Hej
Har fått tag på ett s.k. djupt, V-format oljetråg till min Guzzi med ett utanpåliggande oljefilter (den sort som tidigare såldes av Moto Spezial), och undrar nu om det finns andra på forumet som har erfarenhet av dessa?
Frågorna jag söker svar på är bl.a. följande;
Vad behöver jag göra med det nya tråget när det gäller oljepickupen?
Är det meningen att man ska ha mer olja i motorn med detta tråget?
Mindre risk för oljetrycksfall vid kraftig acceleration?
Hur gör jag med oljestickan?
Kan jag verkligen räkna med tydligt bättre oljekylning med detta tråg?
Tacksam för alla erfarenheter och åsikter
Robban
Oljetråg
Moderator: Moderatorer
- Robban
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
- Ort: Hasslö
Oljetråg
- Bilagor
-
- Sump 001.JPG
- (212.4 KiB) Nerladdad 88 gånger
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Oljetråg
Filtret sitter vänt framåt va? Jag tror nog det blir betydligt bättre kylning. Om det nu behövs.
I övrigt vet jag inget om den där annat än att den är vanlig så den är nog ganska bra. En rimlig gissning är att du använder samma nivå på stickan, och det kanske kräver mer olja än förut.
I övrigt vet jag inget om den där annat än att den är vanlig så den är nog ganska bra. En rimlig gissning är att du använder samma nivå på stickan, och det kanske kräver mer olja än förut.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Re: Oljetråg
Hej!
För många år sedan förstorade jag en Leman 850 till 940cc.Den större volymen gjorde att motorn ville trycka ut olja genom ventilationen.Då satte jag på ett mellanlägg som förstorade volymen på oljesumpen.Samma mängd olja,men en oljesticka för de motorer,som har mellanlägget som standard.Resultat:Inga problem med olja från ventilationen.
Hälsn.per-erik
För många år sedan förstorade jag en Leman 850 till 940cc.Den större volymen gjorde att motorn ville trycka ut olja genom ventilationen.Då satte jag på ett mellanlägg som förstorade volymen på oljesumpen.Samma mängd olja,men en oljesticka för de motorer,som har mellanlägget som standard.Resultat:Inga problem med olja från ventilationen.
Hälsn.per-erik
- Robban
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
- Ort: Hasslö
Re: Oljetråg
Tack för råd och tips