Uppgradering

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Uppgradering

Inlägg av Nicke »

Så där ja!
Nu är Dayzzi äntligen försedd med spjällfångare.

Som någon illvillig person skvallrat om har det understundom inträffat att jag färdats med öppna spjäll på insugssidan, både en och tvåsidigt... :mrgreen:

Orsakerna till detta är främst att luftburken amputerats till förmån för K&N-poddar. Då finns det ju ingenting som håller emot när det inträffar en snedtändning, varvid knaseriet avfyras likt blindgångna scudmissiler.

Skruven på bilden sitter i det undre fästet i insugningsröret. Det bakersta hålet penetreras med den inre skruven i bryggan som sitter under spjällhuset. I princip osynligt efter montering, men verkar göra jobbet...
Spjällfångare, halvt kit.jpg
Spjällfångare, halvt kitt
(42.37 KiB) Nerladdad 92 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Re: Uppgradering

Inlägg av Bengt C »

Vadå, flyger dina spjällhus av när maskinen tänder i inloppsröret? Min puffar i förgasaren då och då, men inte flyger förgasaren av för det (har K&N, tyvärr). Är det så att stossarna som går in i insugsgummit saknar fals på spjällhusen, eller?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Tjena.

Det är från insugningsrören som gummimuffen släpper. Röret har flänsar, men det är ett grannlaga jobb att dra slangklamrena på ett riktigt sätt. Drar man lite för hårt sitter de nästan sämre än om man drar dem lite för löst.

En av anledningarna till den flitiga spjäll-lossningen är att spjällhusen sitter sammanlänkade med en brygga som gör hela matarapparaten betydligt tyngre än gamla hederliga förgasare.

En annan aktuell orsak just nu är värmen. Hojen går märkbart sämre nu i den rådande sommarhettan än brukligt, när man tvingas ligga och lusa bakom bil(ig)isterna i "stan".
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Min maskin har puffat och smällt något kollosalt det senaste året. Men då menar jag i avgasröret. Häromdagen kollade jag lite planlöst på förgaseriet och fann att luftskruven för lågregistret på ena sidan var lite korroderad. Det fanns ett tunt lager brunt från skruven och även tunnt lager vitt från förgasaren och den gick inte att vrida lätt. Jag tog ut bäggge skruvarna, smetade av pulvret, smörjde med 5-56, drog dem i botten åsså ut igen 1.5 varv. Nu verkar det funka normalt igen, det puffar bara vid kraftig motorbroms i samband med hårdkörning.

Om det smäller i inloppsröret (i mitt fall 1-2 ggr/vecka) är det inte frågan om att blandningen är lite fet då? Kan det vara så att din maskin går fett på låglast? Kanske du kunde göra någon liten potentiometerjustering på ECU:n?

Det är vidrigt att köra Guzzi sportmaskin i stan, jag vet. Och den hastighet som den genomsnittlige bilisten ska ner i för att svänga runt ett gathörn är vansinnigt irriterande. Men allting går lite lättare om man inte har toklåg tomgång.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Stoppa tillbaka luftburken Nicke, så är alla problem lösta. Bättre andning vid de flesta varv under 7000, kallare luft (det billigaste trim som finns) och en fin plats att sätta Guzziklubbmärket på. Sen finns det diverse tredjepartsfilter att sätta i originalfiltrets ställe och vill man kan man ju dessutom följa Phil Arnolds trick med några snillrika droppformade hål i locket för att få tillbaka lagom mycket ljud och enligt honom optimalt med flöde.

Mitt försök med K&N-filter slog mycket väl ut utseendemässigt men jag tycker det låter aningen för mycket och framför allt fick jag omedelbart svart på vitt från min styrbox att den fick bra mycket mindre luft i det för mig viktiga området mellan tre och femtusen varv. För övrigt läste jag nånstans att tanken på MGS-01 är pytteliten för ju mer de förstorade luftburken desto mer effekt fick de ut...

Så jag stoppade faktiskt tillbaka burken. Om nån vill köpa pods som passar 1100 Sport och V11 så är det bara att höra av sig. Det medföljer röda prechargers.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Hm, K&N här har vi diskuterat tidigare. Intressant att du faktiskt mätt lägre luftflöden i mellanregistret, det är ju så det bör bli, rent teoretiskt. Jag kanske skulle accellerera min process som innebär att jag ska plocka bort K&N och montera standard filterburk (som för närvarande ligger i ett skåp hemma). Men man kan ju inte låta bli att reflektera över att pappersfiltret ser litet ut i förhållande till motoreffekten. Min bil har dubbla effekten och ca 4 ggr större pappersinsats. De där tredjepartsfiltren (för originalburk) du nämner, var finner man dem?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jag har ett K&N för luftburken, såna säljs ju lite varstans. BMC har ett liknande som bland annat säljs av DÄS. Men när jag väl fått tummen ur och renoverat topparna så blir det pappersfilter i fortsättningen.

Min insats är 12x21 cm effektivt och luftburken är bra stor, kanske närmare tio liter än fem.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar