Olja!

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Börje.l
UppKomling

Re: Olja!

Inlägg av Börje.l »

Jag har alltid kört på "bilolja" i min LM3 och det har fungerat i 9000 mil. Den har låtit lite skumt i motorn när jag har puttrat fram i köerna på Autobahn i 30 graders värme men så fort den har fått varva lite så har den blivit normal igen. Det är först på dom sista 500 milen som den har börjat att ta olja men det beror på ventilstyrningarna som är glappa. :)
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Guzzi-Leif skrev:Uppfyller eller överträffar oljan fabrikantens krav på API-klass, viskositet och (i förekommande fall - ej här!) JASO-klassning?
Då kan oljan heta vad fasen som helst!
Till och med Biltema...
Det där med Biltema ,jag har läst i franska mc pressen om en omfatande test bland 29 olja märke.

http://209.85.129.104/search?q=cache:oX ... cd=9&gl=fr

Där tydligt och klart var det Carrfour olja som fick högsta betygg för andra året i rad.
Carrfour är ett stort varruhus kedja i visa delar av europa.
Jag misstänker stark att det kan vara nåt liknande med biltema men
Om jag skall välja syntetisk
Vad har dom i sortiment som passar en California vintage och en Nevada 03
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Inlägg av -ah »

franssos skrev:
Guzzi-Leif skrev:Uppfyller eller överträffar oljan fabrikantens krav på API-klass, viskositet och (i förekommande fall - ej här!) JASO-klassning?
Till och med Biltema...
Det där med Biltema ,jag har läst i franska mc pressen om en omfatande test bland 29 olja märke.

Där tydligt och klart var det Carrfour olja som fick högsta betygg för andra året i rad.
Om Nevadan är en EFI, har dom ingenting. Inga av de oljorna Biltema säljer uppfyller MG's krav. Motorn blir för varm, helt enkelt. Det där med 10W-60 kan man gärna ta på allvar när det gäller nyare smallblocks.
Om det är en förgasar-Nevada, går den kallare.

När det gäller varuhusoljor genomförde tyska MO i samarbete med et förvisso inte frittstående oljelabb, en undersökning för ett par år sedan. De flesta, även billigare oljorna, uppfyller alla krav när de är nya. Skillnaden visar sig över tid. Somliga av de billigare varuhusoljorna hade förlorat större delen av sin smörjförmåga redan efter 100 mil. Så då gäller det att veta vilket varuhus man handlar sin billiga olja på.
Vem som helst får hälla vad fan som helst i sina motorer, för min del. Själv vill jag inte stå med ett motorhaveri i Pompagnano, även om valet av land är ett av de bättre.

Och jag har inget mot Biltema per se. I min bil med TDI-motor kör jag gärna med deras long-life olja.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

-ah skrev:
franssos skrev:
Till och med Biltema...

Om Nevadan är en EFI, har dom ingenting. Inga av de oljorna Biltema säljer uppfyller MG's krav. Motorn blir för varm, helt enkelt. Det där med 10W-60 kan man gärna ta på allvar när det gäller nyare smallblocks.
Om det är en förgasar-Nevada, går den kallare.

När det gäller varuhusoljor genomförde tyska MO i samarbete med et förvisso inte frittstående oljelabb, en undersökning för ett par år sedan. De flesta, även billigare oljorna, uppfyller alla krav när de är nya. Skillnaden visar sig över tid. Somliga av de billigare varuhusoljorna hade förlorat större delen av sin smörjförmåga redan efter 100 mil. Så då gäller det att veta vilket varuhus man handlar sin billiga olja på.
Vem som helst får hälla vad fan som helst i sina motorer, för min del. Själv vill jag inte stå med ett motorhaveri i Pompagnano, även om valet av land är ett av de bättre.

Och jag har inget mot Biltema per se. I min bil med TDI-motor kör jag gärna med deras long-life olja.
Med olja är som med religion och i det här fallet så har vi samma gud :mrgreen:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Ihållande rykten gör gällande att Biltemas oljor är exakt samma som Statoil säljer betydligt dyrare under andra namn. Den sägs vara tillverkad på Nynäs Petroleum. Även om det är sant att de kommer från samma ställe så garanterar det ju inte att det är samma (eller lika bra) olja. Men det kan ju vara så förstås...

Det enda jag verkligen tror på är detta: Det är bättre [för motorn] att man använder Biltemaolja och följer serviceintervallerna än att man använder olja för 300 kr/liter och byter efter 2000 mil. Men det finns ju andra alternativ än dessa två...
Alive and ticking
The world is my dyno!
guzziake
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .

Inlägg av guzziake »

En viktig faktor bör vara hur länge oljan behåller viskositeten. En billig 10-40 olja lär bli 25-35 olja betydligt fortare...har jag fel? Läste en test där Spectro oljan låg i topp när det gällde bevarande av viskositeten längst. Själv använder jag Agip delsyntet i motor, och Agip Rotra MP i växellådan. I slutväxeln Motul gearbox 80-90 med tillsats av MoS2. Hon spinner som en Puma. Till bilen (Alfa Romeo) ska jag försöka få tag i Selenia WR olja. Dyr o ädel. Selenia är det samma som tidigare hette Olio Fiat. Rekommenderas enligt instruktionsboken. Det funkar även med Castrol eller Agip. Fina maskiner ska ha bra smörjning. För egen del använder jag Becel med omega 3&6. :wink:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jag har fått för mig att bara köra med helsyntet så länge jag inte kör in saker. Om man nu bryr sig, varför nöja sig med delsyntet? Jag kan mycket väl ha missat nåt dock. Men en Guzzi kan bli mycket mycket varm och då är det bara helsyntet som håller.
Däremot ska jag skicka i 100% gamla dinosaurier nästa vår, när jag har nya högkompkolvar och ringar. Sedan ska jag köra in dessa på det brutala sättet: Så fort allting är ordentligt genomvarmt är det inga restriktioner alls på gaspådrag eller varvtal. Vi får se hur det går.
guzziake skrev:För egen del använder jag Becel med omega 3&6. :wink:
Kul och ovanlig vändning på en oljetråd :mrgreen: Själv försöker jag använda olivolja när jag kan. Gärna italiensk, så är cirkeln sluten :lol:
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

http://www.misoil.se/
Har nån testad... :roll:
Verkar vara ganska ok priser.
På Nevadan 03, kardan olja 85w/140 skall blandas med lite MoS,skall det vara nödvändigt :?:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

franssos skrev: På Nevadan 03, kardan olja 85w/140 skall blandas med lite MoS,skall det vara nödvändigt :?:
Med hypoidsyntetolja som uppfyller GL 5; svar nej.
Freddan
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: griso 1100

Inlägg av Freddan »

Tja!!

Nu behöver mina nerver lugnas, antingen med några lungnande kommentarer eller en kopp sprit...

Jag bytte olja på min Griso förra helgen, och gjorde som jag alltid gjort på mina bilar:plugg och filter ur, väntan, plugg i, i med nytt filter och 3,6 liter olja.
Nu kommer twisten, när jag kollar på stickan idag så ser det ut att vara typ dubbelt så olja i son det skall vara om jag refererar till markeringarna... hmmm.... :shock:
Å inte fan om jag så har en pistol riktad mot nacken vrider jag om nyckeln för å "testa om det funkar" utan att jag med säkerhet vet varför!!

Oljan som finns/fanns i oljekylet rinner väl ur per automaktik eller skulle den tömmas separat???

Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

Låter väl inte troligt. Oljekylaren rymmer antagligen inte mer än någon deciliter, men det bör väl finnas en termostat som blockerar flödet? Det fanns på min 1983 BMW, och nog hänger väl Guzzi med i utvecklingen. :mrgreen:

Så här säger Piaggio om oljebyte på 1100 Griso:

Unscrew and remove the filler plug (3).
Drain the oil into the container; allow several minutes for oil to drain out completely.
Check and if necessary, replace the sealing washers of drainage plug (2).
Remove any metal scrap attached to the drainage plug (2) magnet.
Screw and tighten the drainage plug (2).
Pour new oil until it goes above the minimum level marked "MIN".
Det kan väl inte skilja sig så väldigt mycket från vad du gjorde.
Jag har förvisso inte den blekaste om hur bigblocks är funtade, men nog har väl även de 2 pluggar som ska tas bort, när man tömmer ut den gamla oljan?

Ett alternativ är att du tömmer ut den nya oljan i ett rent kärl, och mäter upp hur mycket som kommer ut. Eller hur mycket du slår tillbaka igen....
tokker

Inlägg av tokker »

köp en kortare oljasticka :mrgreen:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Ta ur tändstiften och kör startmotorn tills du har oljetryck. Efter det lär väl oljefiltret (som väl nu är tomt) vara fyllt med olja och alla andra eventuella "luftfickor" borde försvinna också. Kolla sedan nivån. Om den inte är *långt* över max så tror jag inte det är någon som helst fara, oljenivån kollas ju egentligen med varm motor och då är det en del olja som inte "runnit tillbaka" ännu.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Freddan
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: griso 1100

Inlägg av Freddan »

Freddan skrev:Tja!!

Nu behöver mina nerver lugnas, antingen med några lungnande kommentarer eller en kopp sprit...

Jag bytte olja på min Griso förra helgen, och gjorde som jag alltid gjort på mina bilar:plugg och filter ur, väntan, plugg i, i med nytt filter och 3,6 liter olja.
Nu kommer twisten, när jag kollar på stickan idag så ser det ut att vara typ dubbelt så olja i son det skall vara om jag refererar till markeringarna... hmmm.... :shock:
Å inte fan om jag så har en pistol riktad mot nacken vrider jag om nyckeln för å "testa om det funkar" utan att jag med säkerhet vet varför!!

Oljan som finns/fanns i oljekylet rinner väl ur per automaktik eller skulle den tömmas separat???

Freddan
Prolemet löst!!
Jag fick reda på igår att på att iallafall på grison så när man kollar oljan så skall man inte skruva fast stickan för att sen ta upp den och läsa av den, utan bara köra ner den till där gängorna börja och sen upp igen....

Inte undra på att det såg lite mycket ut...

Tack iallafall för hjälpen!!!

Kör försigtigt!!

Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Vafalls? Så Guzzi har efter 90 år mot strömmen sällat sig till det som är standard i resten av världen?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar