Startade min Le Mans 81:a idag efter en veckas stillestånd. Efter att ha gått perfekt har den helt plötsligt mycket ojämn gång ryker "en del" (inget dramatiskt men typ glömt choken...) startar dock perfekt. Går också på båda cylindrarna. Tycker att ojämnheten minskar vid gaspådrag/ högre varv.
Några tips var jag skall börja söka ? Tacksam för alla tips-min första guzzi...
/Hans
Lite rökigt...
Moderator: Moderatorer
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Re: Lite rökigt...
Hej
Jag lovar att du kan få många bättre tips än de du får av mig men jag är först iallafall
Om det bara uppstått utan att ngt hänt (såsom utsatt för fukt eller tankat nåt konstigt) så är
det något "statisk" som ändå hänt, detta kan vara:
- uttorkning av någon tätning eller packning
- oxidation
- eller att något proppat igen
Att det ryker mer än vanligt är väl ett tecken på att den går för fett, snarare än för snålt.
Utan att veta alla fakta skulle jag gissa på insuget/filtret.
Men vad har jag att komma med, som oftast lämnar in mina fordon på verkstad nuförtiden
Synd att Kjelle är på långsemester.............
Hoppas det löser sig för dig!
Jag lovar att du kan få många bättre tips än de du får av mig men jag är först iallafall
Om det bara uppstått utan att ngt hänt (såsom utsatt för fukt eller tankat nåt konstigt) så är
det något "statisk" som ändå hänt, detta kan vara:
- uttorkning av någon tätning eller packning
- oxidation
- eller att något proppat igen
Att det ryker mer än vanligt är väl ett tecken på att den går för fett, snarare än för snålt.
Utan att veta alla fakta skulle jag gissa på insuget/filtret.
Men vad har jag att komma med, som oftast lämnar in mina fordon på verkstad nuförtiden
Synd att Kjelle är på långsemester.............
Hoppas det löser sig för dig!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
-
HTe
- UppKomling
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 850 Le Mans II
Tack Tobbe!!
Jag vet att det är en "yxig" fråga och ber om överseende med det samtidigt som jag verkligen uppskattar inspelet.
Vet som sagt inte riktigt var jag skall börja vet bara att något alldeles tydligt är fel.
/H
Jag vet att det är en "yxig" fråga och ber om överseende med det samtidigt som jag verkligen uppskattar inspelet.
Vet som sagt inte riktigt var jag skall börja vet bara att något alldeles tydligt är fel.
/H
Det kan väl inte vara så, att "någon" har roat sig med att skruva på tomgångsblandningen?
Min äldste påg "hjälpte pappa" serva hojen då han var fyra år, med att skruva in båda tomgångsblandningsskruvar helt.
Enligt Hayne's ska dom ut 1½varv.
Kolla att gaswirerna glappar lika mycket i vid tomgång.
Min äldste påg "hjälpte pappa" serva hojen då han var fyra år, med att skruva in båda tomgångsblandningsskruvar helt.
Enligt Hayne's ska dom ut 1½varv.
Kolla att gaswirerna glappar lika mycket i vid tomgång.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Å jag säger som vanligt: Byt stift!
Ett murket stift där gnistan är lite sporadisk kommer att märkas mer när varven är låga, tänder det inte varje gång på ena burken kan det bli rätt rykigt.
Samma symptom kan också uppstå om något eller båda stiften är igensotade. Min LM III:a brukar ibland vara rätt grinig om den inte fått smaka varv och då kan den gå lite kryckigt på låga tills den blivit lite urblåst. (Det är vi sådana tillfällen jag svär åt lusiga bilister i "stan").
Ett murket stift där gnistan är lite sporadisk kommer att märkas mer när varven är låga, tänder det inte varje gång på ena burken kan det bli rätt rykigt.
Samma symptom kan också uppstå om något eller båda stiften är igensotade. Min LM III:a brukar ibland vara rätt grinig om den inte fått smaka varv och då kan den gå lite kryckigt på låga tills den blivit lite urblåst. (Det är vi sådana tillfällen jag svär åt lusiga bilister i "stan").
Ciao / Ne
- motorino2002
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Ciao !!
När du har kollat upp de vanligaste felen,..men ej hittar något,..kolla då så att flottörerna rör sig fritt !!
Bensinen innehåller mint 5 % alkohol nu förtiden !
Eftersom Guzzi och andra ej började med plast som helt tål alkohol förrän de sista åren av 90:talet,..så händer det då och då att plasten har svällt så att flottörerna rör sig väldans trögt
ta då upp hålet för Pinnen/axeln lite,. plus fila av ändarna också,..sen funkar det som nytt igen !!!
Kjell
När du har kollat upp de vanligaste felen,..men ej hittar något,..kolla då så att flottörerna rör sig fritt !!
Bensinen innehåller mint 5 % alkohol nu förtiden !
Eftersom Guzzi och andra ej började med plast som helt tål alkohol förrän de sista åren av 90:talet,..så händer det då och då att plasten har svällt så att flottörerna rör sig väldans trögt
ta då upp hålet för Pinnen/axeln lite,. plus fila av ändarna också,..sen funkar det som nytt igen !!!
Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
-
HTe
- UppKomling
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 850 Le Mans II
Återkoppling
Har nu slöjdat lite. Bytt luft filter, tändstift och därefter kryddat med lite K-sprit i tanken. Ordningen är därmed återställd dvs den går som en kloc... eller rättare sagt som den stenkross den tidigare gjort
.
Som vanligt är det suveränt med den hjälp jag fått via er - stort TACK!
/H
Har nu slöjdat lite. Bytt luft filter, tändstift och därefter kryddat med lite K-sprit i tanken. Ordningen är därmed återställd dvs den går som en kloc... eller rättare sagt som den stenkross den tidigare gjort
Som vanligt är det suveränt med den hjälp jag fått via er - stort TACK!
/H