Pyreneerna

Skall du ut på äventyr? Behöver du tips på vägen eller har önskemål under resan?
Skriv en tråd här!

Moderator: Moderatorer

Kategoriregler
SVENSKA:
I den här kategorin kan du starta en tråd där du berätta om dina äventyr: Vart du tänker åka, när du tänker göra det och även frågor och önskemål du har inför din resa.
Sedan kan andra forumanvändare fortsätta din tråd med att komma med tips om resväg, sevärdheter, platser att bo och äta på o.s.v. Kanske någon t.o.m. har lust att haka på som ressällskap, erbjuder sovplats eller ett passande fikastopp.

ENGLISH:
In this category it´s possible to start a thread where everybody can share information about the adventures; where and when you are about to leave, questions and wishes that you might have before you start your journey. Later on other members at the forum can continue your thread by giving a tip about travel way, things worth seeing, places to sleep, eat and so on. Perhaps you can find a travel friend or maybe someone offers you a sleeping-place or a cup of coffee.
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Pyreneerna

Inlägg av -ah »

Oj, ny avdelning! Kul! :)

De senaste många åren har jag eller jag och sonen harvat runt i Italien eller Balkan på somrarna, och även om Mamma Cicchia i Mandello är oslagbar i alla avseenden tänkte vi att nya vyer skulle vara välkomna.
Så årets mål lär bli Pyreneerna.

En tanke är att hålla västlig kurs (inte så fel med tanke på målet), köra via Moseldalen och smyga sig runt Schweiz (dom är feta nog i förväg, Schweizerna. Varför lägga €40 pr skalle för att göda dom ännu mer?) på Franska sidan, ev via Route des Haute Alpes och sedan i någon mån följa Medelhavskusten mot Spanien. Vi brukar klara dagsetaper om ca 80 mil.
Återtåget lär bli hastigt, vi har nog ca 2 1/2 vecka till förfogande.

Bra tips på vägval emottas tacksamt.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Pyreneerna

Inlägg av hassew »

Håller med om Mamma Cicchia. Perfekt ställe att bo på I Mandello.
Mitt i gamla stadsdelen, med gångavstånd till barer och rerstauranger.
T ex Gellateria Constantin nere vid vid sjökanten, endast fem minuters promenad.
Där kan man sjunka ned med en öl eller ett glas vin efter en dag på krokiga vägar uppe i bergen.
Titta på båtarna som passerar, eller bara lyssna på det vackra språket.
Den enda synpunkten man kan ha är att frukosten är OK men lite torftig.
Här är lite bilder från vår flyg/bil resa september 2008 http://familyalbum.anitaohasse.se/#2.0

2002 bodde vi på Hotell Giardinetto,strax intill,numera ombyggt till dyrt lägenhetshotell, med perfekt läge med altan som tom går ut en bit i sjön.
Tidigt varje morron kom en fiskare visslandes ner till stranden, hoppade i sin båt och rodde ut på sjön. Han var vår väckarklocka.
I foajen stod ett par gamla Guzzis, och hotellvärden satt ofta i en soffa i lobbyn med sina bara fötter på ett soffbord och kollade TV. :lol:
Stället hade väl lite lopphotellvarning, men var rent och hade bra priser.

Lycka till på resan. Pyreneerna låter fint.
Tina
GuzziFanatisk
Inlägg: 655
Blev medlem: 03 mar 2007, 17:56
Ort: Stallslycke

Re: Pyreneerna

Inlägg av Tina »

Ser fram mot en trevlig reseberättelse till Giornale nr 3 eller 4
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Pyreneerna

Inlägg av -ah »

hassew skrev: Den enda synpunkten man kan ha är att frukosten är OK men lite torftig.

Nåh, ja. Italiensk är den i alla fall; Cornetto ell brioche, cappuccino (om man nu vill ha sitt kaffe förstörd av mjölk. Fast kom ihåg att morgonen är ENDA tidpunkten då det är passande att dricka cappuccino! :wink: ) När svensken äter salt till frukost, äter italienaren sött.

Men middagen är det då så sannerligen inga fel på!

Bild Bild Bild

- och det går bra att -som synes - köpa en flaska vin ur Pappa Cicchias välsorterade källare och fördela den över flera dagar. :D
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Pyreneerna

Inlägg av hassew »

Håller helt med dej.
Deras mat är suverän, även vinerna! Vi lyckades dock aldrig spara nå´t vin till dagen därpå. :lol:
Även vi fick oss också en liten "runda" i vinkällaren, med provsmakning. Trevligt.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Pyreneerna

Inlägg av Nicke »

I somras åt och drack vi också gott där. Det var den trevligaste vinkällarrundan jag blivit inbjuden till. (Skäms faktiskt för min tanke: -"Oj, det här kommer att bli dyrt!")

När restaurangen ville stänga och två personer i vårt sällskap tyckte att en promenad upp till Al Verde inte var en lämplig sysselsättning för ett par gentlemen, och de ställde frågan om det inte var möjligt att beställa en taxi. (Vilket ju är omöjligt, utanför de stora städerna, eftersom en Italienare aldrig blir okörbar...)
Då ställde personalen välvilligt upp och skjutsade hem gubbarna i en privat bil.

Självklart valde den spänstigare halvan möjligheten att promenera genom den varma sommarnatten och alla de små pitoreska gränderna... :)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Pyreneerna

Inlägg av Tobbe »

Den "spänstigare/stinnare" halvan gick således miste om den kalla och goda ölen på Al Verde's uteplats oxå.

End of story :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Skriv svar