Förnyelse !

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Förnyelse !

Inlägg av Raz »

Nicke skrev:Honda tillverkar fler hojar var dag än vad Guzzi bygger på ett år.
Klart att produktionsfaktorerna påverkar prisbilden.

De europeiska tillverkarna kan inte konkurera på Japanernas banor utan måste förlita sig på sina egna starka bitar. Det är enda chansen för dem att överleva.
Absolut, det är nog snarare marknadsföring (och marknadsnärvaro överhuvdtaget) som måste till. Det är ju lätt att säga att de borde sänka priserna med 25% men sådana marginaler finns inte, då går de med förlust.
Nicke skrev:Vad jag kan tycka är anmärkningsvärt när det gäller prissättningen är att generalagenten går ut med kampanjpriser som är flera tiotusentals kronor billigare i slutet av säsongen.
Om jag betalt fullpris för en hoj och andrahandsvärdet torpederas av sådana tilltag tre månader senare så skulle jag bli rätt förbannad och tveksam till att köpa en ny hoj av det fabrikatet i fortsättningen.
Väldigt bra synpunkt. Vad kan det bero på? Sålde de med förlust för att bli av med dem eller hade de såna marginaler? Hade de kunnat sätta rätt pris från början kanske de både sålt bättre och gett bättre vinst till Moto Guzzi. Och man skulle slippa den där förtroendedödaren.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Inlägg av -ah »

Att just svenskar blir så harmsna över att Guzzi kallar en hoj "Norge" till åminnelse av Carlo & Consortes oerhörd strapatsrika resa 80 år tillbaka i tiden måste man nästan vara svensk för att förstå. För Italienerna är Norge och polcirkeln oerhört exotiska platser.
Det lär inte hindra försäljningen i de övriga 169 länderna på klotet - eller hur många vi kan räkna idag.
Men det vore kanske en abbrovink att kalla modellen Sweden (OBS på Engelska) för enbart den svenska marknaden? :wink:

Personligen tror jag att de som kunde tänka sig köpa Guzzi inte främst finns i det snabba japan-segmentet utan är lite äldre destingerade herrar och damer som säkert gärna ville ta sig en titt om bara vetskapen om Guzzi fanns.
HD har ju lyckats alldeles otroligt bra på att produktplacera sina blyslädor överallt så att begreppet motorcykel i entusiastiska men ovetande journalisters ögon är näst intill synonymt med märket.

Jämfört med BMW och HD är väl inte Guzzi speciellt dyra, och åtminstone jämfört effektmässigt med HD ligger väl inte heller Guzzi i lä?

Man får väl hoppas att Piaggio kan pumpa lite pengar i marknadsföring. När det gäller sortimentet tro jag att man är inne på rätt spår.

edit: lite gratis reklam blir det. Just innan jag skulle slänga senaste SMC-tidningen i papperskorgen ser jag sidan 53. SMC-Nytt. Kolla huvudet. :D
Bilagor
SMC-Nytt.pdf
(390.76 KiB) Nerladdad 147 gånger
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Tina
GuzziFanatisk

Inlägg av Tina »

Det är inte bara i Sverige det dåligt med nyförsäljningen. I går när jag träffade mitt favoritband Flogging Molly (jaja jag vet att ni inte vet vilka de är) så pratade jag italienska fordon med Bob som förresten haft en Moto Guzzi Presidente, och han berättade att det inte fanns några nya Guzzi i USA därför att de inte importerades dit längre och han trodde det berode på dålig försäljning
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Såpass! Det finns alltså fler lyckliga där ute som får grensla en presidente!? :)

Ambasador-ryttare har man ju hört talas om och om man skall nämna andra märken finns det sådana som sitter både på Rex och Monark... :roll:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Norge finns där i alla fall så mycket vet jag. De nyaste modellerna har väl inte hunnit dit, men de har ju knappt hunnit hit heller. Men generalagenten i USA verkar inte vara ett dugg bättre än generalagenten här, snarare sämre. Handlarna ger upp efter att de inte får garantiersättning osv. kan man läsa på forumen.

Det verkar som om tillverkarna felbedömer marknaden: alla skriker efter en gatuversion av MGS-01 (den behöver bara framför allt SE UT som MGS-01) men det kommer ingen, och jänkarna blir galna på HD's märkliga beslut att bara sälja XR1200 i Europa. Jag ger mig f@n på att den dan intresset svalnat helt för MGS-01 så kommer Guzzi att släppa den och bli besvikna på gensvaret från marknaden.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Raz skrev:Norge finns där i alla fall så mycket vet jag. De nyaste modellerna har väl inte hunnit dit, men de har ju knappt hunnit hit heller. Men generalagenten i USA verkar inte vara ett dugg bättre än generalagenten här, snarare sämre. Handlarna ger upp efter att de inte får garantiersättning osv. kan man läsa på forumen.

Det verkar som om tillverkarna felbedömer marknaden: alla skriker efter en gatuversion av MGS-01 (den behöver bara framför allt SE UT som MGS-01) men det kommer ingen, och jänkarna blir galna på HD's märkliga beslut att bara sälja XR1200 i Europa. Jag ger mig f@n på att den dan intresset svalnat helt för MGS-01 så kommer Guzzi att släppa den och bli besvikna på gensvaret från marknaden.
Jag kan bara hålla med , MGS-01 är hojen som skulle kunna vända trenden.
Men precis som du säger , DET ÄR BROTTOM :shock:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Skriv svar