Tändhattsborttagning

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Tändhattsborttagning

Inlägg av Guzzi-Leif »

På Stelvio (och Griso?) sitter kabelskorna för tändstiften så till att man knappast får upp dem med handkraft. Klädnypor och grilltång funkar inte heller.
Guzzi har ett finurligt originalverktyg som tyvärr inte följer med i verktygspåsen (vilket det gjorde för BMWs motsvarighet). Jag beställde ett sånt där verktyg men som tur var gjorde affären en check med mig - det kostar 3 087:-!!!
Jag avbeställde verktyget och kom fram med lösning enligt bild; en bit tunn klädlina eller kabel för några ören.
Om jag slog in en öppen dörr nu, kan jag bara be om ursäkt.
hatt.JPG
(78.65 KiB) Nerladdad 103 gånger
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2023
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Ort: Gammelbo

Re: Tändhattsborttagning

Inlägg av Tobbe »

Smart idé :D
Själv hade jag nog tagit en simpel tång av något slag och skyddat hatten med lite tyg eller nåt.

Edit: stavfel
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Tändhattsborttagning

Inlägg av Guzzi-Leif »

Tobbe skrev:Smart idé :D
Själv hade jag nog tagit en simpel tång av något slag och skyddat hatten med lite typ eller nåt.
Funkar nog också bra men "hatten" är ganska mjuk så...
Åsså tar ju linan så lite plats i verktygsfacket.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Tändhattsborttagning

Inlägg av GuzziKungen »

Fiffigt :!:
Det är som hämtat ur programmet Hajk från Karlstad, mitt favoritprogram som barn :D
Det är oftast dom enkla lösningarna som är dom bästa.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Skriv svar