Boktips

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Boktips

Inlägg av Nicke »

Tjena.
I dag tänkte jag komma med ett boktips som inte precis bara handlar om undersköna italienska motorcyklar, för jag vet ja att det råder ett närmast olodningsbart djup hos klubbens medlemmar.

Börjar med hårdvara sedan mjukvaran som final.

Själv älskar jag böcker, har släpat många tunga kilon med mig genom åren på resor och vandringar. Sedan ett år tillbaka har jag läst alltfler böcker på läsplatta. Kanonbra pryl om man vill läsa på resan mm. Man kan ha med sig hundratals böcker utan att det väger mer än några hundra gram. Självklart är en vacker skön pappersbok svår att matcha, men plattorna har många fördelar. förutom att de är lätta och smidiga, så fungerar det fint att läsa med bara en hand. (Om den andra t.ex är upptagen av en baby, en öl eller något annat).

Jag använder en monokrom Lettoplatta för läsning. Ipads och liknande är rätt fräckt, men knappast optimalt för bokläsning. Lettoplattan (Be Book heter den på annat håll) använder sig av elektroniskt bläck för att visa texten och bilderna. Detta är kalas, för det kräver bara ström när man "vänder blad". Detta gör att man kan läsa en eller t.o.m flera böcker mellan laddningarna (Man behöver således inte stänga av strömmen när man lägger boken ifrån sig). En annan fördel med dessa skärmar är att de känns "papperslikt" för ögat och att det därför går utmärkt att läsa, även i solljus.

När man köper en e-bok t.ex. hos Ad Libris, betalar man med sitt kort och därefter laddar man ner boken direkt till sin dator. Därifrån överför man snabbt boken till plattans minneskort.
Programmet för bokhanteringen på dator heter Adobe Digital Editions, laddas ned från nätet

Har man en telefon med hyggligt stor skärm kan man i samma veva ladda ner boken i ett format som är anpassat för att läsa i telefonen. Numera laddar jag ner böckerna både till plattan och telefonen. Får man plötsligt en stund över kan man ju då lätt fortsätta läsa varhelst man är. En annan fördel med att läsa på telefonen är att man då läser med belyst skärm. Det tar betydligt mycket mer ström, men då kan man ju även läsa i mörker.
Program för att läsa i telefonen kan man ladda ner från nätet. Jag använder Mobipocket Reader. Precis som med motsvarande program för läsplattan kan man också självklart läsa sina böcker på datorn, även om det kanske ter sig lite klumpigt.

Läsplattan klarar också format såsom .doc, pdf mm. Detta gör att man tex kan ladda ned senaste numret av Giornale från vår hemsida och ta med på resan.
Ett annat smart tips är att man kan ladda ner alla möjliga manualer till kameror, GPS:ar, hojen eller vad man nu kan tänkas behöva på sin resa.

Vill ni slutligen ha ett hyperbra boktips måste jag bara rekommendera norrmannen Jo Nesbö och han otroligt välskrivna böcker om polisen Harry Hole. Åtta böcker skrivna än så länge. Grattis till er som ännu har denna läsupplevelse framför er...
Själv ska jag spara den nyaste, "Pansarhjärta" till min kommande Stockholmsresa... Om jag nu kan hålla mig. :roll:
Ciao / Ne