Ström kabel till Zumo

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Ström kabel till Zumo

Inlägg av franssos »

Var är lämpligast att koppla strömkabel till en GPS,direkt från batteriet eller annat ställe :?:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Ström kabel till Zumo

Inlägg av Raz »

franssos skrev:Var är lämpligast att koppla strömkabel till en GPS,direkt från batteriet eller annat ställe :?:
Huvudsaken är att kabeln är avsäkrad, sen spelar det inte så himla stor roll. Men det kan vara fiffigt att välja nåt som bryts med tändningen.

Jag har kopplat in ett ciggarettändaruttag under sadeln för att kunna ladda telefon mm. och det kopplade jag till samma säkring som parkeringsljuset. Därmed har det ström både när tändingen är på och om jag vrider nyckeln till parkeringsljusläge. Så om jag vill kan jag ladda över natt när jag är ute på långtur.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Ström kabel till Zumo

Inlägg av hassew »

GPS är kul! :)
Har haft en bilGPS (Nüvi 660) ett tag, men funderar på att skaffa en till hojen också.
Eftersom jag inte vet ett smack om elektronik så är jag j-t imponerad av vad dessa små grunkor klarar av.
Är det en zumo man ska ha om man vill ha en till hojen, eller finns det andra modeller?

Hasse/ Björkeberg
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Ström kabel till Zumo

Inlägg av Raz »

Ett stalltips: om ni köper hoj-GPS, se till att den har med campingplatser (om ni behöver såna).

Jag har haft GPS i några år i bilen och den har aldrig svikit mig. Så tog jag med den ner på kontinenten på hojen i somras och döm om min förvåning när den inte kunde kläcka ur sig en enda campingplats i hela Europa. Nästan hela poängen försvann. Jag hade liksom förutsatt att det fanns med eftersom det mesta annat finns.

Det är en gammal Garmin och tydligen kommer det 8.000 campingplatser i nästa uppgradering, som jag väntar på. Men uppgraderingar kostar en hel del.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Ström kabel till Zumo

Inlägg av franssos »

Jag har inte använt zumo 550 så mycket men den var till stort hjälp för att finna pizzeria sist när halland distrikt hade sin träff.
Jag har kopplat den direkt på batteriet .Jag lyfte tanken lite gran så jag kunde trycka kabel under men
Jag kom på medan jag pullade med kablen vad är den riktiga sättet att plocka bort tanken på guzzi vintage ,jag hittar inget på "guzziteque" :shock:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Ström kabel till Zumo

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej Kjelle, kan du svara "RAZ" på forumet under tekniska tips avseende GPS / POI listor över campingplatser. Det han efterfrågar finns på följande hemsida:

http://www.archiescampings.eu/swe1/

Från Stephan Grahn
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Ström kabel till Zumo

Inlägg av Raz »

Det var som fanken, tack för det Stephan! 19.300 campingplatser på ett bräde. Jag får åtminstone in dem i datorn (MapSource) verkar det som (datorn har lagt pannan i djupa veck och importerar för fullt), vi får se om jag kan få in dem i min iQue också. Om inte annat kan jag säkert göra ett urval och importera i adressboken med koordinater och allt.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar