Helsystem
Moderator: Moderatorer
Helsystem
Hej. Är det någon som vet något om staintunes helsystem system eller något annat till daytona rs?är på jakt efter något som andas mer.tror det kan behövas har mer cubik nu 1225cc//Daniel....
Guzzi=Blues...
- -ah
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
- Ort: Limhamn
Re: Helsystem
Om du söker på "Staintunes" här: http://wildguzzi.com/forum/index.php får du två sidors resultat.day-rs skrev: Hej. Är det någon som vet något om staintunes helsystem system eller något annat till daytona rs?är på jakt efter något som andas mer.tror det kan behövas har mer cubik nu 1225cc//Daniel....
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
http://www.staintune.com.au
Det beror på vad du vill ha.
Det jag känner till är staintune ,finns ett till Daytona som du redan visste.
Du tänkte naturligtvis på att du har större ut ventiler än original,och att det kan kanske ge bättre effekt med samma diameter på rören i början som den sammanlagda utventils diametern.
Jag tror http://www.raceco.co.uk har ett de kallar bigbore för just daytona,vet inte om det tillverkas fortfarande.
Staintune helsystem är 45mm rakt igenom och ser ut som ett BOS 2-2 system eller som v11sport ungefär och kostar i engelsk butik ca.13000kr
Jag har hört mig för med http://www.dynotec.de,
daes mototec ,Paul Minaert på centauro forumet ,staintune m.fl. och kollat på bänk körnings resultat på de internationella forumen.Jag kan gissa att med staintune systemet får du nog rakare effekt kurva och mer krut runt 3500-4500 varv och lite mindre krut från 5000 och uppåt jämfört med ett koniskt avgassystem.
Koniska varianter (Börjar t.ex.med ca 45mm yttermått på böjarna och blir ca 47mm eller mer yttermått innan de går i hop.
http://www.daes-mototec.de visade mig ett exempel på skillnaden mellan 45 och 45-50 mm på en 1100sport ,jag kan maila det till dig om du vill.
Dynotec har också ett koniskt som dom är rejält stolta över ,vet inte om det är någon skillnad mellan daes och dynotec's koniska system men dom kostar ca. 1200 Euro utan ljuddämpare båda två.
Bästa tipset är nog http://www.guzzi.dayton-it.com Paul Minaerts hemsida.
Löcka tell!
Anders
Det beror på vad du vill ha.
Det jag känner till är staintune ,finns ett till Daytona som du redan visste.
Du tänkte naturligtvis på att du har större ut ventiler än original,och att det kan kanske ge bättre effekt med samma diameter på rören i början som den sammanlagda utventils diametern.
Jag tror http://www.raceco.co.uk har ett de kallar bigbore för just daytona,vet inte om det tillverkas fortfarande.
Staintune helsystem är 45mm rakt igenom och ser ut som ett BOS 2-2 system eller som v11sport ungefär och kostar i engelsk butik ca.13000kr
Jag har hört mig för med http://www.dynotec.de,
daes mototec ,Paul Minaert på centauro forumet ,staintune m.fl. och kollat på bänk körnings resultat på de internationella forumen.Jag kan gissa att med staintune systemet får du nog rakare effekt kurva och mer krut runt 3500-4500 varv och lite mindre krut från 5000 och uppåt jämfört med ett koniskt avgassystem.
Koniska varianter (Börjar t.ex.med ca 45mm yttermått på böjarna och blir ca 47mm eller mer yttermått innan de går i hop.
http://www.daes-mototec.de visade mig ett exempel på skillnaden mellan 45 och 45-50 mm på en 1100sport ,jag kan maila det till dig om du vill.
Dynotec har också ett koniskt som dom är rejält stolta över ,vet inte om det är någon skillnad mellan daes och dynotec's koniska system men dom kostar ca. 1200 Euro utan ljuddämpare båda två.
Bästa tipset är nog http://www.guzzi.dayton-it.com Paul Minaerts hemsida.
Löcka tell!
Anders
Antagligen menar han att det finns bättre alternativ som är effektivare.
Du har ju guldläge med en sån motor,det måste ju vara hur mycke pulver som helst i en den.Med ett bra system borde du bli nöjd.Själv hoppas jag på 85nm vrid i bänkkörning med in och ut förbättringar och det är ju en bit ifrån din båge.
Du skulle kunna söka på v11lemans forumet så finns det nog nån som har testat.Sök på "dyno"
Jag märkte förresten att länken till Paul Minaerts sida inte funkade,här e ett nytt försök. http://www.fastguzzi.nl Han har samma motor och har testat en del olika grejer.
-Anders
Du har ju guldläge med en sån motor,det måste ju vara hur mycke pulver som helst i en den.Med ett bra system borde du bli nöjd.Själv hoppas jag på 85nm vrid i bänkkörning med in och ut förbättringar och det är ju en bit ifrån din båge.
Du skulle kunna söka på v11lemans forumet så finns det nog nån som har testat.Sök på "dyno"
Jag märkte förresten att länken till Paul Minaerts sida inte funkade,här e ett nytt försök. http://www.fastguzzi.nl Han har samma motor och har testat en del olika grejer.
-Anders