Guzzi-Leif skrev:Hade jag varit pessimist och negativ till Guzzi, då hade jag inte vågat byta upp mig från BMW till Stelvion för någon månad sedan!
Sedan får jag väl erkänna att jag är bestört över att så många fortfarande anser att Guzzi bäst främjas av ett förlåtande synsätt med övertydlig entusiastattityd. Blotta tanken att de inte kan bedömas enligt samma måttstock som BMW och japanerna visar ju tydligt vari märkets kris består.
Men: Guzzi-älskare är jag absolut!
Går inte vi i snirklar här?
Jag har bestämd för mig att en liknande diskussion blommade upp för ett tag sedan?
Själv har jag definitivt inte haft några kvalitetsproblem med min Guzzi, frånsett ett läckande bakdrev alldeles i början, vilket rättades till genast under garantin..
Det finns andra som har haft märkestypiska kvalitets - eller möjligen slarv - problem, vilket inte är unikt för Guzzi och i synnerhet inte för BMW som dragits med allvarliga problem med sin drivlinje i många år utan att varken vilja erkänna eller göra något åt saken.
Guzzis nya 8-ventil motorer har haft problem med felaktig härdning av kamaxel mm, och bytt ut dom under garanti, vid första servicetillfälle.
Fel som uppstår på grund av ägares ideer om hur skötsel skall genomföras kan knappast lasta tillverkaren. Och att Guzzis kan rulla tiotusentals mil utan nämnvärda ingrepp är vida belagd.
Deltar man i några Guzzifora, saknas då verkligen inte heller kritik, ej heller är den blommande förlåtande entusiatattityd särskild påträngande.
Fast det är min åsikt.