MC-camping

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
suzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 23 okt 2008, 09:52
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV -99, Victoria Swing -56. Typhoon 200cc -53.
Ort: Bro
Kontakt:

MC-camping

Inlägg av suzzi »

Förr eller senare ska det bli av, min "walkabout" på två hjul. Under tiden så kan man ju fundera lite på det här med MC-camping.
Sommarens semester blev nästan två veckors fritältning i skogen men då packade man ju bilen full vilket man inte kan göra med en mc.
Att sova i tänkte jag ha min hammock, då behövs bara två träd, ett liggunderlag, min resekudde och en sovsäck. För fikat och måltider blir det ju ett litet spritkök typ trangiakök. Regnställ, några ombyten kläder samt "vanliga" skor packar jag också ner tillsammans med medlemsmatrikeln för alla guzzimedlemmar och en tandborste förståss :wink:. Om det finns plats så försöker jag nog få med en tarp också att sitta under om det regnar.

Det skulle vara intressant att höra om någon varit ute på mc-camping och få ta del av de erfarenheterna för alltid är det väl något man missar :roll:
livet är härligt på två hjul :-) :-) :-)
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: MC-camping

Inlägg av Tobbe »

Låter ändå som du behöver er rejäler kärra bakefter, hmmmmm hammok?
Och vad fasen är en "tarp"?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 aug 2009, 08:40
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99
Ort: Bunkeflostrand

Re: MC-camping

Inlägg av ani »

http://en.wikipedia.org/wiki/Hammock
http://en.wikipedia.org/wiki/Tarp

Sök och du skall finna :mrgreen:
Fast jag fick tänka efter i några sekunder innan jag insåg vad som menades.
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: MC-camping

Inlägg av cumber »

Jaha, nu har man lärt sig något nytt.
Jag brukar säga hängmatta. För mig är hammock något helt annat.
Cumber
Stornello 125 -71
Användarvisningsbild
suzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 23 okt 2008, 09:52
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV -99, Victoria Swing -56. Typhoon 200cc -53.
Ort: Bro
Kontakt:

Re: MC-camping

Inlägg av suzzi »

min hammock ser ut så här;

http://hennessyhammock.com/catalogue.html
det är en hängmatta med myggnät och tarp (tak)
livet är härligt på två hjul :-) :-) :-)
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: MC-camping

Inlägg av Raz »

Mitt trangiakök har gasbrännare från Primus. Gastuben tar inte mycket mer plats än en spritflaska. Effekten är avsevärt bättre och man slipper smaken av T-doja på allting.

Jag är lite avundsjuk på de som har customhojar med långgaffel, där man kan spänna fast partytält och allt möjligt tok :mrgreen:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: MC-camping

Inlägg av Guzzi-Leif »

Eftersom du är van att leva fältmässigt, har du nog det hela klart för dig. För egen del lever jag på större fot; tält, sovsäckar, kläder... Ett djeffla tattarlass helt enkelt (OK; det borde heta "resandefolk" i stället men mitt språk är lite antikt).

Fundera över vad du behöver till mc'n. Punkasats, enkel däcktrycksmätare, en rulle eltejp (eller hellre vulktape), original verktygssats, telefonnummer till försäkringsbolag och några mc-firmor till exempel.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: MC-camping

Inlägg av Tobbe »

Måste berätta vad jag släpade med mig på Italienresan, förra året, så fler än Kjelle, Nicke och Jari får tillfälle att garva hjärtligt åt mig.

Nämligen en 5 meter lång stålvajer med en låst ögla i varje ände.

Nu hör jag riktigt skratten eka i cyberspace, men det bjuder jag på :lol:

Min tanke var att kombinera nån form av bogseringslina (jag vet, livsfarligt) med nånting att låsa fast hjälmar och kläder med.
Den användes dock, turligt nog, bara till det sistnämnda :D
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: MC-camping

Inlägg av Raz »

Det var väl inte så mycket att skratta åt, jag har funderat på nåt liknande. Men jag brukar bara låsa fast hjälmen (om ens den), tar någon min gamla slitna jacka när den ligger över tanken så köper jag en ny på plats :lol:

Jag låser förresten aldrig hojen med skivbromslås när jag är ute och rör på mig. Vem skulle få för sig att sno en 14 år gammal Guzzi? Däremot styrlås om jag går riktigt långt från hojen. Jag brukar tänka att man ska byta reservnycklar med resekamraterna men vi har aldrig kommit ihåg att göra det och det har aldrig behövts, peppar peppar. En gång trodde jag nycklarna var borta men jag hade lyckats packa ned dem i fickan på ett par jeans långt nere i väskorna. Sånt händer förstås bara när det antingen regnar eller är 35 grader varmt.

Sen har vi förstås de obligatoriska prylarna en Guzziåkare ska ha med sig på alla turer längre än 500 m:
1 extra tändstift
1 extra tändhatt

Förutom dessa har jag genom tiderna bara haft användning av en extra kopplingsvajer men jag brukar packa med diverse småskit (tex en gasvajer jag bytt med bara enstaka kardeler skadade). Och punkaspray, finns liten mc-variant på biltema. Har aldrig behövt den som tur är.

Fast nu drev ämnet från själva campingen till resten av resan. För att återgå till ämnet har jag lärt mig att ha med lite extra tältlinor som tex kan användas som torklina :roll: och en del sådana har jag permanent uppknutna inne i tältet. Nu minns jag förresten att jag lyckades bränna ett hål i min självfyllande luftmadrass på senaste resan när jag tjuvrökte (vi brukar sitta på varsin madrass utanför tälten och småprata i mörkret). Men jag hade med mig lagningskitet som följde med när jag köpte den, det var jag ganska lycklig över måste jag tillstå!

Sen har vi lite rutiner som växt fram med åren. En sådan är: Åk aldrig in på en camping utan att ha minst ett par öl i väskorna. En vid tältresningen och en till maten. Först öl, sen moral :mrgreen:

En annan sak jag är väldigt glad över när den behövs är en liten hammare jag fick i födelsedagspresent en gång. Den har ölöppnare istället för spikutdragare :mrgreen: men är liten och duger inte alls till att snickra med. MEN! Den är helt suverän att slå tältspik med på mindre lyxiga campingytor! Innan dess använde jag den kinesiska skiftnyckel jag köpte när oljeslangen brast i Nürnberg men den var svår att sikta med :lol:

Tältlykta som går att hänga, och som har lysdioder istället för stenåldersglödlampa är också att rekommendera. Batterierna tar aldrig slut, de dör av ålderdom.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: MC-camping

Inlägg av Tobbe »

Tack Raz, för det moraliska stödet!

Där hör ni, gubbar, "-det var väl inte så mycket attt skratta åt" :D
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Skriv svar