Sida 1 av 1
Tonti-ram köpes
Postat: 27 okt 2011, 13:57
av klinkhammer
Tonti-ram med eller utan papper köpes!
Allt av intresse.
ohlinjohan@hotmail.com
/Johan
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 28 okt 2011, 18:12
av Janne G
Hej Johan,
http://www.reebootguzzispares.com har en brandskadad LM1, säkert billigt.
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 29 okt 2011, 11:29
av klinkhammer
Hej Janne!
Jo, jag såg den men blev lite nervös, kanske mest beroende på min egen okunnighet.
Hur funkar det? Kan ramrören eller andra delar av ramen skadas (härda ur) med försämrad hållfasthet som resultat?
Det har ju blivit hyfsat varmt där, aluminiumet har ju börjat smälta...
Är det någon som vet?
/Johan
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 31 okt 2011, 19:39
av Janne G
klinkhammer skrev:Hej Janne!
Jo, jag såg den men blev lite nervös, kanske mest beroende på min egen okunnighet.
Hur funkar det? Kan ramrören eller andra delar av ramen skadas (härda ur) med försämrad hållfasthet som resultat?
Det har ju blivit hyfsat varmt där, aluminiumet har ju börjat smälta...
Är det någon som vet?
/Johan
Hej igen, det har Du nog rätt i, det är något "metallurgiskt" som händer när metallen hettas upp över vissa grader. Den tappar åtminstone den ursprungliga formen, det vet jag för jag har en bekant med en mek.verkstad och han hatar svetsar, de förstör styckets ursprungliga mått säger han.
Hälsningar
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 09 nov 2011, 15:51
av Robban
Har du fått problem med sporten Johan, eller har du ett nytt projekt på G?

Re: Tonti-ram köpes
Postat: 09 nov 2011, 21:09
av klinkhammer
Nä inga problem, den brummar på som den ska, blev bara lite sugen på att bygga en caferacer och vill inte såga i orginalramen.
Mina funderingar såhär långt är att flytta över gaffel, hjul, motor och drivning. Ny tank, solosadel och liten kuts. Snyggast tycker jag det blir om man kapar ramen bakom stötdämparfästena och rensar på fästen som inte behövs och det vill jag som sagt inte göra i min orginalram

Några övriga modifieringar behövs ju inte -linjerna är så snygga från början!!
När jag vill ha en orginalhoj flyttar jag tillbaka grejorna igen!
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 11 nov 2011, 23:17
av Robban
Tja igen
På tyska Ebay finns en Tontiram utan papper. Budet så här långt ligger på hundra spänn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Auktionen är slut om mindre än två dygn.
Lycka till

Robban
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 01 mar 2012, 22:05
av Janne G
klinkhammer skrev:Nä inga problem, den brummar på som den ska, blev bara lite sugen på att bygga en caferacer och vill inte såga i orginalramen.
Mina funderingar såhär långt är att flytta över gaffel, hjul, motor och drivning. Ny tank, solosadel och liten kuts. Snyggast tycker jag det blir om man kapar ramen bakom stötdämparfästena och rensar på fästen som inte behövs och det vill jag som sagt inte göra i min orginalram

Några övriga modifieringar behövs ju inte -linjerna är så snygga från början!!
När jag vill ha en orginalhoj flyttar jag tillbaka grejorna igen!
Hej igen,
nu hittade jag en tontiram på tyska E-bay , sidan 10 om Du söker på "guzzi"(
http://www.ebay.de) för EUR 399, kanske kan vara nå´t?
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 08 mar 2012, 15:41
av klinkhammer
Tack för tipset. Just nu håller jag på med ett Vespaprojekt som jag tänker avsluta till sommaren så fokus ligger där.
Har någon erfarenhet av detta företag? Bra priser- 125£ för en tontiram!!
http://www.rebootguzzispares.com/
Hittar jag ingen ram här i sverige lutar det nog åt att jag handlar på detta ställe
Re: Tonti-ram köpes
Postat: 08 mar 2012, 21:57
av Raz
klinkhammer skrev:Har någon erfarenhet av detta företag? Bra priser- 125£ för en tontiram!!
http://www.rebootguzzispares.com/
Hittar jag ingen ram här i sverige lutar det nog åt att jag handlar på detta ställe
Jag har handlat av dem, de är sjyssta. Engelsmän som flyttat till Frankrike (how odd is that). 125£ är nog billigt, de är inte så överdrivet billiga annars.