Jag har en växellådsfråga:
I våras köpte jag en Califonia EV -02 och hade inte möjlighet att provköra den. Jag trivs jättebra med hojen, men funderar över 1:ans växel.
Med jämna mellanrum "halkar" den tillbaka till neutrallläge när jag släpper på kopplingen. Som regel räcker det med att trampa till en gång till så håller den sig kvar.
Jag vet inte om det här är normalt/acceptaabelt eller om det är något jag skall låta kolla upp på direkten.
Dessutom låter det en del om lådan när jag växlar upp - men återigen jag vet inte vad som ligger inom ramen för hur en guzzi-låda skall bete sig och låta.
Jag jobbar i norra roslagen och har en lång väg till Guzzi-center.
Tacksam om någon Guzzi-kunnig person kan ge mig tips.
Per
070-456 33 97
Växellådsfråga?
Moderator: Moderatorer
- franssos
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Växellådsfråga?
Det låter normalt för en California, jag har haft en EV och en Vintage numera och dom har vissat dom egenskap ,ibland ättan växel kan vara svårt att får i så man får släppa koppligen lite gran så att växell låser sig ,den vill gärna hoppa av när man ska köra iväg ,att växlla med en guzzi är inte som med en japanskt mc,växellåda är långsamt och man behöver tänka på alla moment under växllingen.
Efter ett tag man ha lär sig och växllarna passerar utan ett ljud.
Med andra ord allt är normalt med din hoj.
Välkommen på forumet
och önskar dig mycket nöje med din Calif
Efter ett tag man ha lär sig och växllarna passerar utan ett ljud.
Med andra ord allt är normalt med din hoj.
Välkommen på forumet
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Tack för dom orden, pastorn!
Per
Per
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
En vanlig beskrivning av hur det ska låta när man växlar en Guzzi är "som att släppa en tegelsten i en plåthink" 
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Hmmmm; med "rätt" teknik går även de äldre MG att växla helt ljudlöst.
Uppvxl: Prova att ligga på lite med foten redan innan växling och börja fotrörelsen samtidigt som du drar in kopplingen. Väntar du lite från att dra in kopplingen till du växlar, blir det stenkross.
Nedvxl: Håll kvar gasen och dra in kopplingen omedelbart följt av fotrörelsen. Snabbt.
Öva, öva, öva.
Urhoppande växel kan iofs bero på sliten/böjd växelförare alternativt slitna klokopplingar men det är traktordimensioner på prylarna så risken är relativt liten.
Uppvxl: Prova att ligga på lite med foten redan innan växling och börja fotrörelsen samtidigt som du drar in kopplingen. Väntar du lite från att dra in kopplingen till du växlar, blir det stenkross.
Nedvxl: Håll kvar gasen och dra in kopplingen omedelbart följt av fotrörelsen. Snabbt.
Öva, öva, öva.
Urhoppande växel kan iofs bero på sliten/böjd växelförare alternativt slitna klokopplingar men det är traktordimensioner på prylarna så risken är relativt liten.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Ljudlöst växlar vi nog bara i drömmarnas värld, där inga ljud förekommer, min V7motor och transmission låter, även på tomgång.Guzzi-Leif skrev: Hmmmm; med "rätt" teknik går även de äldre MG att växla helt ljudlöst.
Men visst, Leif har rätt, ryckfritt och skonsamt kan vem som helst växla upp utan koppling.
Lär känna det maximala vridmomentet på hojen, växla.
Klonkar det är du för snabb, alt för långsam eller obestämd med foten.
Nerväxling? Det blir mest 4:an.