En till från Bilprovningen, när tråden ändå driver iväg ... det är väl preskriberat nu så jag kan berätta:
I unga år hade jag en Opel Kadett 1500 (70-72:a ungefär) där någon stuvat in en 1900-motor. Samma bil fanns för övrigt med den stora motorn och motorerna såg likadana ut. Oljetrycket var skralt så kamkedjan rasslade högljutt på tomgång för att tystna när varvet ökade. Jag låg i lumpen i Boden och min polare Leif (Grahn, om du undrar Nicke) körde bilen till Bilprovningen i Gällivare. Naturligtvis hade just den aktuella besiktningsmannen jobbat på GM och kunde läsa ut motorstorleken av motornumret. Påpekade att det var en 1900-motor eftersom det stod "19S ...." instansat på blocket och att bilen inte var godkänd för den. Tyckte dessutom att det var meningslöst att sätta i en så dålig motor i bilen eftersom den lät så illa. Leif åkte därifrån med löftet att få visa upp den kommande vecka eftersom jag bara kunde fixa den under helgen. Väl hemma tog jag in den i verksta'n, tvättade av motorn och spacklade igen motorbeteckningen. Sprayade tjockt med motorfärg över spacklet och väntade en stund. När färgen var halvtorr "stansade" jag in "15S" och några slumpmässigt valda siffror i färgen. Höjde tomgången så rasslet försvann och åkte till Boden igen. När Leif visade upp bilen följande vecka var kommentaren: "Ja, nu är det rätt motor! Och den andra var helt slut, men denna spinner ju fint!"
Leif fick stanna bilen efter att han kört ur hallen, skrattade så mycket att han inte kunde åka vidare
Epilog: När jag något senare var på Bilprovningen med nästa bil (många byten blev det ...) passade jag på att leta upp Opel Kadett 1500 i deras pärm, kollade dimensioner på bromsar etc. Såg en penn-markering på just det bladet, förmodligen från Leifs besök, och vände till nästa sida. Där fanns 1900-modellen, med exakt samma bromsar! Hade besiktningsmannen bara vänt blad hade jag sluppit allt besvär, men också varit en bra historia fattigare ...
Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.