Guzzi - Min första hoj?

Letar du efter något?

Moderator: Moderatorer

nileback
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 apr 2010, 20:29
Ort: Göteborg

Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av nileback »

Körkortet togs 2008, men jag har ännu inte köpt någon motorcykel. Italienska motorcyklar är ju drömmen och nu har jag börjat snöa in på Le Mans från 80-talet!

Har förstått att det inte finns så många i Sverige, så jag vet väldigt lite om prisbilden. Mellan tummen och pekfingret, vad kostar en Le Mans från sent 80-tal i brukskick?

Om det finns någon oanvänd hoj som behöver kärlek och mil ute på landsvägarna, hör gärna av er!

/Aspirerande medlem i guzzi-klubben
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av Nicke »

Hej och varmt välkommen till det enda riktigt rätta ! :mrgreen:

Le Mans III:or, och IV:or brukar det finnas en del av ute till försäljning då och då.
I regel ligger priset mellan mellan 35 och 50 tusen.

Förra veckan var det någon lycklig typ som köpte en 84:as Le mans III (den bästa modellen enligt min mening) för endast 18.000 kr på Blocket.

Ett närmast uppseendeväckande lågt pris för en sådan härlig hoj vill jag säga!!

Hoppas du finner en hoj och blir medlem i klubben. Livet är för kort för att vara Guzzilöst... :wink:
Ciao / Ne
nileback
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 apr 2010, 20:29
Ort: Göteborg

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av nileback »

Härligt med motorcyklar med själ! Har hittat många fina filmer på youtube med härligt ljud! Synd att motorcyklar med själ inte finns ute så ofta. Oflyt att missa le mansen förra veckan! Ska börja skanna blocket regelbundet...

Kollade medlemsregistret. Inte många moto guzzi i Sverige. Någon som har erfarenhet av import från exempelvis Tyskland?

Man måste ju ha nått att surfa på i väntan på ett intressant erbjudande i Sverige!
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av ekoxen »

Hej

Var håller du till? Jag tror de flesta LeMans-ägare är villiga att visa upp sin klenod för dig så du får lite närkontakt. Fast jag varnar dig, det är starkt vill- ha-framkallande :lol:
Snurra runt här på forumet så hittar du även aktiviteter där vi kan tänkas dyka upp.

Det finns en LeMans på Blocket, men det är tyvärr V11:an intill som är till salu ...

http://www.blocket.se/stockholm/Moto_Gu ... ?ca=15&w=3

Lycka till!

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
nileback
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 apr 2010, 20:29
Ort: Göteborg

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av nileback »

Det skulle vara spännande om någon stolt ägare skulle vilja visa upp sin klenod! En sak jag funderar på är om jag är för lång för att åka drägligt bekvämt (193 cm).

Jag håller till i Göteborg, Trollhättan och Lysekil. Kommer att åka både till MC Live och Bike-dagarna.

Om någon vänlig själ puttrar runt i trakterna på en le mans eller liknande så är jag intresserad av att se/klämma/känna/lukta/lyssna på MG!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av Nicke »

Om man är van vid en av dagens "feta hojar" blir man rätt överraskad när man sätter sig på en smal och smäcker Le Mans. Benen går inte utåt utan på något sätt "rakt ner". Jag är 188 cm och sitter skönt på en LM III:a.

På modellerna 1100 Sport och Daytona är det istället mer problematiskt om man är kort i rocken, då kan den låååånga tanken upplevas närmast som en landningsbana vid inflygning... :)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av ekoxen »

Se där, nu finns det en:

http://www.blocket.se/jonkoping/Guzzi_L ... ?ca=15&w=3

Inte en tidig som Nicke förespråkar, men samma känsla och större motor.

Köpläge! Om du vill kolla lite först går det bra att titta på min, men jag rekommenderar att åka och titta på den i Jönköping för det kan gå fort (gör det oftast med Guzzi, på alla sätt)! Bor strax norr om Hisingen, på andra sidan Nordre älv via Kornhalls färja. Kontaktuppgifter under "Om klubben/Distrikten" på hemsidan.

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av SportGuzzi »

ekoxen skrev: Bor strax norr om Hisingen, på andra sidan Nordre älv via Kornhalls färja. Kontaktuppgifter under "Om klubben/Distrikten" på hemsidan.

Micke
Intressant.........jag bor då på andra sidan färgan från ditt håll sett (Säve) :D ....
nileback
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 apr 2010, 20:29
Ort: Göteborg

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av nileback »

Jag skall till MC-live och klämma lite på nya V7 cafe racer (mer drömmar åt folket).

Är det någon av er som ska på MC-live? Vore skoj att se och höra en veteran guzzi!
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Hej.

Köpte min Sport 1100 ie i Tyskland ny 1998, körde in den 600 mil o tog hem den till Sverige.
Absolut inga problem med besiktning sålänge allt är var orginal.
Behövde inte göra bullerprov i och med att den är typad inom EU.

Viktigt att få med "KFZ brief" (tyska registrerinsbeviset) för att kunna registreringsbesiktiga i Sverige.
Fick åka o väga den för på bilprovningen för besikting. Fulltankad med alla vätskor o batteri.

Hur det fungerar med cyklar äldre än 1997 vet jag inte men ring besiktningen o fråga.

Är själv 190 cm så 1100 sport funkar bra.

Siktar på Bikedagarna på lördagen om väder o barnpass funkar.

Lycka till med sökandet.
Mvh
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Guzzi - Min första hoj?

Inlägg av ekoxen »

nileback skrev:Jag skall till MC-live och klämma lite på nya V7 cafe racer (mer drömmar åt folket).

Är det någon av er som ska på MC-live? Vore skoj att se och höra en veteran guzzi!
Jag kommer sannolikt till MC-live, blir lite drygt att åka till Trollhättan med Ellie (dottern) bakpå.

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Skriv svar