nevada förbrukar motor olja

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

nevada förbrukar motor olja

Inlägg av franssos »

Nevadan 03 med 3600 mil har alltid sedan vi skaffade den vid 600 mil förbrukad lite för mycket motor olja.
Ingen rök kommer från avgassystemet vid pådrag eller avdrag och hojen går bra genom hela varv registret men den envisas att dra olja i storleks ordning 1 liter /1000 km mycket grovt räknat för det kan vara mindre
Måste göra nivån ganska ofta och höger tändstift är alltid sotig och oljig.
Idag komp test med varm motor
Höger cylinder 12 BAR (svarta tändstift)
Vänster cylinder 11 BAR ( ganska vit tändstift)
Samma test men med 3 cl olja som jag hällde i tändstift hålet
Höger cylinder 13 BAR
vänster cylinder 13 BAR.
Har ni några kommentarer om dessa siffror :?: :wink:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Re: nevada förbrukar motor olja

Inlägg av Guzzi-Leif »

Den ena möjligheten är att oljan hamnar i förbränningsrummet, direkt eller via den slutna vevhusventilationen.
Hur ser det ut i luftburken? Om det handlar om att förbränningsgaser läcker förbi kolven, kan det bara ta vägen via vevhusventilationen och endera förbränns det eller också rinner det ut genom luftburkens dränage.. En annan möjlighet är att oljeringarna inte skrapar av cylinderväggarna tillräckligt väl. En tredje är slitna ventilstyrningar som släpper igenom olja direkt ner i förbränningsutrymmet (ryker främst när du släpper gasen från lite högre varv).

Den andra principiella möjligheten för att förlora olja, är att det helt enkelt läcker och det hade du ju sett på golvet...

Vissa fabrikat godkänner 1 liter olja/100 mil körning (BMW 1150-boxrar är ett exempel) men så ska ju inte en Guzzi behöva ha det.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
musse
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64 Crescent 1164 Jetline 61

Inlägg av musse »

hej vi har haft samma problem på vår v50 ett par gånger då visade det sig att alla tre kolvringarna tällt sig med öppningarna i linje vilket gjorde att kompressionen trukte ut olja genom vevhusventilationen till luftburken i dessa fall skilde det också bara 1 kg vid komp.mätning.Efter spridning av ringarna var allt bra igen.Eftersom du får högre komp med olja i tyder detta på samma fel då oljan ju tätar tillfälligt.Tyvär lite mycket skruvande för att kolla ett så enkelt fel.

M.V.H. MUSSE
T-5 Forewer
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Där Musse du har en möjligt mycket bra förklaring till det hela, jag har haft samma tanke en kort stund men tyckte att det var ju osannolikt att just kolvringarna öppningar kunde vara på samma linje men efter hand med vetskap att hojen sedan vi inskaffade den har haft en hög olja konsumtion, som dessutom ligger på samma nivå ännu,det lutar nog som att kolvringarna kan vara problemet.
Jag ska kolla i vinter och återkommer med närmare detalj.
Tack
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Nu har jag plockat ner den misstänkta cylinder och kunde se att dom 2 nedersta kolvringar hade öppningar i linje medan den tredje kolvring var en bit bort men dess öppning var ovanför en av dom 2 öppningar på sidan av kolven , jag har läst nånstans att det skall undvikas
Kan alla dessa detaljer detta var förklaring till den stora motorolja konsumtion .
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Medan cylindrarna är ner plockade ,jag ska bytta kolvringarna och jag kom att tänka på om jag måste hona cylindrarna eller inte.
Hojen har gått 37000 km och inuti cylindrarna ingen vändkant är synligt
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej jag tror inte honing är nått bra förslag, för cylindrana är nog Nikasilbehandlade och då förstörs den behandlingen :oops:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar