Endurance-racer. En byggtråd?

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

klinkhammer
Guzzifantast
Mina motorcyklar: '

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83

Endurance-racer. En byggtråd?

Inlägg av klinkhammer »

Har på annan plats i forumet (forat?) skrivit lite om mitt pågående Enduranceracer-projekt. Tänkte att det skulle få en egen tråd. Får se om jag orkar hålla liv i den bara…
Det finns något i estetiken hos racegrejor som jag är väldigt fascinerad av. När funktion och effektivitet avgör formen. Jag har tidigare byggt en raceinspirerad Vespa (ja, man tävlade mycket med Vespor, och gör det ännu förresten). Den byggtråden finns här:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6919
Vespan är inte en replika utan är inspirerad av hur dom såg ut på tidiga 50 talet och på samma sätt tänker jag mig att det blir med Guzzin . Inte någon replika utan inspirerat av hur det såg ut under 70 talet när man rejsade med V7 Sport och Le Mans som bas.

Jag har inte så mycket att visa ännu. Jag är ännu i skaffadelar-fasen men har nu i princip det mesta förutom sadel/cuts och avgassystem. Har fått tag på det mesta begagnat.

Något vässad motor. Borrad till 970 samt lättat svänghjul, större förgasare. Raceväxlat (ettan uppåt, resten ner).
Dubbla skivor fram. Helkåpa med endurancelysen. Stor aluminiumtank. Pecket sadel/cuts tänkte jag. Sånt där uppböjt Stucchi blås hoppas jag få tag i (se bilderna nedan).

Bild
Här är ram, tank och kåpa. Hjul skymtar till vänster.

Bild
Motor och låda börjar närma sig atomnivå. Låda har jag köpt en utbytes av Rolf Halvorsen.

Bild
Bild[/URL]
Inspirationen kommer från Formula 750 räsrarna och endurance hojarna som bla Krajka och Scola tävlade med på andra halvan av sjuttiotalet. Men det blir ingen replika utan jag blandar det som ser coolt ut och passar ihop
Senast redigerad av 1 klinkhammer, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Re: Endurance-racer. En byggtråd?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Det här blir skoj att följa!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
klinkhammer
Guzzifantast

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83

Inlägg av klinkhammer »

Jag har verkligen inte varit särskilt flitig på att uppdatera tråden, men lite har ialla fall hänt i garaget.

Under vintern fick jag tillbaka delar av motorn som varit hos Stig Jonsson i Axvall. Jag har satt ihop motorn så omsorgsfullt jag kunnat med hjälp av manualer och sakkunnig hjälp i garaget. 90mm borr, nya kolvar och ringar, slipad och balanserad vev, nya lager, nya ventiler och styrningar. Lättat svänghjul från HMB-Guzzi i Tyskland (som förövrigt är den som levererat det mesta som jag behövt köpa).

PHF 36:or.

Stucchi avgassystem som jag ropade hem dyrt på ebay, men det var riktigt fint! Växellådan har varit hos Rolf Halvorssen en vända och kom tillbaka under påsken.

Det blir elektronisk tändning (Elektronik-Sachse) och jag slog till på deras laddrelä/diodbrygga också.

Dubbla skivor fram, Brembo P08 som jag eloxerade i guld (som serie Oro). …och dom får sitta framför gaffelbenen bara för att det är snyggare! Bak behåller jag trumma.

Agostini fotpinnar och länkage. Till bakbromsen blir det en vajerlösning.

Yamaha TZ framskärm och Peckett&McNabb kuts. Det blir som sagt också helkåpa med dubbla fristående framlampor.

En hel del detaljer har blivit polerade och jag har nu börjat sätta ihop det hela. Som vanligt blir det ibland besvärligt där man minst anar det. Det fanns inget centralstöd och det har varit bökigt att få ihop det. När jag trodde allt var klart visade det sig att stödet var till en California med längre sving och det gör att stödet ligger emot bakhjulet…
IMG_4128.JPG
IMG_4128.JPG (152.5 KiB) Visad 9081 gånger
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Skitfränt! Fortsätt berätta efterhand som du har tid.
Remo
UppKomling
Mina motorcyklar: V65c-1985

Inlägg av Remo »

Så hårt!
Den gröna på bilden är ju bara för ball! Det här kommer bli riktigt bra!
Kanske skulle ett projektavdelning på forumet vara en god ide'? (Admin)?
klinkhammer
Guzzifantast

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83

Inlägg av klinkhammer »

Under hösten började det pratas om Europa-touring i garaget. Vi var flera stycken som tyckte det lät som en briljant ide och min tanke var såklart att ta räsern. Nu blir det inte alltid precis som man tänkt sig. Flera hoppade av och tillslut var vi bara tre som blev "klara". Att jag skriver "klara" beror på att jag helt enkelt inte blev riktigt klar. Jag hann varken få dit kåpan eller lacka.
Natten innan vi skulle åka hann jag ta en första provtur på ca 5 mil, sen byttes oljan och jag efterdrog topparna.
Kanske inte helt idealiskt att den första längre turen blev på över 700 mil i Europa, men allt gick bra. Det är ju en Guzzi!
Bytte olja i Vesoul i södra Frankrike.
Färden gick till Sisteron, ca 15 mil från Rivieran längs Route Napoleon. Där stannade vi några dagar och gjorde dagsturer, bla till Gorge de Verdon, fantastiskt vackert. Sedan över till Italien och Mandello såklart. Har läst och sett bilder från Como-sjön men ändå inte riktigt förstått hur oerhört vackert det är. Rekommenderas varmt! Guzzimuseet var dessutom mkt sevärt.
Därefter norrut över Stelvio, 2950meter över havet. Våra förgasarhojar gick riktigt dåligt på den höjden...

Hemma igen kan jag konstatera att det blev en rejäl shake down tur. Guzzin gick fint hela vägen, endast mindre justeringar gjordes och nu planerar jag att sätta dit kåpa och lacka. Om det blir en tur 2016 så tror jag dock att jag tar en hoj där fotpinnarna sitter lite längre från sadeln...
Bilagor
IMG_4422.JPG
IMG_4422.JPG (125.73 KiB) Visad 8667 gånger
Guzzi
Guzzifantast

Inlägg av Guzzi »

Haha! Så du kom iväg i alla fall!

Vi träffades på en fest helgen innan du skulle åka, och med tanke på lägesrapporten du gav då så kan jag bara buga och bocka över den genomförda resan. Bra jobbat!
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
klinkhammer
Guzzifantast

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83

Inlägg av klinkhammer »

Hej!
Det var en trevlig fest -kul att snacka lite Guzzi!

Jo, hehe, det blev rätt körigt att få hojen körbar där på slutet. Kan nu i efterhand dock konstatera att det finns lämpligare hojar (läs bekvämare) att toura genom Europa med.

Inför 2016 funderar jag starkt på en T3/California eller kanske allra helst en Convert…
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk

Inlägg av Guzzi-Leif »

Starkt jobbat!
Remo
UppKomling
Mina motorcyklar: V65c-1985

Inlägg av Remo »

Låter som en riktigt fin resa. Hade man gärna gjort själv. Vad är det för framskärm på hojen nu, orginal? Ser för övrigt riktigt hård ut redan nu med den nakna tanken och låga styre och lampa.
klinkhammer
Guzzifantast

850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83

Inlägg av klinkhammer »

Framskärmen är av glasfiber och till en Yamaha TZ 350. Köpte både den och Peckett-kutsen från Ragged Edge Racing.
Jag kommer köra hojen som den är denna säsong men jag planerar att under vintern få dit kåpan och lacka (nu är det ju bara vit gelcoat)
Skriv svar