R.I.P AGIP

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06

R.I.P AGIP

Inlägg av Jörgen »

Kan inte låta bli att kladda ned kategorin med lite oljebabbel :mrgreen:
(Skapade en ny tråd pga rubriken :oops: )

AGIP heter ju numera eni. eni har utvecklat ett smörjsortiment speciellt för motorcyklar med beteckningen i-Ride.
Eller som dom själva marknadsför sig: "i-Ride är ett komplett sortiment av specialprodukter med den bästa tekniken för att garantera maximal tillförlitlighet, perfekt även för de mest krävande motorcyklister". I sortimentet finns bla. transmissions oljor specifika för Moto Guzzi. För växellådan "Gear MG/S 85w90" och för slutväxeln "Gear MG 85w140". Har ingen aning om eni, eller detta inlägg, tillför Guzzivärlden eller forumet något. Halkade bara in på ämnet..
Här finns lite att kika på: http://www.eniride.com/index.php
Kan ju passa på att ge ett tipps till er som köpt en gammal Agip 10w60, att skaka förpackningen, om det finns risk för att oljan varit stående en längre tid. Additiven kan tydligen sedimentera och således hamna som en bottensats i dunken/flaskan. Om man då inte är uppmärksam får man kanske inte med de viktiga additiven när man häller oljan i motorn!
Här finns lite att läsa om fenomenet: http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... acing&st=0
Ciao
Janne G
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78

Re: R.I.P AGIP

Inlägg av Janne G »

Bra tips Jörgen. Jag bytte precis olja till just Agip 10W60 och då dunken innehåller 4 liter så har jag bottenslatten kvar. Å andra sidan har dunken precis åkt lastbil med Schenker för några dagar sedan plus att jag tappade dunken i garagetrappen så jag bedömer att min dunk var ordentligt skakad. Däremot upptäckte jag att av de sista dropparna som kom ut ur tråget vid tömningen så var det en liten vit sträng. Vatten uppenbarligen men tydligen något som är vanligt i fuktiga miljöer, hojen bor uppskattningsvis 1 meter över havsytan.
Senast redigerad av 1 Janne G, redigerad totalt 16 gånger.
Gusse
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Tack för infon!
De transmissionsoljor du nämner, är de två som Guzzi kräver för min Stelvio.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06

Inlägg av Jörgen »

Hahaha, jaha du Janne, trappor är allt förunderliga.. Trappor kan tex. leda dig till toppen, men de kan även få dig att nå botten. Att en trappa dessutom, kan medverka till att förlänga livet på en motorcykel, är väl att betrakta som ett mirakel!! :shock:
Och det här med vatten i motorn. Nu fattar jag vad Holländarna talar om när de påstår att de har luftkylda motorer med vattenkylning! Dom har ju hojar som bor upp till 6 meter under havsytan!! :D
Skriv svar