Batterilampan lyser v11 sport
Moderator: Moderatorer
- guzz
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: v11 sport 2001
Vespa PX 225 1986 - Ort: Stockholm
Batterilampan lyser v11 sport
Min batterilampa i instrumenteringen lyser, cykeln stannade för mig efter ett tag. Den gick att rulla igång och så kunde jag max köra 500 m efter varje igångrullning. Jag bytte batteri och kunde köra, men lampan lyser lik förbannat. Har dragit slutsatsen att den inte laddar och det beror inte på batteriet.
Vad ska jag felsöka vidare? Byta laddrelä? Hur fungerar laddningen? Vart sitter sakerna?
Kan ni ge mig lite idéer och tips?
Mvh
/Samuel
Vad ska jag felsöka vidare? Byta laddrelä? Hur fungerar laddningen? Vart sitter sakerna?
Kan ni ge mig lite idéer och tips?
Mvh
/Samuel
Re: Batterilampan lyser v11 sport
Hej! guzz
Byt kolen eller titta hur slitna de är. Gör rent. De sitter fram på motorn under den svarta eller den kråmade kåpan Lycka till
Byt kolen eller titta hur slitna de är. Gör rent. De sitter fram på motorn under den svarta eller den kråmade kåpan Lycka till
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Det finns inga kol på en V11.
Jag har ett snäpp äldre hoj men exakt samma prylar. Min laddning var liksom sådär och jag har just konstaterat att det faktiskt var onormalt och beställt en ny regulator.
Kolla på följande vis:
Från generatorn går två gula kablar med skarv under främre delen av tanken. Om man tar isär dessa så kan man mäta generatorns output som ska vara som följer:
- vid tomgång typ 15 VAC
- vid 6000 varv typ 80 VAC
- Om man ohm-mäter istället så ska det nästan se ut som kortslutning mellan de gula, typ 0,4 ohm. Men mellan dessa och jord ska det vara fler megaohm än mätinstrumentet klarar av.
- Ibland kan man åtgärda problem bara genom att göra ren/klämma ihop de här kontakterna och tejpa om dem.
Om detta ser bra ut får man kolla regulatorn istället. Den har förutom dessa gula även (bland annat) en röd anslutning. Om man mäter typ noll ohm (eller nåt annat lågt) mellan den och en gul så är regulatorn rökt och ska bytas.
Själv hade jag inget fel vid någon av ovanstående mätningar men jag kunde ändå konstatera fel på regulatorn eftersom jag såg att generatorn ger som den skall men batterispänningen ligger under 13 volt ända upp till långt över 3000 rpm.
Ny regulator från Stein-Dinse kostar 158 Euro. Så kan det gå.
Jag har ett snäpp äldre hoj men exakt samma prylar. Min laddning var liksom sådär och jag har just konstaterat att det faktiskt var onormalt och beställt en ny regulator.
Kolla på följande vis:
Från generatorn går två gula kablar med skarv under främre delen av tanken. Om man tar isär dessa så kan man mäta generatorns output som ska vara som följer:
- vid tomgång typ 15 VAC
- vid 6000 varv typ 80 VAC
- Om man ohm-mäter istället så ska det nästan se ut som kortslutning mellan de gula, typ 0,4 ohm. Men mellan dessa och jord ska det vara fler megaohm än mätinstrumentet klarar av.
- Ibland kan man åtgärda problem bara genom att göra ren/klämma ihop de här kontakterna och tejpa om dem.
Om detta ser bra ut får man kolla regulatorn istället. Den har förutom dessa gula även (bland annat) en röd anslutning. Om man mäter typ noll ohm (eller nåt annat lågt) mellan den och en gul så är regulatorn rökt och ska bytas.
Själv hade jag inget fel vid någon av ovanstående mätningar men jag kunde ändå konstatera fel på regulatorn eftersom jag såg att generatorn ger som den skall men batterispänningen ligger under 13 volt ända upp till långt över 3000 rpm.
Ny regulator från Stein-Dinse kostar 158 Euro. Så kan det gå.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- motorino2002
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Kolla på Tyska e-bay !!!
Där brukar de finnas allt som oftast !!!
Kjell
Där brukar de finnas allt som oftast !!!
Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
- guzz
- Guzziåkare
Generator och regulator är gjorda av Ducati. Generatorn ger ström enligt ovanstående. Mäter 0,6 Ohm mellan de gula. Generatorn är enkel och det kan inte vara något fel på den...
Regulatorn mäter 96-99 kOhm gula till röd. Har inte mätt batterispänning från regulatorn om det är det du menar. Vart mäter jag då?
Har tagit loss regulatorn och tror att den ska bytas men det är dumt om det inte är fel på den. Finns det något mer att kolla?
Har fått tips om http://www.frejbildelar.e-butik.se i Stockholm när det gäller generatorer och regulatorer mm. Myckt bra service och billigt på det jag hört. Ska kolla med dom vad dom kan göra.
Tack för hjälpen!!!
/Samel
Regulatorn mäter 96-99 kOhm gula till röd. Har inte mätt batterispänning från regulatorn om det är det du menar. Vart mäter jag då?
Har tagit loss regulatorn och tror att den ska bytas men det är dumt om det inte är fel på den. Finns det något mer att kolla?
Har fått tips om http://www.frejbildelar.e-butik.se i Stockholm när det gäller generatorer och regulatorer mm. Myckt bra service och billigt på det jag hört. Ska kolla med dom vad dom kan göra.
Tack för hjälpen!!!
/Samel
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX
hej!
På min Quota så hade en kadel släppt i kalllödningen i fontkåpan det var bara att löda dit den och allt funkar igen.. hoppas på att det är ett litet fel go on
mvh ggeguzzi
På min Quota så hade en kadel släppt i kalllödningen i fontkåpan det var bara att löda dit den och allt funkar igen.. hoppas på att det är ett litet fel go on
mvh ggeguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Min verkade helt OK på alla ovanstående sätt jag mätte utom ett: Om jag mätte batterispänningen (alltså direkt på polerna på batteriet) med motorn igång så såg jag att det inte fick laddning (under 12.5 volt och stadigt sjunkande) och först över 4000 varv gav den ordentlig laddning (över 13 volt).
Sedan jag bytte den (till en ny likadan) har jag över 13 volt vid tomgång (även med lyset på) och över 14 volt vid alla varvtal över tomgång.
Sedan jag bytte den (till en ny likadan) har jag över 13 volt vid tomgång (även med lyset på) och över 14 volt vid alla varvtal över tomgång.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- guzz
- Guzziåkare
http://www.euromotoelectrics.com/Produc ... t&CartID=1
Iaf ca 70% lägre mot Stein Dinse.
Beställt. Återkommer med leveranstid.
Iaf ca 70% lägre mot Stein Dinse.
Beställt. Återkommer med leveranstid.
- guzz
- Guzziåkare
Guzzicenter i Järfälla skulle ha 3295 kr för den... med förskottsbetalning och 4-5 v leveranstid.
Länge leve internet.
Euromotoelectrics.com skickade den idag!
Länge leve internet.
Euromotoelectrics.com skickade den idag!