Köpa guzzi i italien/tyskland.
Moderator: Moderatorer
-
errorflynn
- UppKomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 okt 2007, 14:00
- Ort: Umeå
Köpa guzzi i italien/tyskland.
Hej
Jag är ute efter V10 Centauro. Eftersom det inte finns så många i sverige kan jag tänka mig att köpa utomlands. Tex tyskland eller italien.
Nån som vet nån bra länk ?
Hur funkar det med import från EU-land ? Kostnad och strul ?
Mvh
Jag är ute efter V10 Centauro. Eftersom det inte finns så många i sverige kan jag tänka mig att köpa utomlands. Tex tyskland eller italien.
Nån som vet nån bra länk ?
Hur funkar det med import från EU-land ? Kostnad och strul ?
Mvh
Tusen kubik, ingen panik 
-
errorflynn
- UppKomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 okt 2007, 14:00
- Ort: Umeå
Måste man köpa privat ?
Det lät konstigt..
Men det klart, företag betalar ju in moms på det det säljer.
Nu blev det något mer risky.
Men det klart, företag betalar ju in moms på det det säljer.
Nu blev det något mer risky.
Tusen kubik, ingen panik 
Det är inga konstigheter att importera.
Som redan är sagt: reggad i minst 6 mån och gått mer än 600 mil.
Om du hittar nån som gått mindre får du väl låna en lämplig hastighetsmätare till besiktningen....
Sen kostar det 2025:- kronor att reg. besiktiga hojen.
Om den är i originalskick så är allt klart på 30 min.
En bra tysk sida är mobile.de.
Det man inte hittar där finns knappt.....
Och du - lycka till med ev. köp!
Som redan är sagt: reggad i minst 6 mån och gått mer än 600 mil.
Om du hittar nån som gått mindre får du väl låna en lämplig hastighetsmätare till besiktningen....
Sen kostar det 2025:- kronor att reg. besiktiga hojen.
Om den är i originalskick så är allt klart på 30 min.
En bra tysk sida är mobile.de.
Det man inte hittar där finns knappt.....
Och du - lycka till med ev. köp!
-
errorflynn
- UppKomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 okt 2007, 14:00
- Ort: Umeå
Moms om köp från handlare ?
Som jag förstod av Tobbe ska hojen vara privat registrerad.
Stämmer det att jag åker på moms om jag köper av en handlare ?
Hittade en på mobile.de
Den har gått 800 mil och är en 1998:a.
Stämmer det att jag åker på moms om jag köper av en handlare ?
Hittade en på mobile.de
Den har gått 800 mil och är en 1998:a.
Tusen kubik, ingen panik 
- -ah
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
- Ort: Limhamn
-en sak till:
Du MÅSTE ha "Fahrzugbrief" med i köpet. I ORIGINAL.
Annars blir du kokt på registreringen.
Detta är inget märkvärdigt, och köper du av en handlare bör du få det. Men hursomhelst, acceptera under inga omständigheter en kopia.
Och glöm inte att ta en kopia själv, bara för dokumentationens skull. Vägverket behåller nämligen originalet vid registreringen.
Jag har hämtat ett par hojar i Tyskland, och frånsett detta är det lätt som en plätt.
Enklast har varit att hämta hem på ett släp, då slipper man den tillfälliga registreringen och försäkringen i Tyskland - eller annat EU-land - och kan dra hem direkt efter betalning är lagd.
Hittar du nå't intressant kan det vara värd att "boka" via nätet.
Här finns mer info:
http://www.svmc.se/upload/SMC%20central ... import.pdf
Du MÅSTE ha "Fahrzugbrief" med i köpet. I ORIGINAL.
Annars blir du kokt på registreringen.
Detta är inget märkvärdigt, och köper du av en handlare bör du få det. Men hursomhelst, acceptera under inga omständigheter en kopia.
Och glöm inte att ta en kopia själv, bara för dokumentationens skull. Vägverket behåller nämligen originalet vid registreringen.
Jag har hämtat ett par hojar i Tyskland, och frånsett detta är det lätt som en plätt.
Enklast har varit att hämta hem på ett släp, då slipper man den tillfälliga registreringen och försäkringen i Tyskland - eller annat EU-land - och kan dra hem direkt efter betalning är lagd.
Hittar du nå't intressant kan det vara värd att "boka" via nätet.
Här finns mer info:
http://www.svmc.se/upload/SMC%20central ... import.pdf
Tänk oxå på att helfordonsgodkännande gäller från 2003 ( kan inte datum exakt ) så då måste fordonet vara helt orginal!
Finns säkert någon här på forumet som är riktigt insatt, ta annars kontakt med vägverket http://www.vv.se där du får du svar på mycket ang reg besiktning och slipper chansa.
Finns säkert någon här på forumet som är riktigt insatt, ta annars kontakt med vägverket http://www.vv.se där du får du svar på mycket ang reg besiktning och slipper chansa.
-
Italyfreak
- Guzziåkare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 17 jun 2007, 23:15
MG Centauro
Hej
Ta en koll på denna som finns i CZ . -01 för samma pris du bet i DE
för en -98.....
Häls från Prag
http://www.tipmoto.com/inzerat.php?tid=65862&fid=
Ta en koll på denna som finns i CZ . -01 för samma pris du bet i DE
för en -98.....
Häls från Prag
http://www.tipmoto.com/inzerat.php?tid=65862&fid=
Aprilia RSV Mille+M-G 1100i sport