Jag har kört med raceco´s rek. med 0,20 resp 0,25 eftersom det sitter en del
grejor från dem i motorn bl.a. chrome moly stötstänger. Det har fungerat bra men låter lite "happy tappet".
Så läste jag i en Raceco-broschyr där det står ang chrome moly-stänger:"Tappet clearance set at 0.05mm (0,002") on both inlet and exhaust valves regardless of what engine or cam is being run,
Med tanke på våra "hick- och spottkänsliga insprutningsmotorer låter det som ett väldigt litet spel,
men är det någon som har erfarenhet av så små spel och molystänger?
Ventilspel?
Moderator: Moderatorer
-
LasseTh
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: BMW R100R
Norton 650ss - Ort: Mariestad
Re: Ventilspel?
Jag skickade ett email till Raceco angående min fråga:
I have a Moto Guzzi 1100sport ie with Raceco killer goose trim
Chrome moly pushrods, 46,5/39,5 valves Dr John cam Street/Race,
Raceco competition quality valve springs, 10,8/1 compression, ported heads, eprom (now MyECU) crossover, carbonfibre silencer, modified airbox.
I´ve run your recommended 0,20/0,25 mm. valve clearance but read on your website that with chrome-moly pushrods you recommend 0,05/0,05 mm regardles what cam or engine you run.
Could you please give me a hint what valve clearance I should run.
och detta var svaret:
Chrome Moly pushrods should run 0.05mm. The aluminium engine expands more than the steel pushrods. If you are nervous about running them like this. Check the tappets when the engine is hot. The hot clearance should be more than the cold clearance.
Jag skall testa och se hur det fungerar med ljud, hickande och eventuellt spottande.
Lasse
I have a Moto Guzzi 1100sport ie with Raceco killer goose trim
Chrome moly pushrods, 46,5/39,5 valves Dr John cam Street/Race,
Raceco competition quality valve springs, 10,8/1 compression, ported heads, eprom (now MyECU) crossover, carbonfibre silencer, modified airbox.
I´ve run your recommended 0,20/0,25 mm. valve clearance but read on your website that with chrome-moly pushrods you recommend 0,05/0,05 mm regardles what cam or engine you run.
Could you please give me a hint what valve clearance I should run.
och detta var svaret:
Chrome Moly pushrods should run 0.05mm. The aluminium engine expands more than the steel pushrods. If you are nervous about running them like this. Check the tappets when the engine is hot. The hot clearance should be more than the cold clearance.
Jag skall testa och se hur det fungerar med ljud, hickande och eventuellt spottande.
Lasse
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Låter ju i alla fall logiskt.
Spännande att följa!
Spännande att följa!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
-
LasseTh
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: BMW R100R
Norton 650ss - Ort: Mariestad
Jag testade men fegade lite. Istället för Raceco´s rek. 0.05 justerade jag
in/ut till ca: 0,07. Vid provkörning märkte jag inga dramatiska skillnader.
Tystare ventiler, inget hickande eller spottande som jag befarat.
Teorin med olika utvidgning för olika metaller visade sig med att ventilerna lät lite mer
med varm motor. Jag gjorde inga andra ändringar än ventiljustering. Den lilla ändring i körbarhet
som jag noterade var att det inte kändes lika mjukt att "lufsa " i 60-70 på 5:an. Kanske inbillning
eller också behöver jag kolla mappningen också.
Lasse
in/ut till ca: 0,07. Vid provkörning märkte jag inga dramatiska skillnader.
Tystare ventiler, inget hickande eller spottande som jag befarat.
Teorin med olika utvidgning för olika metaller visade sig med att ventilerna lät lite mer
med varm motor. Jag gjorde inga andra ändringar än ventiljustering. Den lilla ändring i körbarhet
som jag noterade var att det inte kändes lika mjukt att "lufsa " i 60-70 på 5:an. Kanske inbillning
eller också behöver jag kolla mappningen också.
Lasse