Växelproblem smallblock

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Växelproblem smallblock

Inlägg av west »

Hej!
Direkt eFter senaste besiktningen märkte jag att nedväxlingen inte var som innan. Uppväxling fungerar, men vid nedväxling måste man liksom hämta upp pedalen. Jag misstänker den fjäder, som sitter i växellådan, där växlingsmekanismen börjar.
Frågan är vad som är enklaste lösningen. Är det möjligt att lossa bakpanelen på växellådan efter att ha tagit bort baksvingen eller måste hela växellådan på arbetsbänken?
PS. Jag sa till besiktningsmannen att växla nätt, det är ingen nyare japansk hoj.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Växelproblem smallblock

Inlägg av Guzzikjelle »

Tror nog att lådan får tas bort för den operationen. Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Re: Växelproblem smallblock

Inlägg av west »

Jag har nu växellådan på bordet och funderar lite. Det som i första hand intresserar mig är växlingsmekanismen, som finns direkt innanför bakkåpan.
Manualen beskriver dock sättat att ta sig in i lådan vid att ta bort en stukad mutter på ingående axeln. Kräver lite specialfix.
Jag vill in bakvägen och ser en låsring på utgående axeln. Varför inte bara ta bort den o sen lyfta bort bakstycket med lådan i horisontalläge.
Jag vill ju dock inte att det plötsligt ramlar lösa delar i växelådan.
Har tittat på videon om lådan på https://www.thisoldtractor.com/moto_guz ... s_eng.html, som också visar intrång via ingående axeln. Mekanismens funktion och justering av skruven på bakstycket syns tydigt i videon.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Skriv svar