Att just svenskar blir så harmsna över att Guzzi kallar en hoj "Norge" till åminnelse av Carlo & Consortes oerhörd strapatsrika resa 80 år tillbaka i tiden måste man nästan vara svensk för att förstå. För Italienerna är Norge och polcirkeln oerhört exotiska platser.
Det lär inte hindra försäljningen i de övriga 169 länderna på klotet - eller hur många vi kan räkna idag.
Men det vore kanske en abbrovink att kalla modellen
Sweden (OBS på Engelska) för enbart den svenska marknaden?
Personligen tror jag att de som kunde tänka sig köpa Guzzi inte främst finns i det snabba japan-segmentet utan är lite äldre destingerade herrar och damer som säkert gärna ville ta sig en titt om bara vetskapen om Guzzi fanns.
HD har ju lyckats alldeles otroligt bra på att produktplacera sina blyslädor överallt så att begreppet motorcykel i entusiastiska men ovetande journalisters ögon är näst intill synonymt med märket.
Jämfört med BMW och HD är väl inte Guzzi speciellt dyra, och åtminstone jämfört effektmässigt med HD ligger väl inte heller Guzzi i lä?
Man får väl hoppas att Piaggio kan pumpa lite pengar i marknadsföring. När det gäller sortimentet tro jag att man är inne på rätt spår.
edit: lite gratis reklam blir det. Just innan jag skulle slänga senaste SMC-tidningen i papperskorgen ser jag sidan 53. SMC-Nytt. Kolla huvudet.