på, eller som kostar 800 kr mindre om man väljer rätt ställe.

Jag tror att kombinationen verkstadshandbok och kompetent motorverkstad kan överbrygga en del av bristen på märkesnärvaro. Jag tänkte tex. att nästa vinter skriver jag ut de sidor som handlar om topparna, med alla specar på mått och slitage och så vidare, och sen är det bara att lämna in topparna till någon generell motorverkstad så lär de inte ha något som helst problem att göra ett bra jobb. De får mäta upp allting så man ser vilka delar som behövs, sen fixar jag fram dessa och så får firman montera det.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Det är lite typiskt att det är de enklaste fel som man är säker på att det inte är. :shock:
Det var bra att det löste sig för dig i alla fall.

Björn...
Skriv svar