Så är då årsservicen genomförd.
Växellådans avtappningsplugg samt den kombinerade påfyllnings- och nivåpluggen gör ingen glad. Trist att tillverkarna inte lägger ner mer energi på motorcyklars servie-ergonomi - kostar tid och trivsel för såväl verkstäder som hemmapulare!
Eftersom jag passade på att spola av hojen, kan hösten komma nu. Fast visst vore det bra om jag fick mina restade bromsskivor så jag hann byta dem + framdäck innan vinterdvalan...
Guzzi-Leifs Stelvio
Moderator: Moderatorer
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Guzzi-Leifs Stelvio
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- -ah
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
- Ort: Limhamn
Re: Guzzi-Leifs Stelvio
Mnjaa;
Du kan ju se på det det viset att dagarna när våren nalkas, är det ett trevligt sätt att höja förväntningarna på de kommande fröjderna med lite kärleksfullt umgänge med hojen, innan den får komma ut på grönbete...
Du kan ju se på det det viset att dagarna när våren nalkas, är det ett trevligt sätt att höja förväntningarna på de kommande fröjderna med lite kärleksfullt umgänge med hojen, innan den får komma ut på grönbete...

"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Guzzi-Leifs Stelvio
Det är din roll, -ah, att komma med de kloka, positiva inläggen.
En klar tillgång!
En klar tillgång!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Guzzi-Leifs Stelvio
Så har jag då tillbringat 5-6 dagar i alpina delar av Norge samt 11 dagar ute i Europa (Danmark-Tyskland-Tjeckien-Österrike-Italien och åter), 200 + 415 mil.
Inte en hostning (från Stelvion), ingen oljeförbrukning, över huvud taget inga åtgärder förutom tankning.
Fantastisk färdkamrat med tanke på körställning, väderskydd/turbulens, packförmåga, hanterbarhet och (allra mest) den underbart elastiska motorn - flera gånger hamnade jag i starkt uppförslut efter 180 graders högersväng ner på alldeles för låga varv (sisådär 1800) men det var bara att gasa mjukt och flödet infann sig. De äldre med förgasare, brytare och tvåventilstoppar var inte (rätt inställda) dåliga i sådana situationer men de moderna är många gånger bättre!
Inte en hostning (från Stelvion), ingen oljeförbrukning, över huvud taget inga åtgärder förutom tankning.
Fantastisk färdkamrat med tanke på körställning, väderskydd/turbulens, packförmåga, hanterbarhet och (allra mest) den underbart elastiska motorn - flera gånger hamnade jag i starkt uppförslut efter 180 graders högersväng ner på alldeles för låga varv (sisådär 1800) men det var bara att gasa mjukt och flödet infann sig. De äldre med förgasare, brytare och tvåventilstoppar var inte (rätt inställda) dåliga i sådana situationer men de moderna är många gånger bättre!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad