Jag såg med förskräckelse vad som hände med Daytonan mitt under Mandello resan i somras. Jag har sedan dess då och då sneglat misstänksamt på mina dylika två på min1100ie. Vet ej om de är bytta någon gång men det kanske är en idé att göra detta när den nu ändå står i Garaget och får en del annat ompysslat. ? Är det tempen på oljan som knäcker banjokopplingen eller bara ett åldrings fenomen ? Är det standard kopplingar och slangar eller "speziale" ?
Har för mig jag läst om ngt ombyggnads kit också, där kylaren flyttas annorstädes. Någon som har erfarenhet av detta ?
Kent
Olje kylarslangar till 1100ie -97
Moderator: Moderatorer
- Kent
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Olje kylarslangar till 1100ie -97
Kent
1100i Sport -97
1100i Sport -97
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Re: Olje kylarslangar till 1100ie -97
Tjena Kent.
Enligt ett servicemeddelande på en amerikansk site så skulle de där slangarna bytts ut, typ 1998 eller -99 på en "recall", eftersom det var undermålig hållfasthet i pressningen på dem. Det verkar som att ersättningsslangarna är i något tunnare dimension, men det kan vara något jag bara fått för mig. (Kikat på Tobbes 99:a)
För min del var Mandello-"sprutet" det andra i ordningen. Den andra slangen gick sönder en augustieftermiddag 2003 på E4:an strax söder om Luleå, då jag var på väg hem från NGzz01, som jag annordnade strax utanför Umeå.
Optimist som jag är tänkte jag att har den andra hållit i tio år borde det väl inte längre vara något problem, men det var det...
Nu funderar jag på att flytta upp kylaren till en mindre utsatt plats med hjälp av lite längre slangar och ett kylarfäste. Tyvärr måste man ju då också flytta undan soppapumpen...
Daes Mototec i Tyskland har ett fint kit, men tyvärr är priset oxå fint (288 - 312 euro till 1100 Sporten, beroende på nippelfärg)
http://www.daes-mototec.de/
Å andra sidan kan man nog tämligen enkelt sno ihop en egen lösning och få en maskinfirma att pressa till slangar för några få hundralappar.
Jag ersatte den första slangen med en slang som "Hydraul & Mekan" pressade ihop åt mig för ca tvåhundra kronor. Originalslangen går väl på runt en tusenlapp vill jag minnas.
Båda gångerna det sprutat för mig, har jag använt gasrullen hårdare än normalt, så kanske är det temperaturberoende. Trycket lär väl inte påverkas... (Kanske Nippelfräs pga. hastighetsnjutningen!?
)
Enligt ett servicemeddelande på en amerikansk site så skulle de där slangarna bytts ut, typ 1998 eller -99 på en "recall", eftersom det var undermålig hållfasthet i pressningen på dem. Det verkar som att ersättningsslangarna är i något tunnare dimension, men det kan vara något jag bara fått för mig. (Kikat på Tobbes 99:a)
För min del var Mandello-"sprutet" det andra i ordningen. Den andra slangen gick sönder en augustieftermiddag 2003 på E4:an strax söder om Luleå, då jag var på väg hem från NGzz01, som jag annordnade strax utanför Umeå.
Optimist som jag är tänkte jag att har den andra hållit i tio år borde det väl inte längre vara något problem, men det var det...
Nu funderar jag på att flytta upp kylaren till en mindre utsatt plats med hjälp av lite längre slangar och ett kylarfäste. Tyvärr måste man ju då också flytta undan soppapumpen...
Daes Mototec i Tyskland har ett fint kit, men tyvärr är priset oxå fint (288 - 312 euro till 1100 Sporten, beroende på nippelfärg)
http://www.daes-mototec.de/
Å andra sidan kan man nog tämligen enkelt sno ihop en egen lösning och få en maskinfirma att pressa till slangar för några få hundralappar.
Jag ersatte den första slangen med en slang som "Hydraul & Mekan" pressade ihop åt mig för ca tvåhundra kronor. Originalslangen går väl på runt en tusenlapp vill jag minnas.
Båda gångerna det sprutat för mig, har jag använt gasrullen hårdare än normalt, så kanske är det temperaturberoende. Trycket lär väl inte påverkas... (Kanske Nippelfräs pga. hastighetsnjutningen!?
Ciao / Ne
- Kent
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Il Presidente
OK tack för info. Håller med om att priserna från Däs är lite väl tilltagna. Har du nu efter två sprut flyttat upp din kylare ?
eller du behåller orginal placeringen med nya fina slangar?
///Kent
OK tack för info. Håller med om att priserna från Däs är lite väl tilltagna. Har du nu efter två sprut flyttat upp din kylare ?
eller du behåller orginal placeringen med nya fina slangar?
///Kent
Kent
1100i Sport -97
1100i Sport -97
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Min pajade i Tyskland. http://www.guzziclubforum.nu/Forum/view ... 441&p=4905
Jag vill inte flytta kylaren för jag tycker det ser tomt ut utan den. Men jag litar på den nya slangen.
Jag vill inte flytta kylaren för jag tycker det ser tomt ut utan den. Men jag litar på den nya slangen.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Flyttade upp kylaren på min,på daytonan kan man sätta bensinpump där orginal bensinfilter sitter under tank,bensinfilter satt jag på andra sidan rambalk,finns mindre filter man kan köpa om det blir trångt, på min sitter det ett från ducati//Daniel..
Guzzi=Blues...