Blyfritt

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Thomas
Guzzifantast
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2007, 18:47
Mina motorcyklar: Griso 1100
Ort: Västerås

Blyfritt

Inlägg av Thomas »

Hej!
Tror jag såg någonstans att allGuzzi från 92 och senare klara blyfrit!Är det någon som vet?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Blyfritt

Inlägg av Raz »

Thomas skrev:Hej!
Tror jag såg någonstans att allGuzzi från 92 och senare klara blyfrit!Är det någon som vet?
Det finns lite olika bud. Någon sa att alla Guzzi med skivbroms klarar blyfritt, som tumregel.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
tokker

Inlägg av tokker »

då ska min lm 2 ifrån 80 gå på blyfri ?????????????????????????????????
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

tokker skrev:då ska min lm 2 ifrån 80 gå på blyfri ?
Ja, om man ska tro Pete Roper. Det skulle jag ha gjort. Men:

1) jag har letat efter det uttalandet som referens och inte hittat det. Det beror kanske mest på att sökfunktionen på Guzzi Exchange är paj.

2) jag letade efter motsvarande info i Guzziology och hittade varken bu eller bä. Jag är ganska säker på att det står nåt i den men det är ju en sån där antik bok gjord av mald träflis så den har inte heller någon bra sökfunktion.

Summan är ändå att jag har ingenting som backar upp påståendet och jag tar inte ansvar för vad du häller i tanken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Jag roade mig med att googla lite och hittade det här:
From: Bernd Ringal (Stein Dinse)
Date: 25/05/01

All bikes starting with later numbers than these frame numbers can use unleaded fuel.
California VW 13049
1000 SP3 VN 11300
1000 S VV 50001
Le Mans VV 15980
Mille GT VH 33150
Om det stämmer så är vi uppe i LeMans 5. Jag hittade andra ställen där det stod att det bara är att köra, oavsett modell. Kanske ett säkrare tips är följande: ställ ventilerna noga, kör 100-200 mil utan tillsats, kolla spelet igen. Är det oförändrat så är det lugnt. Har spelet minskat så är det bäst att skicka i tillsats i fortsättningen.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Ha! Nu hittade jag det: http://morini.com.au/phpBB2/viewtopic.p ... ght=#16724
Any Guzzi built after about '72 was built to work on Californian fuel and the Calathumpians haven't used lead in petrol since '72. Some of the very early loops have heads of such shitty alloy that they have a tendency to drop valve seats if they are run on unleaded which *might* be due to it burning at a slightly higher temerature but I think really it's just an age/quality issue. My usual suggestion is that anything that comes with a full compliment of disc brakes will run fine on unleaded.
I min bok är Pete Roper en mycket säker källa, men ni får bilda er egen källkritik.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Blyfritt

Inlägg av Guzzikjelle »

När försvan blyet i våran bensin?? Och hur var det i USA´?? Tror inte Guzzi byggt olika motorer för USA o Europa någon kommentar till detta??
Min motorenoverare säger att sätena i frugans Calle II -87 är tillräkligt hårda för att gå på blyfritt, och det har fungerat utmärk i många mil.
Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 288
Blev medlem: 28 okt 2007, 23:20
Mina motorcyklar: Florida-88
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av lundin b »

Raz skrev:Ha! Nu hittade jag det: http://morini.com.au/phpBB2/viewtopic.p ... ght=#16724
Any Guzzi built after about '72 was built to work on Californian fuel and the Calathumpians haven't used lead in petrol since '72. Some of the very early loops have heads of such shitty alloy that they have a tendency to drop valve seats if they are run on unleaded which *might* be due to it burning at a slightly higher temerature but I think really it's just an age/quality issue. My usual suggestion is that anything that comes with a full compliment of disc brakes will run fine on unleaded.
I min bok är Pete Roper en mycket säker källa, men ni får bilda er egen källkritik.
Hmmm,en California borde ju vara byggd för att köras i Californinen... :roll: :lol:

Då borde väl en California från 1974 hålla för blyfritt,trots avsaknad av skivbroms,, !!?? :? 8) :D
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Blyfritt

Inlägg av Raz »

Guzzikjelle skrev:När försvan blyet i våran bensin?? Och hur var det i USA´?? Tror inte Guzzi byggt olika motorer för USA o Europa någon kommentar till detta??
Min motorenoverare säger att sätena i frugans Calle II -87 är tillräkligt hårda för att gå på blyfritt, och det har fungerat utmärk i många mil.
Kjelle
Jag har sett flera källor uppge att det aldrig varit någon skillnad mellan artikelnummer på ventiler o dyl. i USA gentemot resten av världen. Och Pete Roper bor i Australien. Där är det ju ungefär som i Norrland, "ett stenkast" motsvarar typ 50 eller 100 mil och hojåkarna verkar bränna ungefär lika många mil per månad som jag gör på flera år. Så om han har fel borde det väl ha uppdagats vid det här laget.

Vad kostar tillsatsen? Är man minsta orolig kan man väl skicka i den ändå, men man behöver definitivt inte bry sig om att någon full tank då och då blir utan tillsats om man är ute på långfärd och får slut i flaskan.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Thomas
Guzzifantast
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2007, 18:47
Mina motorcyklar: Griso 1100
Ort: Västerås

Inlägg av Thomas »

Det ska väl vara brons i styrningarna ifall det är blyfrit för kompensera blyet i bensinen och det är väl när den börjar dra motor olja som man lär byta eller!? :roll:
Teijo
Guzzifantast
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 aug 2007, 14:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III
Ort: Skogås

Inlägg av Teijo »

Raz skrev:Jag roade mig med att googla lite och hittade det här:
From: Bernd Ringal (Stein Dinse)
Date: 25/05/01

All bikes starting with later numbers than these frame numbers can use unleaded fuel.
California VW 13049
1000 SP3 VN 11300
1000 S VV 50001
Le Mans VV 15980
Mille GT VH 33150
Om det stämmer så är vi uppe i LeMans 5. Jag hittade andra ställen där det stod att det bara är att köra, oavsett modell. Kanske ett säkrare tips är följande: ställ ventilerna noga, kör 100-200 mil utan tillsats, kolla spelet igen. Är det oförändrat så är det lugnt. Har spelet minskat så är det bäst att skicka i tillsats i fortsättningen.
Enligt dom chassinummer ovan, ska jag alltså använda "blytillsats". Nu blev jag riktigt nyfiken vad har guzzi gjord till topparna där i mellan. VN11146 som jag har, upp till den där VN11300, årsmodel är ju densamma, -89. Senare modeller skulle alltså klara av blyfri. Man bli inte klokare av det här, bäst att ligga på den säkra sidan, och göra coctail vid varannan tankning. :?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Blyfritt

Inlägg av Raz »

Ny intressant information (vad den nu är värd) finns på http://www.guzzitech.dk/05/05-09/05-09_e.htm

Sammandrag: alltihop är en myt. Ingen konvertering behövs och inga tillsatser behövs. Det är snarare tvärtom.

Hur man konverterar tex. en Guzzi 850 T4 till blyfritt:
1. sluta tanka blyad (eller sluta med tillsatsen)
2. klart!

Källkritik får ni göra själva :mrgreen:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar