Laddningsregualtor??

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

SportGuzzi skrev:Dock har jag fortfarande problem efter att jag satt på den lagade.....på tomgång visar den runt 14v men så fort jag gasar så sticker den iväg till runt 17v...........vad sjutton kan detta vara??
Konstigt, jag provade på alla möjliga varv förstås. Men ganska lätt att lista ut en första felsökning: Du ska mäta vad spänningen är på den svarta kabeln (jag tror man kan komma åt att mäta om man bara drar isär kontakten lite lite så att den fortfarande är ansluten) vid samma varvtal. Om spänningen där också är 17V så är det regulatorn som är paj och jag får bakläxa :| men om den är låg så ligger felet nånstans på hojen. Fast då är det ju märkligt att Mickes funkade.
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:
SportGuzzi skrev:Dock har jag fortfarande problem efter att jag satt på den lagade.....på tomgång visar den runt 14v men så fort jag gasar så sticker den iväg till runt 17v...........vad sjutton kan detta vara??
Konstigt, jag provade på alla möjliga varv förstås. Men ganska lätt att lista ut en första felsökning: Du ska mäta vad spänningen är på den svarta kabeln (jag tror man kan komma åt att mäta om man bara drar isär kontakten lite lite så att den fortfarande är ansluten) vid samma varvtal. Om spänningen där också är 17V så är det regulatorn som är paj och jag får bakläxa :| men om den är låg så ligger felet nånstans på hojen. Fast då är det ju märkligt att Mickes funkade.

Dum fråga: är det pluskabeln på voltmetern man sätter där du beskriver?

Håkan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

SportGuzzi skrev:Dum fråga: är det pluskabeln på voltmetern man sätter där du beskriver?
Ja, fast med digitala instrument spelar det ingen roll, vänder du på det så blir det bara ett minustecken framför, som du kan bortse från. Men du ska mäta mellan jord (ramen eller motorblocket) och den nämnda kabeln.
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:
SportGuzzi skrev:Dum fråga: är det pluskabeln på voltmetern man sätter där du beskriver?
Ja, fast med digitala instrument spelar det ingen roll, vänder du på det så blir det bara ett minustecken framför, som du kan bortse från. Men du ska mäta mellan jord (ramen eller motorblocket) och den nämnda kabeln.

Hej, har nu investerat i ett find digitalt instrument och tyvärr visade den gamla "rätt". Drog isär kabeln som du sa men den visar 17-18v där oxå.

Tolkar jag dig rätt så måste det vara regulatorn?.......det kan inte var något med kablarna eller så?

Håkan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

SportGuzzi skrev:Hej, har nu investerat i ett find digitalt instrument och tyvärr visade den gamla "rätt". Drog isär kabeln som du sa men den visar 17-18v där oxå.

Tolkar jag dig rätt så måste det vara regulatorn?.......det kan inte var något med kablarna eller så?

Håkan
Ja då är det regulatorn. Konstigt, den funkade ju på min hoj. Du får gärna skicka tillbaka den till mig om du vill så tittar jag mer på den. Men det kan ta några veckor tyvärr.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99

Inlägg av ani »

Återanvänder gammal tråd, med nya problem.

Hade precis påbörjat hemfärden från Lund idag när laddningslampan! på kråkan
plötsligt fick liv och började lysa upp tillvaron. Klart och rött lyste den,
hela vägen de dryga 3 milen hem. Hade inte nån större lust att bli
vägrenad, än mindre längs motorväg i 26 graders värme iklädd skinnställ.

Nu i kväll gick jag ut och började rota i vilket sorts fel som var trasigt.

* Ingen kortis från lindningar till jord? Check.
* Låg resistans mellan lindningar? Check.
* Mäta AC spänning direkt över generator med gående motor. 40V vid 3 kgiri
enligt manual, check.
* Ingen kortis mellan anslutn. och jord i regulatorn? Check.
* Mäta spänningen över batteriet med gående motor? Stadiga 11.47V oavsett
varvtal, ingen laddning alls således.

Nu kom jag på att man kanske skulle lyfta på locket till säkringsdosan och
kolla ner där. Hittade då en laddsäkring, som efter att med signifikant våld
lösgjorts från dosan, såg ut som bifogad bild. Inget vidare. Här har det
uppenbarligen varit ännu varmare än utomhus idag. Grävde fram en ny 30A säkring
och tryckte i efter att ha försökt rensa lite i kontaktytorna, men det hjälpte
inte för att rå på laddlampan. Nu glömde jag iofs kontrollmäta så att jag har
kontakt genom säkringsdosan vilket är en möjlig felkälla, men givet att det är
kontakt där, finns det nån rimlig anledning att tro att det kan vara nåt annat
än regulatorn som gett upp?

Enligt manual fanns inget bra sätt att kollmäta regulatorn, eller gör det?
Jag har ju tillgång till såväl spänningsaggregat som oscilloskop på jobbet.

/Anders
Bilagor
fuse.jpeg
(90.14 KiB) Nerladdad 74 gånger
SportGuzzi
GuzziFanatisk

Inlägg av SportGuzzi »

Hej, om jag tolkar dig rätt så skall du göra såsom RAZ skriver i det översta svaret på denna sidan (att mäta mot den svarta kabeln)
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

ani skrev: Nu kom jag på att man kanske skulle lyfta på locket till säkringsdosan och
kolla ner där. Hittade då en laddsäkring, som efter att med signifikant våld
lösgjorts från dosan, såg ut som bifogad bild. Inget vidare. Här har det
uppenbarligen varit ännu varmare än utomhus idag. Grävde fram en ny 30A säkring
och tryckte i efter att ha försökt rensa lite i kontaktytorna, men det hjälpte
inte för att rå på laddlampan. Nu glömde jag iofs kontrollmäta så att jag har
kontakt genom säkringsdosan vilket är en möjlig felkälla, men givet att det är
kontakt där, finns det nån rimlig anledning att tro att det kan vara nåt annat
än regulatorn som gett upp?
Om säkringen varit så där varm är säkert kontakter och annat i säkringshållaren skadade så det är bäst att kontrollmäta hela vägen (helst ända från regulatorn till batteriets pluspol) så att du har kontakt nu (bra kontakt ska det vara, mindre än 1 ohm genom hela rasket). Och att den blivit så där varm har säkert från början berott på just dålig kontakt. Kanske bäst att skaffa en ny separat säkringshållare för den där säkringen, många har haft liknande problem på V11. De äldre modellerna har för övrigt ingen sådan säkring alls.

Raz
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99

Inlägg av ani »

Jo, det är lite sprött och bränt just vid laddsäkringens plats. Var ute igen igår kväll och mätte/rotade. Mätte över svarta kabeln från regulatorn och det laddar väl bra tror jag, typ 12,7V vid dryg tomgång. Var lite för sent för att jag skulle känna mig bekväm med att tomgasa ordentligt utomhus då det inte sitter originalburkar på :wink:

Motionerade väck en hel del oxider i kontaktdon och försökte städa ur säkringshållaren så gott det gick (3mm insex snurrar och 4 går inte i, var hittade Guido de skruvarna?). Med ny säkring så beter sig allt som det skall igen. Jag är dock böjd att följa ditt tips och ha extern säkring för laddning, skulle bara behöva komma åt undersidan på säkringshållaren först.

/Anders
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX

Inlägg av geguzzi »

själv byte jag på min quota 1992 genrator, regulator, rotoraxel, batteri och några kablar laddar jävligt dålig men det behövs inte mera startar bra, och så har jag byt alla lampor till Led utom halv/hel ljus.
geguzzi
ani skrev:Jo, det är lite sprött och bränt just vid laddsäkringens plats. Var ute igen igår kväll och mätte/rotade. Mätte över svarta kabeln från regulatorn och det laddar väl bra tror jag, typ 12,7V vid dryg tomgång. Var lite för sent för att jag skulle känna mig bekväm med att tomgasa ordentligt utomhus då det inte sitter originalburkar på :wink:

Motionerade väck en hel del oxider i kontaktdon och försökte städa ur säkringshållaren så gott det gick (3mm insex snurrar och 4 går inte i, var hittade Guido de skruvarna?). Med ny säkring så beter sig allt som det skall igen. Jag är dock böjd att följa ditt tips och ha extern säkring för laddning, skulle bara behöva komma åt undersidan på säkringshållaren först.

/Anders
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Skriv svar