Hjälp!
Är nu ägare till en 1100 sport och fick nedslag på ett hjullager i framdäcket på besiktningen.
Hur byter man det/dom?
Måste man väck med hela bromsskivan?
Skivan sitter med insex i fälgen och dom sitter som berget.
Enklare att lämna in hjulet, eller?
Har ju hänt en del sedan man körde Monza..
// Anders
Hjullagerbyte 1100 Sport
Moderator: Moderatorer
-
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 04 aug 2016, 19:48
- Mina motorcyklar: V50 Monza -81
1100 Sport -96
Gamla synder
Honda 125 Twin -81
Suzuki GSX 250 -82
Honda CB 750 F2 -83
Köpte "Lill-Guzzin"
Yamaha XJ 900 -86
Köpte "Stor-Guzzin"
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: Hjullagerbyte 1100 Sport
Hallå du,
jag råkade ut för samma ifjol på min V11 och beställde då nya lager från Stein Dinse.
Bromsskivan kan sitta kvar men eftersom jag inte hade rätt verktyg för de-
monteringen blev det till att lämna in till Kenneths MC som fixade det snabbt.
Lagret sedan var en vanlig SKF-typ så den hade nog Kenneths haft i vilket fall.
jag råkade ut för samma ifjol på min V11 och beställde då nya lager från Stein Dinse.
Bromsskivan kan sitta kvar men eftersom jag inte hade rätt verktyg för de-
monteringen blev det till att lämna in till Kenneths MC som fixade det snabbt.
Lagret sedan var en vanlig SKF-typ så den hade nog Kenneths haft i vilket fall.
Gusse
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Hjullagerbyte 1100 Sport
Lagret kan vara riktigt besvärligt att få loss om man saknar rätt typ av avdragare.
Då kan man istället svetsa fast ett "skaft" (rör eller något annat lämpligt) i lagret för att kunna dra och rycka lös det.
Då kan man istället svetsa fast ett "skaft" (rör eller något annat lämpligt) i lagret för att kunna dra och rycka lös det.
Ciao / Ne
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
- Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64
- Ort: Vetlanda
Re: Hjullagerbyte 1100 Sport
Hej tänk på att du aldrig skall dra ut ett lager som sitter i aluminium med godset kallt.Det går en gång kanske två mentredja gången har du mejslat ut metallen så att det nya lagret inte sitter fast.lagren skall krympas fast.lägg denya lagren i kylen eller frysen värm sedan godsel i det här fallet fälgen med en varmluftspistol eller dylikt ej öppen låga till c:a 150 -200 grader då är det lätt att knacka eller dra ut det gamla lagret och att stoppa i det nyua kylda lagret för hand etpar mycket lätta slag med en plasthammare för att känna att lgret bottnat riktigt fulbordar det hela.glömm ej att sätta tilbaka distans hylsaninnan du sätter tilbaka de sist lagret.Jag tror att många MC-firmor hoppar över den här upvärmningen så det är bättre göra jobbet själv.mycket enkelt.
M.V.H Musse
M.V.H Musse
T-5 Forewer
-
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 04 aug 2016, 19:48
- Mina motorcyklar: V50 Monza -81
1100 Sport -96
Gamla synder
Honda 125 Twin -81
Suzuki GSX 250 -82
Honda CB 750 F2 -83
Köpte "Lill-Guzzin"
Yamaha XJ 900 -86
Köpte "Stor-Guzzin"
Re: Hjullagerbyte 1100 Sport
Tack för all hjälp och goda tips.
Jag lämnade in hjulet ändå då bromsskivan täckte såpass mycket av fälgen att det inte gick att värma aluminiumet runt lagret.
// Anders
Jag lämnade in hjulet ändå då bromsskivan täckte såpass mycket av fälgen att det inte gick att värma aluminiumet runt lagret.
// Anders