I brist på NGuzziträffiGällivare......

Skall du ut på äventyr? Behöver du tips på vägen eller har önskemål under resan?
Skriv en tråd här!

Moderator: Moderatorer

Kategoriregler
SVENSKA:
I den här kategorin kan du starta en tråd där du berätta om dina äventyr: Vart du tänker åka, när du tänker göra det och även frågor och önskemål du har inför din resa.
Sedan kan andra forumanvändare fortsätta din tråd med att komma med tips om resväg, sevärdheter, platser att bo och äta på o.s.v. Kanske någon t.o.m. har lust att haka på som ressällskap, erbjuder sovplats eller ett passande fikastopp.

ENGLISH:
In this category it´s possible to start a thread where everybody can share information about the adventures; where and when you are about to leave, questions and wishes that you might have before you start your journey. Later on other members at the forum can continue your thread by giving a tip about travel way, things worth seeing, places to sleep, eat and so on. Perhaps you can find a travel friend or maybe someone offers you a sleeping-place or a cup of coffee.
Hasse
UppKomling
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:45

I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Hasse »

När Nicke efterlyste "resekompisar" från Norrland att åka med tillsammans till Jubileumsträffen, så tänkte jag I ett anfall av tillfällig sinnesförvirring) att jag kanske skulle hänga på, utmana mig själv och göra en djävulstripp till träffen, från Kolmården till Stockholm via Gällivare! Handsken var kastad......och på den vägen är det, nu är det bara att bita ihop. Jari var och hälsade på mig i juni, jag nämde min ide och han hakade på direkt, så och min son, Martin (med sin Aprilia Falco).
Idag har jag bultat fast mina nya H&B packboxar, som nog blir mkt bra...finns nog plats för ett lager pilsner i botten av varje..! Vi bestämmde häromdagen, Jari och jag, att ett par gubbar +50 inte borde ligga i tält, med tanke på de väderleksrapporter som just nu rullar, så vi satsar på stugor..känns skönt!
I morgon em vid 17tiden bär det av med första stinten, har bokat stuga i Älvkarleby, 29mil så det blir en lagom start. Lördag kväll möter vi upp med Jari i Vilhelmina, där han väntar med mat & bastu!!
På söndag kommer vi starta turen mot Gällivare, som kommer att gå via Tärnaby, Mo i Rana, Bodö, Narvik, Riksgränsen och Kiruna. När vi anländer och var vi stannar på vägen vet vi inte riktigt, beror på väder & vind och hur lång tid det tar att sätta på snökedjorna mellan varven....men vi borde vara där senast onsdag. Efter någon dags vila räknar vi med att Nicke vänder söderut på torsd em, och då har han ju fått sitt sällskap!.......Hur resan sedan förlöper /..det får jag återkomma till i senare inlägg!
Idag är vi laddade (och torra)....får se hur vi känner oss nästa fredag i Stockholm...vi ses då!
Med resan som mål!!!..../Hasse
Tina
GuzziFanatisk
Inlägg: 655
Blev medlem: 03 mar 2007, 17:56
Ort: Stallslycke

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Tina »

Ser fram mot en rapport till Giornale, gärna med några bilder till.
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Jari »

Ja då var det dax. Jag startar klockan 11,00 hemifrån i regnväder. Alltså så kan det inte bli värre. Åker till Vilhelmina för ta emot Hasse o Martin.
Återkommer med mera rapporter om vi har internet.

Sir Jari
Bilagor
starten jari.JPG
(334.67 KiB) Nerladdad 177 gånger
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Jari »

Ja då var vi i Vilhelmina och Kolgårdens camping. Ett fantastiskt ställe i fall ni har vägarna förbi.
Allt gick bra hit. Lite regn för mina kamrater från södern. Själv klarade jag mig med några stänk. Helt fantastiskt.
Här mår vi gott efter en renskavs middag och snart väntar bastun på oss.

So Long Sir Jari, Hasse o Martin
Bilagor
kolgården.JPG
(481.36 KiB) Nerladdad 186 gånger
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Tobbe »

Härligt gäng och fina cyklar!
(sade man med viss avundsjuka i rösten) :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Jari »

Morgonen började med massor av regn och detta fortsatte hela dagen. Vi sitter nu på ett lunch ställe i Hemavan.
Hasse och Martin hade köpt nya handskar (Halvarson) som skulle vara helt regntäta. Men ack vad fel dom fick. Efter 2 mil var dom dyngsura. Även stövlarna höll inte vad dom lovat.
Nu klär på oss mera kläder och fortsätter mot Mo i Rana.

Sir Jari, Hasse, Martin
söndag morgon.JPG
(434.91 KiB) Nerladdad 174 gånger
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av GuzziKungen »

Härligt grabbar ,jag håller tummarna för att ni skall få lite mer 8)
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Nicke »

Tänk vad ni anstränger er bara för att jag ska få fin eskort till jubileumsträffen...!! :mrgreen:

Jag skulle hemskt gärna hängt med, men tyvärr så är det sköna sommarlovet slut, slut, slut.

Btw så är det kul att få lite rapporter, men jag skulle också gärna vilja se en bild av er korta fotograf... Kör han minicykel?
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Jari »

Efter lunch så vart det bara bättre och bättre, alltså med regnet. 43 mil i bara regn är ingen utmaning så i morgon vill vi ha snö.
Vi höll modet uppe och fotograferade allt vi kunde. Det vill säga när vi fick av handskarna utan att det tog mer än 15 minuter.
Men vi är ju inga veklingar som är ute och reser så detta vart resultatet vid polcirkeln.

Hälsningar från tre tappra gubbar (ja två tappra gubbar och en yngling)
polcirkeln.JPG
(499.59 KiB) Nerladdad 215 gånger
polcirkeln.JPG
(499.59 KiB) Nerladdad 215 gånger
Bilagor
polcirkeln 2.JPG
(488.17 KiB) Nerladdad 159 gånger
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Tobbe »

Jag ser inte en endaste hängläpp, trots vädret.
Hoppas det håller i sig tills vi ses, senare i veckan!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Nicke »

Hmmm, få se nu, menar Tobbe hängläppen eller vädret?

Om det är det senare så tycker jag att det är väääldigt småaktigt! Bara för att han nu måste dyka in bakom skrivbordet på jobbet igen efter en lååång semester (och därmed jobba dubbla skift denna vecka)... :wink:
Ciao / Ne
Hasse
UppKomling
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:45

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Hasse »

Efter 160 mil i sadeln börjar allt kännas väldigt väldigt bra…frågan om det egentligen kan bli bättre! De första dagarnas brännande knän och ömma bak har bytts mot en naturlig körställning…ursäkta Martin, men Guzzin är en milslukare av rang.
Efter några få kilometer i morse byttes de tunga skyarna ut mot allt mer strålande sol, och klättringen från spegelblank fjord till fjord var helt fantastiskt…frågan är on något slår Norge som hojåkarland när vädret är på sin bästa sida…(skulle möjligtvas vara NOK73:- för ölen i går kväll).
När Jari drog igång stormköket vid en glaciär på en bergstopp, och vi snabbt fick klä av oss för det blev så varmt (behöll understället på…) hade man snabbt glömt bort gårdagen.
Strax före Narvik hade vi 1 tim väntetid på färjan, och i vattnet vid strandkanten, höll hundratals (!) Sej’ar på att käka småfisk…vi fick gemensamt hålla i Jari för att han inte skulle hoppa i och fånga dem med händerna….såg framför mig Jari åkande därifrån med halvmetrstorskar hängande ut ur packboxarna…….yes,…. mat för flera dagar!

De trettio milen idag är några av de bästa jag någonsin åkt…..jag tror vi tar Nordkap av bara farten!
/Hasse
Bilagan regnställ av.JPG finns inte längre
Bilagor
fika2.JPG
(496.87 KiB) Nerladdad 184 gånger
vacker vy.JPG
(285.16 KiB) Nerladdad 191 gånger
regnställ av.JPG
(471.63 KiB) Nerladdad 181 gånger
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Tobbe »

Det är med garanti Jari som fotat en jäkla blomma på en hojsemester :mrgreen:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Tina
GuzziFanatisk
Inlägg: 655
Blev medlem: 03 mar 2007, 17:56
Ort: Stallslycke

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Tina »

Tobbe du hann för mig :mrgreen: :mrgreen:
Såg genast att naturfotografen varit framme :lol:
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: I brist på NGuzziträffiGällivare......

Inlägg av Jari »

Ja, ännu bättre blir det idag.
En örn, en räv och Mitt i naturen.

Naturmupparna
Bilagor
räven.JPG
(498.49 KiB) Nerladdad 177 gånger
Skriv svar