Daes ensitssadel.
Moderator: Moderatorer
- Robban
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Daes ensitssadel.
Hej
Håller på och försöker montera en av Roland Daes ombyggnadsset och undrar om någon därute har erfarenheter från något sådant? Det verkar som om mitt set är avsett för de senare årsmodellerna med fläskkotletter i aluminium, men jag tänkte försöka få till det ändå. Vad jag är mest intresserad av är hur man har löst det med batteristorlek, positionering av reläer, tändbox och säkringar. Tack på förhand.
Håller på och försöker montera en av Roland Daes ombyggnadsset och undrar om någon därute har erfarenheter från något sådant? Det verkar som om mitt set är avsett för de senare årsmodellerna med fläskkotletter i aluminium, men jag tänkte försöka få till det ändå. Vad jag är mest intresserad av är hur man har löst det med batteristorlek, positionering av reläer, tändbox och säkringar. Tack på förhand.
-
Guzzikjelle
- Kassör & Medlemsregistrator
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Re: Daes ensitssadel.
Mycket konstruktivt förslag -ah evil: Robban vad är det du skall montera visa på bild tack, på din pärla???
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- Robban
- GuzziFanatisk
Tack för förslaget ah
Skickar ett par bilder på setet och setet monterat.
Skickar ett par bilder på setet och setet monterat.
- Bilagor
-
- Marcs.jpg (75.21 KiB) Visad 6879 gånger
-
- 739z1.jpg (23.66 KiB) Visad 6872 gånger
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Har du hittat på e-bay eller nåt? Det verkar ju finnas en modell för förgasarhojen och batteri och sånt sägs ju passa rakt av.
Är det så mycket mindre plats än original? Det största felet med originalet är ju gäddhängen på sidorna men de hyser ju ingen utrustning.
Är det så mycket mindre plats än original? Det största felet med originalet är ju gäddhängen på sidorna men de hyser ju ingen utrustning.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Robban
- GuzziFanatisk
Jag hittade setet på Norska Guzziklubbens hemsida. En Norrman som inte fick det att passa på sin förgasarhoj, så jag tänkte få det att passa på min för sakens skull. Det är sant att gäddhänget saknas på detta set, men det är även lite mindre undertill s.a.s. T.ex. måste jag skaffa ett mindre batteri, där kanske du Raz har idéer. Vad ska man behöva i form av "cranking amps" för en 1100 sport? I övrigt är det ju enklast om jag kan använda original kablage, tändbox, säkringshållare och relähållare, om inte annat för att enkelt kunna byta tillbaka till original "gäddhäng" 
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
AGM (ren-bly) batterier är ju volymmässigt mindre med samma effektuttag.
Det senaste skriket är lithium-fosfat och kol-zink batterier. Jag har i någon av dom tyska MC-tidningarna - minns inte vilken, Motorrad, MO eller Motorradfahrer, kanske - sett en test av sådana, som föll ut till stor belåtenhet. Mycket små och lätta.
Här är lite bilder från en Honda-site: http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=160321
Men var och hur att hitta, vet jag inte. Det finns ett US-bolag som heter Carbon Speed batteries, men hemsidan är inte lätt att få upp.
Nån typ på Guzzitech forum håller på att leka med dom, första försöket föll inte ut nå't vidare, förstår jag.
Själv rullar jag glatt vidare med mitt original-monterade Yuasa blybatteri, nu inpå 7:e året.
Det senaste skriket är lithium-fosfat och kol-zink batterier. Jag har i någon av dom tyska MC-tidningarna - minns inte vilken, Motorrad, MO eller Motorradfahrer, kanske - sett en test av sådana, som föll ut till stor belåtenhet. Mycket små och lätta.
Här är lite bilder från en Honda-site: http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=160321
Men var och hur att hitta, vet jag inte. Det finns ett US-bolag som heter Carbon Speed batteries, men hemsidan är inte lätt att få upp.
Nån typ på Guzzitech forum håller på att leka med dom, första försöket föll inte ut nå't vidare, förstår jag.
Själv rullar jag glatt vidare med mitt original-monterade Yuasa blybatteri, nu inpå 7:e året.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- Raz
- GuzziFanatisk
Sportins batteri är ett sånt här: http://www.odysseybatteries.com/battery/pc545.htm det är AGM och extremt kraftfullt för sin storlek. Men jag skulle inte vilja ha ett med mindre kräm även om det säkert skulle gå bra.
Med våra mått blir det lxbxh 175x83x130 mm, fast det är monterat liggande. Hur stort är ditt nuvarande? Det är två små va?
Med våra mått blir det lxbxh 175x83x130 mm, fast det är monterat liggande. Hur stort är ditt nuvarande? Det är två små va?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Ett sådant odysseybatteri har jag,det passar bra i min daeskuts.reläbryggan sitter tajt framför batteri.säkringhållare utmed vänstersida bakram.kan ta en bild om du vill.//Daniel....
Guzzi=Blues...
- Raz
- GuzziFanatisk
CLP System AB i Arninge säljer Odyssey till bra pris men jag tror inte de har över disk så det hjälper inte så mycket att det är nära. Jag beställde på deras webb och det gick rätt fort har jag för mig. Det är inga billiga batterier (ca 1.300 inkl moms och frakt) men de håller länge om man inte misshandlar dem. Ska bli kul att se din hoj i vår! Eller tidigare, jag kanske borde komma och störa dig i verkstaden lite 
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Robban
- GuzziFanatisk
Day-rs, du får mycket gärna visa bilder på hur du har löst det hela på din hoj. (Var det din hoj jag såg på Sviestad på årsrejset i augusti i år?)
Och Raz, du är alltid välkommen hit och "störa". Kanske kunde du ta med ditt centralstöd då? Jag har nämligen talat med Peter på Morani om att tillverka ett begränsat antal centralstöd, och det kunde han tänka sig. (Han tror sig ha tid framåt Jul). Så förutom undertecknad så tror jag att Tobbe kan vara intresserad, och kan man tänka sig Day-rs? Nicke? Några andra? Tänkte göra ett upprop för att se hur många som är intresserade, men inser att jag måste ha ett ungefärligt pris innan själva uppropet.
Och Raz, du är alltid välkommen hit och "störa". Kanske kunde du ta med ditt centralstöd då? Jag har nämligen talat med Peter på Morani om att tillverka ett begränsat antal centralstöd, och det kunde han tänka sig. (Han tror sig ha tid framåt Jul). Så förutom undertecknad så tror jag att Tobbe kan vara intresserad, och kan man tänka sig Day-rs? Nicke? Några andra? Tänkte göra ett upprop för att se hur många som är intresserade, men inser att jag måste ha ett ungefärligt pris innan själva uppropet.
- Raz
- GuzziFanatisk
Visst ja, jag får hiva upp hojen på depåstödet då, det använder jag ju sällan nu
Vet inte riktigt när mitt "schema" tillåter men vi får höras.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skickar en bild vilken dag som helst,har en bild,ska bara förminska den hur man nu gör
Visst det min hoj du såg brukar åka dit varje år,kul o se när dom gasar runt med sina järn!xtra roligt när tokker körde//Daniel........
Guzzi=Blues...
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Jag kan rekommendera ett program som jag har mycket nytta av och som är bra på/enkelt att ändra storlek på bilder i, nämligen Xnview.
Läs mer här http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.125669
När du öppnat bilden i programmet så är det bara att trycka shift+s kryssa i att du vill behålla bildförhållanden och sedan ändra storlek och spara. Lät som en plätt
Annars kan du maila den till mig så lägger jag in den.
Läs mer här http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.125669
När du öppnat bilden i programmet så är det bara att trycka shift+s kryssa i att du vill behålla bildförhållanden och sedan ändra storlek och spara. Lät som en plätt
Annars kan du maila den till mig så lägger jag in den.
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
- Robban
- GuzziFanatisk
Stort tack på förhand!