Nu har demonteringen börjat av min 1985 års V65 Lario. Nedan hojen innan strippning. Kan bara ladda upp 3 bilder per inlägg så jag gör lite fler inlägg med bilder
Lite kort rapporterat så har jag strippat hojen, lyft av ramen från motorn och plockat bort topparna och cylindrarna från motorn.
Jag har kvar att dela motorn och ta bort vevaxel och kamaxel för att kontrollera skicket på dessa. Kamaxeln kommer att bytas mot en 14mm variant (från Imolan). Sedan har jag beställt och fått nya specialgjorda ventiler (hårdare material) från Brian Reuter i Danmark. Stein Dinse har fått en beställning på ny kamaxel ( från Imolan), progressiva ventilfjädrar, knaster, fjäderbrickor (från Nevadan) samt en fullständig packningssats till Larion.
Denna hoj behövde en genomgång trots sina få mil (2500)! I vänster topp behöver ventilerna bytas då 2 har tecken på skador. Sedan har höger cylinder en ordentlig repa i loppet och detta är mitt nu största bekymmer. Det är inte helt enkelt att köpa nya cylindrar och kolvar. Jag är dock glad att topparna inte är spruckna då toppar är, i stort sett, omöjliga att få tag i.
Jag har en fråga till den gemensamma kunskapen i klubben. Är det någon som vet om Larions cylindrar är belagda med Niguasil eller krom orginal? jag ser inget tecken på det i dessa cylindrar. Fråga 2 ,( tog bort den då jag ändå har beställt en begagnad cylinder och topp.)
Det kommer mer när jag skruvat lite till. Hur kopplar man ett Instagramkonto till detta forum?
Ha en fortsatt trevlig helg alla
Ciao
Thomas