Kamaxel och svänghjul

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Thomas Svensson
Nykomling
Mina motorcyklar: LM 3 -82, T3 -77

Kamaxel och svänghjul

Inlägg av Thomas Svensson »

Jag har en Lm 3 från 1982. Jag har tänkt slipa om kamaxeln för att få mer vridmoment och lätta svänghjulet. I tyskland finns det firmor som kan göra det, bla HMB Guzzi. Finns det någon som har erfarenhet av andra kamaxlar och lättare svänghjul från tyskland eller andra länder?
Martin
Nykomling
Mina motorcyklar: Le Mans, Breva

Re: Kamaxel och svänghjul

Inlägg av Martin »

Thomas Svensson skrev:Jag har en Lm 3 från 1982. Jag har tänkt slipa om kamaxeln för att få mer vridmoment och lätta svänghjulet. I tyskland finns det firmor som kan göra det, bla HMB Guzzi. Finns det någon som har erfarenhet av andra kamaxlar och lättare svänghjul från tyskland eller andra länder?
Hej, jag har bara erfarenhet av lättat svänghjul och tryckplatta. Jag gjorde det själv, med hjälp av kompis som svarvade. Det var inte så svårt, och det är ju kul att fixa själv. Bara fördelar, rappare gång, lättare att växla. Inga problem med ojämn tändning som vissa varnar för. Jag vill minnas att jag fick bort 1,8 kilo, får kolla min loggbok när jag kommer hem..
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Jag har en LM III -83 som är moddad på flera sätt, bl.a. lättat svänghjul. Det har jag redogjort för i denna tråd. Om jag har lite tur med förgasarinställningen så funkar det bra. Första åren jag hade maskinen (föregående ägare lättade) tjuvstannade den ungefär en gång om dagen på tomgång. Detta hatar man. Det är jävligt nog med den osmidiga växellådan och dåliga balansen i låg fart. Men på senare år har den faktiskt funkat bättre med avseende på detta. Kanske har jag lite högre tomgång nu? Hela körningen blir för övrig mer harmonisk med högre tomgång, eftersom maskinen inte motorbromsar så fruktansvärt vid nedväxlingar inför kurvor. Jag har 1000 cc och högkompkolvar, så det blir lätt lite "slingrigt" in i kurvorna. Bromsarna är inte direkt effektiva så eftersom jag måste bromsa för kung och fosterland med handen (foten låser ju bakhjulet direkt) kommer inte sådana finnesser som att möta med gasen på fråga.

Min maskin är egenligen "förberedd" för en vassare kam med portning, större ventiler, hårdare fjädrar m.m. och han som jag köpte den av hade en trimkam till salu för en extra peng. Men jag var inte intresserad, eftersom den gick som tusan ändå och sämre bottendrag var inget jag suktade efter. Det var ett bra tag sedan (2004) men kanske att han har kammen kvar. Är du intresserad av att kolla? Jag skickar dig ett PM med hans namn.
west
Guzzifantast

Inlägg av west »

Bengt C skriver:
Bromsarna är inte direkt effektiva så eftersom jag måste bromsa för kung och fosterland med handen (foten låser ju bakhjulet direkt) kommer inte sådana finnesser som att möta med gasen på fråga.
Och jag undrar om du har originalt bromssystem med korrekt monterade bromsslangar? Luftning? Rätt bromsklossar? Jag har inte varit med om att bromsarna tar som du beskriver och önskar bara för din egen säkerhet att du kollar att allt är korrekt.
mvh Bjarne
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

west skrev:...jag undrar om du har originalt bromssystem med korrekt monterade bromsslangar? Luftning? Rätt bromsklossar? Jag har inte varit med om att bromsarna tar som du beskriver och önskar bara för din egen säkerhet att du kollar att allt är korrekt...
Jag har bromsbelägg som räcker till fyra bromsok, det är två olika typer fyra av varje. Någonstans i början av ägandet satte jag de tjockaste beläggen på framhjulet och ett kit av de tunnare bak. Sedan dess har jag faktiskt upptäckt att det är skillnad i nyp mellan dessa olika typer. Mina tunnare belägg tar märkbart bättre och jag har alltså kört en hel del med dessa bak.

Numera har jag, tvärt om, de tunnare beläggen fram och det ger bättre bett i bromsarna samt mindre farlig pedal. Jag kan alltså använda pedalen mer för att öka på bromsverkan fram utan att det låser upp hur lätt som helst bak. Har aldrig tidigare upplevt skillnad på bromsbelägg på detta sätt. Men denna säsong ska jag köpa nya belägg till framhjulet och kanske sätta ett kit av de sämsta bak. Därmed kanske jag finner att integralbromssystemet går att leva med. Hade annars tänkt bygga om det. Min första hoj (V50 Monza) hade också integralbromssystem och på den tyckte jag inte det var lika läskigt som på LM III. Kanske beror det på att jag kört R100RS mellan dessa och vant mig att kunna välja bort bakhjulsbroms vid hårdkörning.
west
Guzzifantast

Inlägg av west »

Jag tycker att ett perfekt fungerande integralbromssystem är det säkraste vid panikbromsning om inte abs finns och väl värd att jobba på för att få i ordning.
Jag har bara haft två hojar med detta bromssystem, men båda har bromsat ordentligt utan tendens att låsa bakhjulet. Jag har för mig att det finns en reduktionsventil i fördelaren vid fotbromsen, som ser till detta. För att byta bromsvätska och lufta suger jag vätskan i en behållare. Och med tanke på en ganska hård bromspedal, har jag nog luftfritt både fram o bak.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Skriv svar