Oljetråg

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Oljetråg

Inlägg av Robban »

Hej
Har fått tag på ett s.k. djupt, V-format oljetråg till min Guzzi med ett utanpåliggande oljefilter (den sort som tidigare såldes av Moto Spezial), och undrar nu om det finns andra på forumet som har erfarenhet av dessa?
Frågorna jag söker svar på är bl.a. följande;
Vad behöver jag göra med det nya tråget när det gäller oljepickupen?
Är det meningen att man ska ha mer olja i motorn med detta tråget?
Mindre risk för oljetrycksfall vid kraftig acceleration?
Hur gör jag med oljestickan?
Kan jag verkligen räkna med tydligt bättre oljekylning med detta tråg?
Tacksam för alla erfarenheter och åsikter
Robban
Bilagor
Sump 001.JPG
(212.4 KiB) Nerladdad 88 gånger
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Oljetråg

Inlägg av Raz »

Filtret sitter vänt framåt va? Jag tror nog det blir betydligt bättre kylning. Om det nu behövs.
I övrigt vet jag inget om den där annat än att den är vanlig så den är nog ganska bra. En rimlig gissning är att du använder samma nivå på stickan, och det kanske kräver mer olja än förut.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: Oljetråg

Inlägg av per-erik »

Hej!
För många år sedan förstorade jag en Leman 850 till 940cc.Den större volymen gjorde att motorn ville trycka ut olja genom ventilationen.Då satte jag på ett mellanlägg som förstorade volymen på oljesumpen.Samma mängd olja,men en oljesticka för de motorer,som har mellanlägget som standard.Resultat:Inga problem med olja från ventilationen.
Hälsn.per-erik
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: Oljetråg

Inlägg av Robban »

Tack för råd och tips
Skriv svar