Krånglande hastighetsmätare Griso

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

youngblood
UppKomling
Mina motorcyklar: Griso 850

Krånglande hastighetsmätare Griso

Inlägg av youngblood »

Hej alla
Jag är en lycklig nybliven ägare av min första Guzzi . En Griso 850
Har enbart ett problem med den ...alltså än så länge
hastighetsmätare fungerar sporadiskt
Vet någon om vad det kan tänkas vara?
min tanke är att det kanske är den tveksamma hallgivaren som sitter i carc-enheten som kan vara boven :?
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Re: Krånglande hastighetsmätare Griso

Inlägg av Tobbe »

Jag var förbi Ulle på GC ikväll och nämde ditt problem.
Han sa att du varit där, men inte vad ni kom fram till mer än att mätarn visst kostar ett antal tusenlappar.
Däremot sa han att Grisons och Brevans instrument inte verkar tåla regn/fukt. Han hade visst hört talas
om ett flertal haverier på just dom modellerna.
Kanske kan du hitta mer info här http://forum.guzzitech.com/forum.html
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
youngblood
UppKomling

Inlägg av youngblood »

Tack för tipset
jag kollade på guzzitech och där fanns faktiskt ett tips om att sensorn är av sämre kvalitet och Todd som inläggsförfattaren heter har en instruktion hur man förbättrar sin carc hallgivare mot fuktintrång som orsakar mätarproblem ,som givetvis var vanligt fel.

:idea: :wink:
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Så bra, lycka till!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Freddan
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: griso 1100

Inlägg av Freddan »

Tjena!

Jag har ju inte problem med själva hastighetsmätaren men efter en veckas ihållandes regn i Norge förra året så lever min färddator ett eget liv... Trippmätaren nollar sig när den vill, funktioner faller bort och kommer igen såsom klockan tex.,iband finns den, ibland inte.
Kan va så att det kanske krupit in fukt vid knappen på handtaget. Det finns med på priolistan över saker som skall fixas.., men hittar du ngn lösning på problemet så... :idea: :P

Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
youngblood
UppKomling

Inlägg av youngblood »

Ursäkta mig Tobbe , jag var lite slarvig när jag läste ditt första svar på min fråga :oops: . Jag blir lite undrande när jag upptäckte att du skrev att jag hade varit på guzzicenter och frågat.. :?: vilket jag ej gjort :? , dock kan det vara den gamla ägaren isåfall :cry:
men han sa att det aldrig hade varit något problem med mätarn´ :x :evil: :evil: . om det var min hoj alltså .. en röd 850 Dock är det nog mycket sanning i att kombinationsinstrumentet håller sämre kvalitet i avseende vattentäthet osv :(
Så jag tog faktiskt loss instrumentet och synade det..kunde ej se att tätningen runt var anmärkningsvärt bristfällig :? dock tätade jag runt skarvarna med silicon för säkerhets skull :wink: . det syns 2st ventilationshål som ventilerar instrumentet. kan tänka mig att en och annan droppe kan tryckas in om någon är oförsiktig med högtryck eller kör i regn :lol: det sistnämda bör ju vara rimligt att den utsätts för :roll: :lol: :o
Har en ide´om en lösning :idea: på vissa elektriska grejor som brukas utomhus typ skyltbelysningar på bilar sitter det en böjd gummislang som skyddar enheten från vattenstänk in i dito men som ventilerar den riktigt. man får ju klura lite på´t eftersom grejerna är som de är..
mvh
Anders
Skriv svar