Varför går den inte??

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Varför går den inte??

Inlägg av Nicke »

Vidarebefodrar en fråga från signaturen "OhmslagsTomten"

"Äntligen tänkte jag, har jag fått tag på en stadig maskin som ska göra det möjligt att hinna leverera alla paketen till de snälla barnen därute i landet, och dessutom hinna med att mysa lite framför brasan med gröten, glöggen och Tomtemor.

Men lång näsa fick jag häromdagen när jag skulle ut på en kombinerat testtur och lite nöjesåka (den inbjuder ju till det ;), då ville den rackaren inte starta.

Skulle någon därute som är både listig och skarpögd kunna komma med något handlingskraftigt tips till en gammal uv med skägget i brevlådan, så att jag oxå kan få en mysig julafton och att gamle Rudolf får fortsätta att mumsa sin välförtjänta pensionslav.

Tack på förhand du snälle / OhmslagsTomten"
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Varför går den inte??

Inlägg av Bengt C »

Alltså, det här är lite i flummigaste laget för att man ska kunna komma med något förslag. Det står ju inte ens vad tomtefar har för hoj. Jag skulle ju gissa att han kör R80GS, men vad vet jag? Eller var det inte så att han kör Benelli 750? Jag minns inte riktigt.

Första detaljen man vill veta är om motorn snurrar med hjälp av eletricitet eller ej. Så det får tomten allt ta och avslöja. Om det är så att motorn snurrar men inte startar, jda då är det ju alltid fel på bränsle och/eller tändning. Då brukar bränslelukt vara en viss ledtråd. Tändstiftet liggande på ventilkåpan brukar kunna räta ut vissa frågetecken. Men varning för sticklåga ur det öppna hålet dock. Håll undan skägget, tomten!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Varför går den inte??

Inlägg av Nicke »

Vad Tomtefar kör för hoj kan du själv spana in om du skärskådar ledtrådarna i frågeställningen.
Kanske kan en okulär besiktning ge lite ledtrådar vari felet ligger... Tomtefar har tyvärr själv lite skum blick trots karotinpåslaget.

Paniken stiger och skägget luktar brandrök...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Varför går den inte??

Inlägg av Nicke »

Ok, Tomtefar meddelar att det är många svenska Guzzister som blir utan hjulklappar när granen glimmar så småningom.
Felet på hans hoj var ju helt enkelt det att generatorn med kablage och kåpa, lossnat från sina fästen och hängde och dinglade likt en julprydnad mellan gaffel och rova (kolla in bilden på julnumrets ohmslag).
Efter lite tänkande ångrar han sig dock och utlovar i trafiksäkehetens namn små, små paket med läsglasögon till den skumögda församlingen...

PS! Jari, det är tydligen populärt bland gubbar med och utan skäggväxt att ha ett litet frihängande klockspel mellan benen, alltså gaffelbenen...
Ciao / Ne
Skriv svar