Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Moderator: Moderatorer
- riotous
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 jun 2011, 13:58
- Mina motorcyklar: Svart/guld Moto Guzzi Mille GT, -93:a
Svart/lila metallic Kawasaki Zephyr 550, -93:a
Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Hej,
Jag har en Moto Guzzi Mille GT med dubbla Dell Orto PHF 36 förgasare och nu efter vinterförvaringen så läcker den ena förgasaren bensin när jag satt på en av bensinkranarna.
Jag har testat att byta trotteln och den lilla trottelnålen som ska täppa igen när bensinen rinner igenom men det läcker över ändå.
Tips på hur jag kan åtgärda det?
Jag har en Moto Guzzi Mille GT med dubbla Dell Orto PHF 36 förgasare och nu efter vinterförvaringen så läcker den ena förgasaren bensin när jag satt på en av bensinkranarna.
Jag har testat att byta trotteln och den lilla trottelnålen som ska täppa igen när bensinen rinner igenom men det läcker över ändå.
Tips på hur jag kan åtgärda det?
-
bluebike
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
- Mina motorcyklar: sp3, california 1100
Re: Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Hej Är du säker på att det är förgasaren som läcker?Det har hänt mig att slangen spruckit precis där den går över i fästet i förgasaren,då läcker det nästan inte alls förrän nålventilen stänger,men när den gjort det så har bensinen bara en väg att gå,nämligen ut genom sprickan i slangen.Det är det första jag hade kollat i alla fall.Kostar inget,och har du inte skruvat isär den under vintern och satt ihop den fel,kan det bara vara sprucken slang eller avlagring på ventilsätet,för nålen har du ju bytt.Mvh Stefan
- riotous
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 jun 2011, 13:58
- Mina motorcyklar: Svart/guld Moto Guzzi Mille GT, -93:a
Svart/lila metallic Kawasaki Zephyr 550, -93:a
Re: Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Hej, ja jag har kollat bensinslangen och tyvärr är det inte den.
Jag är inne på att det är något som gör att flottörhuset fylls upp för mkt så att det rinner upp i förgasaren. Det borde väl isåfall indikera att flottörerna inte gör sitt jobb så flottörnålen (den med gummipilen på) inte täpper till bensinflödet. Eller?
Jag fattar dessutom inte dell orto tuning guiden som säger att flottörerna ska stå i 18,5mm i lodrät vinkel. Vissa på youtube håller förgasaren snett och gör mätningen..
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Jag är inne på att det är något som gör att flottörhuset fylls upp för mkt så att det rinner upp i förgasaren. Det borde väl isåfall indikera att flottörerna inte gör sitt jobb så flottörnålen (den med gummipilen på) inte täpper till bensinflödet. Eller?
Jag fattar dessutom inte dell orto tuning guiden som säger att flottörerna ska stå i 18,5mm i lodrät vinkel. Vissa på youtube håller förgasaren snett och gör mätningen..
Någon som har någon erfarenhet av detta?
-
bluebike
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
- Mina motorcyklar: sp3, california 1100
Re: Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Naturligtvis skall du kolla flottörnivån,på min sp3a görs det genom att man ställer den på den sida som är närmast motorn uppåt och mäter,då hänger flottören fritt utan någon belastning.Men läckan kom under vinterförvarning,och nivån ändrar inte sig själv.Hål på flottören kan det ha blivit,så den blir för tung.Men du har väl plast,så det är inte troligt.Plocka av den och skaka lätt på den så hör du om det är bensin inne i den.Du kan även plocka av flottörhuset och slå på bensinkranen och lyft flottören med fingeret,om nålen stänger då ,så kärvar flottören mot huset någonstans.Ha en liten burk under för det sölar ner en del.Det är vad jag kan komma på.Mvh Stefan
-
strömstadjan
- UppKomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 10 maj 2014, 11:12
- Mina motorcyklar: Nuvarande:Ducati ST4S 2002
Husqvarna rödmyra 1950
Re: Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Hej!
Jag hade en Le Mans med plastflottörer där flottören svällde kan kanske vara det
Jan
Jag hade en Le Mans med plastflottörer där flottören svällde kan kanske vara det
Jan
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Har du samma lösa "koppar" där slangarna ansluts mot förgasaren? Jag hade läckage där på mina 40:or.
/Micke
/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- riotous
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 jun 2011, 13:58
- Mina motorcyklar: Svart/guld Moto Guzzi Mille GT, -93:a
Svart/lila metallic Kawasaki Zephyr 550, -93:a
Re: Dellorto PHF36 förgasare som läcker bensin
Tack för alla svar, jag löste problemet i helgen.
Kollade i den andra förgasaren och flottörnålen som stängde till bensinflödet där var en sorlek större än vad jag hade beställt.
Kanske beställde jag fel av misstag eller så var det någon gammal reservdelslista där en mindre nål var original på den tiden.
Så enkelt när man vet svaret!
Kollade i den andra förgasaren och flottörnålen som stängde till bensinflödet där var en sorlek större än vad jag hade beställt.
Kanske beställde jag fel av misstag eller så var det någon gammal reservdelslista där en mindre nål var original på den tiden.
Så enkelt när man vet svaret!