Tonti-ram köpes

Letar du efter något?

Moderator: Moderatorer

klinkhammer
Guzzifantast
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83
Ort: 08

Tonti-ram köpes

Inlägg av klinkhammer »

Tonti-ram med eller utan papper köpes!
Allt av intresse.
ohlinjohan@hotmail.com
/Johan
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av Janne G »

klinkhammer skrev:Tonti-ram med eller utan papper köpes!
Allt av intresse.
ohlinjohan@hotmail.com
/Johan
Hej Johan, http://www.reebootguzzispares.com har en brandskadad LM1, säkert billigt.
Gusse
klinkhammer
Guzzifantast
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83
Ort: 08

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av klinkhammer »

Hej Janne!
Jo, jag såg den men blev lite nervös, kanske mest beroende på min egen okunnighet.
Hur funkar det? Kan ramrören eller andra delar av ramen skadas (härda ur) med försämrad hållfasthet som resultat?
Det har ju blivit hyfsat varmt där, aluminiumet har ju börjat smälta...
Är det någon som vet?
/Johan
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av Janne G »

klinkhammer skrev:Hej Janne!
Jo, jag såg den men blev lite nervös, kanske mest beroende på min egen okunnighet.
Hur funkar det? Kan ramrören eller andra delar av ramen skadas (härda ur) med försämrad hållfasthet som resultat?
Det har ju blivit hyfsat varmt där, aluminiumet har ju börjat smälta...
Är det någon som vet?
/Johan
Hej igen, det har Du nog rätt i, det är något "metallurgiskt" som händer när metallen hettas upp över vissa grader. Den tappar åtminstone den ursprungliga formen, det vet jag för jag har en bekant med en mek.verkstad och han hatar svetsar, de förstör styckets ursprungliga mått säger han.
Hälsningar
Gusse
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av Robban »

Har du fått problem med sporten Johan, eller har du ett nytt projekt på G? :D
klinkhammer
Guzzifantast
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83
Ort: 08

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av klinkhammer »

Nä inga problem, den brummar på som den ska, blev bara lite sugen på att bygga en caferacer och vill inte såga i orginalramen.
Mina funderingar såhär långt är att flytta över gaffel, hjul, motor och drivning. Ny tank, solosadel och liten kuts. Snyggast tycker jag det blir om man kapar ramen bakom stötdämparfästena och rensar på fästen som inte behövs och det vill jag som sagt inte göra i min orginalram :wink:
Några övriga modifieringar behövs ju inte -linjerna är så snygga från början!!
När jag vill ha en orginalhoj flyttar jag tillbaka grejorna igen!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av Robban »

Tja igen
På tyska Ebay finns en Tontiram utan papper. Budet så här långt ligger på hundra spänn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Auktionen är slut om mindre än två dygn.
Lycka till
:D Robban
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av Janne G »

klinkhammer skrev:Nä inga problem, den brummar på som den ska, blev bara lite sugen på att bygga en caferacer och vill inte såga i orginalramen.
Mina funderingar såhär långt är att flytta över gaffel, hjul, motor och drivning. Ny tank, solosadel och liten kuts. Snyggast tycker jag det blir om man kapar ramen bakom stötdämparfästena och rensar på fästen som inte behövs och det vill jag som sagt inte göra i min orginalram :wink:
Några övriga modifieringar behövs ju inte -linjerna är så snygga från början!!
När jag vill ha en orginalhoj flyttar jag tillbaka grejorna igen!
Hej igen,
nu hittade jag en tontiram på tyska E-bay , sidan 10 om Du söker på "guzzi"(http://www.ebay.de) för EUR 399, kanske kan vara nå´t?
Gusse
klinkhammer
Guzzifantast
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83
Ort: 08

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av klinkhammer »

Tack för tipset. Just nu håller jag på med ett Vespaprojekt som jag tänker avsluta till sommaren så fokus ligger där.
Har någon erfarenhet av detta företag? Bra priser- 125£ för en tontiram!!
http://www.rebootguzzispares.com/
Hittar jag ingen ram här i sverige lutar det nog åt att jag handlar på detta ställe
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Tonti-ram köpes

Inlägg av Raz »

klinkhammer skrev:Har någon erfarenhet av detta företag? Bra priser- 125£ för en tontiram!!
http://www.rebootguzzispares.com/
Hittar jag ingen ram här i sverige lutar det nog åt att jag handlar på detta ställe
Jag har handlat av dem, de är sjyssta. Engelsmän som flyttat till Frankrike (how odd is that). 125£ är nog billigt, de är inte så överdrivet billiga annars.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar