Långresa på hoj

Skall du ut på äventyr? Behöver du tips på vägen eller har önskemål under resan?
Skriv en tråd här!

Moderator: Moderatorer

Kategoriregler
SVENSKA:
I den här kategorin kan du starta en tråd där du berätta om dina äventyr: Vart du tänker åka, när du tänker göra det och även frågor och önskemål du har inför din resa.
Sedan kan andra forumanvändare fortsätta din tråd med att komma med tips om resväg, sevärdheter, platser att bo och äta på o.s.v. Kanske någon t.o.m. har lust att haka på som ressällskap, erbjuder sovplats eller ett passande fikastopp.

ENGLISH:
In this category it´s possible to start a thread where everybody can share information about the adventures; where and when you are about to leave, questions and wishes that you might have before you start your journey. Later on other members at the forum can continue your thread by giving a tip about travel way, things worth seeing, places to sleep, eat and so on. Perhaps you can find a travel friend or maybe someone offers you a sleeping-place or a cup of coffee.
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Långresa på hoj

Inlägg av mantic »

Ja, den här sommaren blev ju verkligen inte som jag tänkt det. Missade en sedan länge planerad resa med kollegorna till Norge och allt vardagsåkande jag hade tänkt mig. Skam den som ger sig. Sitter och drömmer mig ner i Europa. Har ända sedan jag var lite grabb och hörde om farsans turer ner till Paris på Vespa drömt om att göra Europa på hoj, och nu har jag en stor och fin maskin som borde ta mig Europa runt. Tyskland, Alperna till Italien och Guzzi-fabriken är en tur jag funderat på. Svänga väster ut och åka genom norra Frankrike är en annan. Någon gång ska jag ta en långtur ända ner till mina vänner i Marbella i Spanien, men det ligger nog längre fram i tiden. Tips och idéer för en ovan långtursförare? Prylar och packning man inte klarar sig utan? Finns det bra Campingar runt om i Europa om man åker hoj? Hur gör man med 1000-milaservicen om man är ute på vägarna? Är det planering av längden på rutten så man kommer tillbaka lagom i tid som gäller eller har folk servat sin hoj ute i Europa? Eftersom hojen är ny är jag mån om att få den servad någorlunda i rätt tid.

Jag är sjukt pepp på att bara dra iväg på en längre resa, utan att egentligen veta exakt vart jag ska. Det är ju halva nöjet med resan, att sitta och klura på vart man ska åka och drömma sig bort...
MAGNUSDO
Distriktsombud 9 (Mälardalen)
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 aug 2008, 08:51
Mina motorcyklar: V 1100 CALIFONIA EV
En halv Stornello
Det här nu blivit en hel.

Re: Långresa på hoj

Inlägg av MAGNUSDO »

Nu är det inga fler träffar i år men annars är det ju ett upperligt tillfälle att dryfta dina ideer på någon av dessa.
Hoppas att vi snart kan redovisa vilka träffar det blir nästa år så håll koll på forumet och i giornale.
Do Magnus
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Långresa på hoj

Inlägg av mantic »

MAGNUSDO skrev:Nu är det inga fler träffar i år men annars är det ju ett upperligt tillfälle att dryfta dina ideer på någon av dessa.
Hoppas att vi snart kan redovisa vilka träffar det blir nästa år så håll koll på forumet och i giornale.
Do Magnus
Ja den tanken har verkligen slagit mig, och hade jag inte fallit och krossat axeln hade jag gladeligen kuskat land och rike runt för att träffa er andra Guzzi-fantaster. Men det är en bra idé att ta med till säsongen kickar igång i vår. Då är jag förhoppningsvis så stark i armen igen att jag vågar mig upp på besten... :)
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Långresa på hoj

Inlägg av bluebike »

när jag hade garanti på mina hojar så valde jag ett ställe på väg mot målet,annars så är det bara och välja ett slutmål och ge sig av,visst man missar nog en del turistfällor,men å andra sidan så träffar man folk som man inte trodde fanns.och du....åk utan gps
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Långresa på hoj

Inlägg av mantic »

bluebike skrev:när jag hade garanti på mina hojar så valde jag ett ställe på väg mot målet,annars så är det bara och välja ett slutmål och ge sig av,visst man missar nog en del turistfällor,men å andra sidan så träffar man folk som man inte trodde fanns.och du....åk utan gps
Låter precis som jag föreställer mig hur jag vill resa. Hur hittar man pålitliga serviceställen on-the-road? Är det bara att slå upp auktoriserade serviceställen och lita på dem? :D
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Långresa på hoj

Inlägg av bluebike »

du kan ju alltid ställa frågan i det landets guzziklubb som du tänkt att göra servicen i,själv så tänkte jag hitta någon som är vass på att mappa insprut i tyskland,vet att Italia bike center är kungar på det,men det ligger 50 mil åt fel håll för min del
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Långresa på hoj

Inlägg av mantic »

bluebike skrev:du kan ju alltid ställa frågan i det landets guzziklubb som du tänkt att göra servicen i,själv så tänkte jag hitta någon som är vass på att mappa insprut i tyskland,vet att Italia bike center är kungar på det,men det ligger 50 mil åt fel håll för min del
Ja, det är ju faktiskt ingen dum idé alls...
klinkhammer
Guzzifantast
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83
Ort: 08

Re: Långresa på hoj

Inlägg av klinkhammer »

Att resa genom Europa på hoj är fantastiskt. Jag har, precis som du, drömt om det i många år och i samband med att jag fick en påminnelse om att livet är kort fick jag ett erbjudande att hänga med på långfärd. Det var sommaren 2015 och vi gjorde om samma sak 2016.
Du kan läsa om resan i Classic Bike nr 3/2017 men för att sammanfatta kort drog vi ner genom Tyskland och sedan till Frankrike via Belgien. Från franska rivieran över till Italien och sedan hemåt över Österike/Schweiz och Tyskland.

I Frankrike kör man med fördel på Route National (RN) vilket väl motsvarar våra riksvägar. Många gånger förvånansvärt lite trafik eftersom de flesta som har bråttom väljer betalvägar. På vägen från atlantkusten ner mot rivieran passerade vi det franska centralmassivet vilket var lite okänt för i alla fall mig. Vi kunde konstatera att centralmassivet var i princip perfekt för hojåkning. Underbart vackert, fantastiska vägar, inte särskilt mycket trafik och lagom tätt mellan byarna när man vill fika, äta eller hitta någonstans att bo.
Vidare ner mot rivieran finns också Gorge du Verdon som ska vara världens näst största canyon (Grand Canyon är störst). Spektakulärt! Googla!
När man närmar sig rivieran och även alperna så är vägarna fortfarande otroligt fina men det är betydligt mer trafik vilket gör att körningen inte blir riktigt lika rolig. Samma sak på den italienska sidan. I norra Italien är det otroligt mkt människor och byarna ligger tätt. Vi försökte åka småvägar men det tar otroligt lång tid på grund av all trafik, så det blev ofta betalmotorväg. Lite trist men effektivt.
Hem igen mot Sverige så åkte vi över högalperna och det var ärligt talat resans enda besvikelse, kanske för att vi kom från centralmassivet med perfekta vägar. Dels började hojen gå riktigt illa vid 17-1800 meter och däröver (det är väl sannolikt inget problem med en ny hoj med insprutning) och dessutom är inte körningen särskilt kul. Raksträcka 200 meter-garagevändning-raksträcka 200 meter-garagevändning och så repetera det 50 gånger. Fantastiska vyer, kul att ha gjort det, men been there, done that.

Jag hade mycket lite packning med mig. 5 uppsättningar kalsonger/t-shirt/strumpor. Badbrallor, shorts, jeans, sneakers. En tunn fleecetröja som förstärkning och som funkade om det blev kyligt nån kväll. Handuk och necessär. Solglasögon, mobiltelefon, laddare och en bok. Tvätta kan du göra på hotellrummet, eller ännu bättre, på nån tvättomat. Ett äventyr i sig! Det går ju också att köpa grejer efter vägen om man skulle sakna något.

Strunta i GPS. Köp papperskartor istället, finns på de flesta större mackar längs vägen. Du får bättre överblick och åker inte samma vägar som alla andra. Vi hade tankväskor och kunde ha kartan monterad där. Funkar perfekt. Visst kan man sitta hemma och lägga upp rutter i förväg på GPSen men vi valde att prata med folk, fick tips om bra vägar/sevärdheter och valde resväg efter hand. Ibland hade vi användning av mobilerna, som när vi skulle navigera i städer/byar och hitta hotell etc.

En typisk dag så kom vi iväg vid 9 tiden på mornarna och körde 20-25 mil på förmiddagen. Stannade och åt lunch och därefter 15-20 mil på eftermiddagen. Vid 15-16 tiden började vi leta hotell/värdshus. Endast en kväll hade vi problem att hitta rum. Det var fotbolls EM i Frankrike och nån match gick i närheten. Det slutade med att vi fick ta ett rejält dyrare hotell den kvällen, annars brukade kostnaden ligga på mellan 50-80 euro som vi delade på tre. I Tyskland finns det ett värdshus i varje dorf och i Frankrike kan jag rekommendera ”Gites de France” som är rum på gårdar. Ofta finns endast två-tre rum och det är ”hemma hos” franska familjer (sök på ”Gites de France”). Väldigt trevligt och otroligt prisvärt.

Bara åk. Jag lovar att du inte kommer ångra dig.
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Långresa på hoj

Inlägg av mantic »

klinkhammer skrev:Att resa genom Europa på hoj är fantastiskt. Jag har, precis som du, drömt om det i många år och i samband med att jag fick en påminnelse om att livet är kort fick jag ett erbjudande att hänga med på långfärd. Det var sommaren 2015 och vi gjorde om samma sak 2016.
/.../

Bara åk. Jag lovar att du inte kommer ångra dig.
Tack Klinkhammer! Shit vilken inspirerande berättelse. Efter sommarens nära-döden-upplevelse och efterföljande konvalecens är det precis den här typen av historier jag hoppades på! Mycket och seg rehab under hösten och vintern, som säkert kommer fortgå över våren, men fan om jag inte ska kunna komma iväg till våren/sommaren...
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Långresa på hoj

Inlägg av mantic »

Så har vädret lurat oss än en gång att hoppas på vår i förtid. Gammal som man är har man ju vant sig vid att inte hoppas för mycket när en värmebölja kommer tidigt på våren, men likväl kickar det igång längtan efter säsongen.

Som några av er vet kom jag till slut iväg på en resa till Italien i höstas. Har haft för avsikt att skriva om den i Giornale, som en gemensam recension av MGX-21:an som jag nu tagit fram och tillbaka till fabriken i Mandella del Lario. Det var en episk trip som en första mc-resa för min del. VI åkte genom Sverige, Danmark och in i Tyskland ner till Hamburg där vi lastade på hojarna på AutoZug och tog tåget över natten ner till München. Har ni inte gjort det kan jag rekommendera det som ett bekvämt och tidsbesparande sätt att slippa åka 90 min enkel resa på Autobahn. Därefter över alperna via Stelviopasset och ner i Norra Italien. Vi fick 9 dagar av fantastisk mc-åkning, och trots att vi vissa dagar inte hade vädret med oss blev det ett fantastiskt minne för livet. Och jag fick minst sagt blodad tand. Vi tog hemresan över Schweiz och mellanlandade hos en vän i Zürich för att nästa dag åka och lasta hojarna på AutoZug i Lörrach tillbaka till Hamburg.

Jag leker med tanken på att åka genom Frankrike. Det finns förstås massor av sätt att ta sig dit, men jag undrar om det finns någon färjeförbindelse från Sverige till någon hamn i eller nära Norra Frankrike som man skulle kunna ta för att slippa åka genom Danmark, Tyskland, Holland och what not.

Antar egentligen att frågan är vilken väg ut ur Sverige som är bäst om man har siktet ställt på Frankrike. Någon som har tips?

/JO
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Långresa på hoj

Inlägg av hassew »

De enda färjorna som jag känner till från västra sidan av landet är väl Göteborg-Kiel, och DFDS godsfärja Göteborg- Gent.
DFDS tog i alla fall till för några år sedan, emot några stycken passagerare per tur, i mån av plats.
Rune Svensson, Tyresö, använde den linjen på väg till Wales 2013.
Färjan till Gent, sedan tågtunneln över till England.
Om man vill krångla till det ytterligare så kan man ju sedan ta färja ifrån Engelska sydkusten vidare söderut.
Enklast är väl annars att bita ihop och ta en transportdag på autobahn. Inte kul, men snabbt. :? :?
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Långresa på hoj

Inlägg av bluebike »

skulle satsa på travemunde,ta nattbåten från Trelleborg,sen e du i tyskland på morgonen, söndagar,är rätt tomt på autobahn,förhållandevis får man väl tillägga,har för mig att lastbilar är förbjudna då,tänkte själv åka på det hållet i sommar,sydvästra tyskland hade vi tänkt
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Långresa på hoj

Inlägg av hassew »

Även vi ska ner till sydvästra Tyskland i sommar.
Vi diskuterar vilken väg vi ska ta.
Autobahn rakt söderut är ju snabbt, men knappast kul.
Det kanske blir så ändå. Sedan vi besökt en träff, så kommer vi nog att titta lite på Pfalz, Alsace, mm.
Skriv svar