Äntligen

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Äntligen

Inlägg av Raz »

Nu tror jag undertecknad får lite nytändning efter att till slut ha lyckats köpa drömhojen som slår MGS-01 med hästlängder: En V1000 Convert i utmärkt (läs: ganska risigt) skick. Tack Beppe för både tips om annonsen och hjälp med logistiken. Här ska skruvas! Inga jäla transistorer och chip nu utan ekerfälgar, fotplattor och runda cyllar.

Utmaningen nu är att få den att se ut som en caferacer och samtidigt behålla touringegenskaperna... jag tror jag får börja med att skicka plånboken på portning så den klarar det kommande flödet.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Äntligen

Inlägg av Nicke »

Stort grattis Raz!

Ser riktigt framför mig dig och Eldeklint sittande i ett hörn på någon träff och försöker hitta de verbala nyanserna som bäst beskriver känslan i en automatväxlad passering, av en kurvig men något lövbestrött vägparti, ackompanjerat av lådans smekande sång... :)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Äntligen

Inlägg av Raz »

Så där. Allt man tar i pulvriseras så jag blev tvungen att köpa alla elreglage på styret, ny handbromspump, lite modernare bromsslangar, soppakranar och framlyse + blinkers. Friskt kopplat, hälften brunnet. Nu har jag besiktning bokad på fredag.

Inte sjutton måste jag koppla in dödarknappen, eller? För besiktningens skull alltså. Jag tänkte skjuta upp det till i vinter då jag kommer att lägga mer tid på fåniga detaljer.

Det visade sig att brembo PS12:an jag köpte har vänstergänga för backspegeln. Vad är det för löjlig ide, nu passar inte spegeln på den sidan. Men det räcker väl med en vänsterspegel till besiktningen? Så får jag leta reda på ett nytt par nånstans, senare. Jag har för mig att Yamaha kör med vänstergänga till höger men inte de andra japsarna, kan det stämma? Backspeglar från en AS-3 vore kultiverat, det var den första hoj jag körde (utan körkort eller ens åldern inne men det är ju preskriberat nu).

Tog några kilometer provtur på maskinen i alla fall, lagligt eller ej och med en Karlitoverall som säkerhetsställ. Fanken vad ball hoj! Känslan ganska lik en EU-moppe (fast stabilare), och när man tittar på hastighetsmätaren blir man mäkta förvånad för det går 100 när man tror det går 45.

Edit: Man hade förstås kunnat dänga i en M10 Helicoil för att få högergänga i backspegeln - om det inte vore för den lilla detaljen att det är M10x1,25 som inte bara är fingänga utan dessutom en lite ovanligare sådan. Priset för ett helicoil-set för den dimensionen överstiger nog det sammanlagda priset på alla backspeglar på hela Biltema (inte ett par av varje sort alltså utan verkligen allihop). Men det verkar lätt att få tag på vänstergängade högerspeglar, och annars finns det adaptrar för ett par tior som då höjer spegeln nån cm.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar