V65 lario

Letar du efter något?

Moderator: Moderatorer

DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

V65 lario

Inlägg av DeThomaso »

Hej på er mitt i sommaren.
Jag funderar på att köpa en 4 ventilare i form av en lario. Jag är medveten om riskerna med dessa och funderar mer på vad som är rimligt prismässigt med tanke på rasrisken i topparna. Just denna har rullat 2500 mil. Nån som har någon koll?
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: V65 lario

Inlägg av bluebike »

Hej! om priset vet jag inget,men själv har jag haft en v75 4 ventilare,för många år sedan så pratade jag med en kille från england som körde race med dom.Och jag frågade angående om just rasrisken,dom löste det med att sätta ventilsätena djupare in i toppen så att ventilerna inte krokar i varandra så lätt vi höga varv.Det är säkert inte "bara" att göra,men det kan vara värt att forska vidare i.Mvh Stefan
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: V65 lario

Inlägg av DeThomaso »

Ok, tack för inlägget. Varje form av åtgärd kostar ju rätt snabbt mycket pengar men samtidigt verkar det vara en kul hoj. Jag har också konstaterat att däck inte är en barnlek att få tag på i och med att det sitter 16 tum på hojen. Samtidigt så verkar det viktigt att säkerställa att det kommer in hårdare ventiler i topparna då ventilfjädrarna är stenhårda. Det jag läst mig till säger att ventilerna helt enkelt slås sönder med motorhaveri som följd om det går åt helvete. Den får nog bli billig....
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: V65 lario

Inlägg av hassew »

Jag känner en Sloven och träffade honom på Guzzienduroträffen i Kroatien.
Stanislaw Bojan Zupet. "Zupi" kallad.
Han har modifierat och monterat 4-ventilstoppar på sin 650 (numera 820) NTX.
Han är bra på engelska, och vet nog en hel del. Och vet vem man ska kontakta.
Stane ZUpet <stane.zupet@guest.arnes.si>
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: V65 lario

Inlägg av DeThomaso »

Jag blev med en Lario i går så nu är det bara att drömma på...... :D
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: V65 lario

Inlägg av hassew »

Här finns lite know how.

Bifogar delar av mejl ifrån min Slovenske vän

"About Lario, first the haeads should be controlled if they are O.K.
There is a guy Brian Reuter from Danmark (Iceblue in several forum) has
produced specific new valves. He has Lario page on Facebook, also
instructions for improving engine (by him) are here:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 25.3271040
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: V65 lario

Inlägg av DeThomaso »

Tackar ödmjukast för informationen. Det kommer att bli ett cylindertoppsprojekt till hösten/vintetn. Denna Lario har inte slagit över på 2500 mil ännu så den är väl värd att fixa till. Ser väldigt bra ut för övrigt och har varit väl omhändertagen. Jag behöver dock få tag på orginal luftburkssystem och en hel högerblinkerskåpa till den om nån har glömt bort att de har såna. Sen är det lite kosmetiskt jobb på framkåpan då jag misstänker att hojen är marksynad vid något tillfälle. Kåpan är lite taffligt lagad. Men nått ska man väl ha att göra framöver.......
:lol:
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: V65 lario

Inlägg av Guzzi-Leif »

Grattis!
Jag var hus-mek åt en Lario en tid och älskade verkligen att provköra denna underbara båge.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: V65 lario

Inlägg av DeThomaso »

Hej alla, Larion är på väg att plockas ihop nu. Motorn, växellåda plus svingen är målad i svart medan ventilkåporna och bakklumpen är lackat i guld. Det ser riktigt bra ut. Motorn får en ny cylinder då en var ordentligt repad. Sedan byts ventilerna ut mot en specialtillverkad omgång som Brian Reuter har låtit tillverka i Kina. Ventilfjädrar, ventilbrickor plus knaster byts ut mot Nevadas då dessa är snällare mot kamaxeln. En ny kamaxel sätts i. Det är en kam med 14 mm nockbredd som också borde bidra till längre livstid hos motorn. Jag har fått tag i en mycket bra begagnad hos Martin Hagemann i Tyskland. Han har också sålt mig renoverade kamföljare, han använder de gamla som underlag för de nya. Det räcker med ovanstående projekt denna vinter, bara att få fram prylarna har tagit mig mer än 4 månader. Nästa vinter kanske Larion byter skepnad, vi får se. Får jag bara ihop den i tid så kanske vi ses på vägarna i sommar.
Väl mött
Thomas Nyvell
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Skriv svar